Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

KL

Nu har jag tagit upp sadelletandet igen! Har kommit lite längre nu, och har 2 frågor till er som har erfarenhet av Globus...

Är Gloi och Esperanza lika i bommarna? Vill ha en Esperanza och har möjlighet att prova en Gloi en bomvidd för liten.

Hur är Esperanzan i sits och kåpor? Har 16.5-17" ungefär, kan jag ha en 17.5"?

:bow:

Nu har jag kollat min sadel lite, det sitter ett vitt koppjärn i. Tror det är 17" i sitsen, möjligtvis 17,5". Men jag tycker inte den passar så bra. Den är nog för svängd och säkert för vid också för tillfället. Över manken för jag in två fingrar på bredden.
Sadeln lättar lite bak även när jag sitter i sadeln, speciellt utan padden.
Den är nog lite för takformad ser det ut som bakifrån.

Inte världens bästa bilder, hästen står i lite uppförsbacke också.
Han är lite tunn nu, speciellt vid manken.

Bild0213.jpg

Bild0212.jpg

Bild0210.jpg

Så här såg det ut i arbete när han var tjockare
041.jpg

DSC_6418.jpg

Om den nu är för vid och för svängd, är det någon idé att prova med ett smalare järn? då blir de väl något rakare?
Kan en T6 hopp passa?

Annars vill jag gärna ha tips på vad som kan tänkas passa, helst hopp eller kanske dressyr.

Sadel som inte hamnar i bakvikt?

Håller på att leta sadel till min nya, många hamnar lätt för lågt med bakvalvet, skulle behöva en rejäl kil under. Men jag vill ju hellre ha en som passar. Förslag? M&N passar inte, prestige, golden star ngt bättre- men den var oxå vidare i bomen, kan det bero på det? Vad ska jag söka efter?

Sv: Sadel som inte hamnar i bakvikt?

Det blir lättare att ge råd om du lägger in bilder på hur hästens rygg ser ut.

sadellistan

*kl*

Är på väg att byta till hoppsadel istället då de verkar betydligt lättare att passa in än dressyrsadel... Undrar om en Lippo Fazzino rimligen skulle kunna passa den här (vet av erfarenhet att hästen helt accepterar, el föredrar sadlar som släpper tidigt):

294605_2107953030313_1590181870_1975690_4642365_n.jpg

jag lyckas tyvärr inte lägga in bilder.
vad menas med svängd rygg? böjd rygg? så som sadlarna hamner, helt snett bakåt lutat så skulle man ju kunna tro att ryggen där bakvalvet ligger är flera centimeter lägre än manken, men så svankig är han ju inte??

Saden i helbild, som ni ser ligger den kraftigt i bakvikt. Kommer dock upp med ryggen något vid arbete.
32318271.jpg

om denna bilden visar en sadel i bakvikt så vet jag inte hur jag ska kunna hitta någon till min, det syns ju knappt på denna bilden jämfört med min då bakvalvet verkligen hamnar långt ner.

*kl*

Vad tror ni om antingen Henri de Rivel (hopp och dressyr) eller Passier (dressyr) till denna ryggen:

dizzyrygg.jpg

Hästen står på jämnt underlag och är jämnt uppställd.

Bilden under är i en rejält utrsträckt trav, vet inte om den ger något, men det var enda bilden jag har på ryggen i någon form av aktivitet.
dizzyokadtrav.jpg

(bilden är inte vinklad och underlaget är plant, hon bara sänker sig enormt baktill när hon skjuter på).

Eller behöver hon en sadel som är ännu mera svängd?
Jag har en kieffer till min kille, men han blir väldigt rak i ryggen när han arbetar (stillastående är han svankryggig...men vad gör man när man blir till åren. :D ) Den sadeln fungerar iaf inte alls på henne (inte så konstigt).

kl

Har ni några förslag på märken och/eller modeller som kan vara värda att titta på till den här hästen? Är ute efter en allround- eller dressyrsadel.

6086639762_bda783696f_z.jpg

Jag vet att det hade behövts fler bilder ur andra vinklar, men jag förväntar mig alltså inga tvärsäkra expertutlåtanden om en sadel som jag tänker klicka hem i närmaste webshop. Mer att jag på min höjd kan få ett hum om vilka märken som överlag kan anses för raka, svängda, eller något annat som gör att jag öht inte behöver titta på dem.

Har sneglat en del på en Tekna dressyr. Spontana tankar?

Hej! Nu är det dax för mig att blanda mig in i denna tråden!

Sista veckorna har min dressyrsadel börjar lyfta bak!
Varför gör en sadel det?
Är den för smal fram? (utprovad av sadelprovare för 2år sedan)

Att den lyfter bak kan bero på att den är för svängd. Om du tränat flitigt senaste tiden kan det vara att hästen har musklat sig, höjt ryggen och är rakare i ryggen nu än den var tidigare, och att sadeln som var lagom svängd då, är för svängd nu.

Kan också vara så att sadeln är för vid och tippar framåt och därmed lyfter bak.

Letar för tillfället både ny dressyr och hoppsadel till denna ponny. Amerigo DJ +2 verkar i stort sett omöjligt att få tag på beg... Har tidigare haft en Jaguar Deep Seat, men den ligger katastrof sedan två-tre månader tillbaka och har sedan dess ridit i en Dominus hopp med vid bom och den ligger ok, lättar baktill.

32693759.jpg

Något överbyggd och rör sig stort framtill och många sadlar klämmer honom på bogbladen. Korta paneler är därför att föredra.

32693761.jpg

Med upptryckt rygg, så ungefär sådär ser han ut vid arbete. Kunde tyvärr inte få bilden taget längre ifrån då jag tryckte upp ryggen.

32693758.jpg

Han verkar föredra rundbossor, har allafall gjort det tidigare. Jag behöver en sadel med smal midja pga problem med höften och knäna.

Några förslag? :)

Senast ändrad:

Jag tycker du borde prova en Spalding Britannica om du inte redan gjort det :) Min pålle är lik din, fast modell större dock. Jag har megabred häst men stora bogblad och är själv smal. Den finns både med rundbossor & kilbossor.

Sista veckorna har min dressyrsadel börjar lyfta bak!
Varför gör en sadel det?
Är den för smal fram? (utprovad av sadelprovare för 2år sedan)

Kan vara för smal, för vid eller för böjd.
Går inte att säga vilket utan att se hästen sadlad egentligen.

Börja med att kolla om Bomvidden verkligen överensstämmer med hästens rygg som den ser ut idag. Lyft på kåpan och lokalisera ortspetsarna om det går. De ska ligga paralellt med hästens rygg vid manken. Kolla även hur många fingrar du får in mellan manke och framvalv? Mer än när den provades ut? Mindre?
Gungar sadeln fram och tillbaks eller bara glappar bak?

Mily: Tack för förslaget! Ska kolla upp det :)

Idag ska jag prova en Equipe Iceland hade jag tänkt. Den är väldigt vid, + 3, så kan bli för vid... Någon som vet vad Equipes bomvidder motsvarar i grader?

Jag behöver verkligen hjälp - min häst har en omöjlig manke!

Jag har två hoppsadlar som jag provat på henne (4 år och växer så det knakar), och förutom problemet med att hon är bredaxlad (massor av bog), så har samma problem vid manken visat sig med båda sadlarna.
Den ena sadeln är en Prestige Golden Star Extra vidd: 35 och den sadeln som finns på bild är en Tolga Futura stl extra vid.

Det som händer är att när man ridit i sadeln ett slag så att den hittat sitt läge finns det lagom mycket plats ovanför manken (2-3 cm), men ca 3cm nedanför mank-toppen på båda sidor ligger sadeln an. De små tossarna som skyddar bommens skruvar vid framvalvet är det som jag uppfattar trycker.
Den första tanken blir då: Sadeln behöver vara vidare. MEN om jag skulle göra den vidare (omvärmningsbar bom) så kommer det inte bli tillräckligt med plats uppe på manken...

Någon som har några tankar kring det här, eller som kan rekommendera en annan sadel? Priset spelar inte så stor roll då jag i värsta fall har två fina sadlar att sälja :o

Såhär ser hennes rygg ut:
sadelrygg_164651540.jpg

Den här bilden är inte riktigt rätt då jag vrider mig lite i sätet så att sadeln ligger an mer på andra sidan än på foto-sidan, här syns i alla fall vilka 'tossar' det är jag menar, och ungefär vart de ligger an (lite längre ner efter någon minuts ridning...):
sadellge_164652842.jpg

Det känns nästan larvigt att en 4-årig sporthäst ska behöva ha något vidare än extra vid på sin sadel... Vad ska jag göra när hon är sex!? X)
Tacksam för all hjälp...!

Jag upplever Equipe som vidare än Amerigo. Har haft en Equipe Ice, den var +2 och var rejält vid (eller ja beror ju självklart på vad man jämför med, men min häst som är ca95 grader drunknade i den). Iofs kanske islandsmodellerna är uppbyggda på annat sätt än dressyrsadlarna.

Senast ändrad:

Nu behöver jag nog ännu mera hjälp i sadeldjungeln! Då jag inte hittat en tillräckligt kort bomlös, så måste jag nog ge mig på bomsadlarna. Kan man få tag i en som passar utan att anlita sadelutprovare?

Skulle den nya wintec dressyr passa till denna rygg?

foto0163_161257793.jpg

foto0160_161257562.jpg

foto0157_161257175.jpg

foto0155_161256959.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 220
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 108
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka