Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Din blogg är lösenordsskyddad = kan inte se bilderna.

Ang sadelutprovare eller inte, ja det går att hitta en som passar, MEN, om man inte är säker på vad man gör själv är risken stor att man får en sadel som inte passar, även om man tror att den passar. Är man inte duktig på det här med sadlar själv tycker jag man ska anlita en utprovare.

Blev ingen provning av Equipen, för säljaren verkade oseriös. Något till förslag på sadlar värda att prova?

Börjar bli lite smått desperat efter 3 månader i hoppsadel... :crazy:

6086639762_bda783696f_z.jpg

Wintec Isabelle Werth kanske skulle kunna vara något? Eller en Knights Lady Hawk/Lady Rowina.

KL:

Jag behöver hjälp på traven. Min travare körs mest, men jag tänkte börja komplettera med lite ridträning då och då. Hästen i fråga har en rätt markerad manke, rak smal rygg och är överbyggd.

Jag har två sadlar hemma, en allround av okänt märke och en bomlös barefoot cherokee. Efter ridning är hästen ojämnt svettig under sadeln. Båda sadlarna åker fram och trycker på bogbladen vid sidan av manken, trots att jag paddar upp. Baktill är hästen inget svettig alls.

Känslan är att man rider i nerförsbacke.

Eftersom hästen inte kommer ridas mycket vill jag helst lägga ut så lite pengar som möjligt på sadel. Begagnad, utseende osv spelar ingen roll alls. Tanken är att vi ska ut och galoppera, så hoppsadel är ingen nackdel.

Vad för typ av sadel ska jag leta efter?

*Kl*

Kan någon snäll människa hjälpa mig?

Hästen ja rider på har en wintec sadel som inte går att byta bom på. Det står wintec pro på en lapp vid sadel stropparna och på en knapp vid framvalvet står det wintec bates australia.

Vad heter då sadeln?
Finns det någon annan sadel som är liknande?

Letar efter en ny då vi är tre som använder samma sadel så blir lite körigt ibland :p

Vill helst ha en med utbytart järn.

Hästen är inte min så vill inte lägga ut alltför mycket pengar på sadeln.

Tacksam för svar :)

Jag undrar om inte Werthen också kan vara för svängd? Har förvisso inte tittat på den själv, men vill minnas att jag sett några bilder här på Buke där hästarna som hade den var betydligt mer svängda än min.

Jag behöver verkligen hjälp - min häst har en omöjlig manke!

Jag har två hoppsadlar som jag provat på henne (4 år och växer så det knakar), och förutom problemet med att hon är bredaxlad (massor av bog), så har samma problem vid manken visat sig med båda sadlarna.
Den ena sadeln är en Prestige Golden Star Extra vidd: 35 och den sadeln som finns på bild är en Tolga Futura stl extra vid.

Det som händer är att när man ridit i sadeln ett slag så att den hittat sitt läge finns det lagom mycket plats ovanför manken (2-3 cm), men ca 3cm nedanför mank-toppen på båda sidor ligger sadeln an. De små tossarna som skyddar bommens skruvar vid framvalvet är det som jag uppfattar trycker.
Den första tanken blir då: Sadeln behöver vara vidare. MEN om jag skulle göra den vidare (omvärmningsbar bom) så kommer det inte bli tillräckligt med plats uppe på manken...

Någon som har några tankar kring det här, eller som kan rekommendera en annan sadel? Priset spelar inte så stor roll då jag i värsta fall har två fina sadlar att sälja :o

Såhär ser hennes rygg ut:
sadelrygg_164651540.jpg

Den här bilden är inte riktigt rätt då jag vrider mig lite i sätet så att sadeln ligger an mer på andra sidan än på foto-sidan, här syns i alla fall vilka 'tossar' det är jag menar, och ungefär vart de ligger an (lite längre ner efter någon minuts ridning...):
sadellge_164652842.jpg

Det känns nästan larvigt att en 4-årig sporthäst ska behöva ha något vidare än extra vid på sin sadel... Vad ska jag göra när hon är sex!? X)
Tacksam för all hjälp...!

Jag provar igen! ;)

Syns de här?

//Maja

Knights Lady Hawk sitter perfekt på min häst som har ganska svängd rygg=) Tycker Wintecen är rakare,allafall på min.

knapplån...

Nya pålla har anlänt, 5 år. Söker nu dressyrsadel till henne! Har haft Röösli vet jag som passat precis innan jag fick hem henne.

Letar en billigare sadel...

Dressyrsadel, gärna med djupare säte, men först och främst något som passar hästen!

sdc10174_164657703.jpg

det är alltså hästen som travar på bilden, inte den som gör knashopp :P

sdc10158_164562954.jpg

vad tror ni? tips tips! :bump:

Puttar upp lite och hoppas på att få tips.

Sen blev jag lite nyfiken på om Röösli kan passa på hästar med rak rygg? Jag har alltid haft en uppfattning om att dom är för svängda ryggar.

Detta med sadlar är en djungel har jag märkt:angel:

Hej! Tänkte höra om ni har något tips på vad för dressyrsadel jag ska leta efter åt den här lilla hästen. Allt jag hittills har provat glider fram lite.

32649547.jpg

32649548.jpg

32649551.jpg

De jag har prova är:
Albion style MW ----- gled fram lite
Henri de Rivel W ----- gled fram lite
Frank baines MW----- låg så illa att jag inte red i den
Bates Isabell W ------låg ok
Globus Crincle W------end provad i stallgången men låg inte speciellt bra.

Har nu en Morris & Nolan W som glider fram lite den också.

Jag hade provat en Albion style på din. Den har djupt säte och är hyffsat rak i bommen.

Ja dom är åt det rakare hållet K2:an är väl den rakaste. Style och SLK är ganska lika har jag för mig.

Men vad jag har lärt mig så måste man prova. Många sadlar som ser ut att ligga kanon i stallgången har glidit fram på en gång när jag börjat rida på min pålle.

Ja dom är åt det rakare hållet K2:an är väl den rakaste. Style och SLK är ganska lika har jag för mig.

Men vad jag har lärt mig så måste man prova. Många sadlar som ser ut att ligga kanon i stallgången har glidit fram på en gång när jag börjat rida på min pålle.

Ja givetvis måste jag provrida sadlarna!
Andra tips än Albion?

KL

Jag har en sadel!! :banana: Helt undebart!!

Det blev en Amerigo DJ +3 och min ponny rör sig heeelt fantastiskt i den. Känner mig löjligt lycklig över att hittat sadel :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 220
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 108
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ytlighet i ett förhållande.
  • Sytråden del 4
  • Linser

Hund, Katt, Andra Djur

• Den perfekta sällskapshunden
  • Annonsera mera hundar 2