Sv: Sadellistan 2.0
Jag behöver verkligen hjälp - min häst har en omöjlig manke!
Jag har två hoppsadlar som jag provat på henne (4 år och växer så det knakar), och förutom problemet med att hon är bredaxlad (massor av bog), så har samma problem vid manken visat sig med båda sadlarna.
Den ena sadeln är en Prestige Golden Star Extra vidd: 35 och den sadeln som finns på bild är en Tolga Futura stl extra vid.
Det som händer är att när man ridit i sadeln ett slag så att den hittat sitt läge finns det lagom mycket plats ovanför manken (2-3 cm), men ca 3cm nedanför mank-toppen på båda sidor ligger sadeln an. De små tossarna som skyddar bommens skruvar vid framvalvet är det som jag uppfattar trycker.
Den första tanken blir då: Sadeln behöver vara vidare. MEN om jag skulle göra den vidare (omvärmningsbar bom) så kommer det inte bli tillräckligt med plats uppe på manken...
Någon som har några tankar kring det här, eller som kan rekommendera en annan sadel? Priset spelar inte så stor roll då jag i värsta fall har två fina sadlar att sälja
Såhär ser hennes rygg ut:
Den här bilden är inte riktigt rätt då jag vrider mig lite i sätet så att sadeln ligger an mer på andra sidan än på foto-sidan, här syns i alla fall vilka 'tossar' det är jag menar, och ungefär vart de ligger an (lite längre ner efter någon minuts ridning...):
Det känns nästan larvigt att en 4-årig sporthäst ska behöva ha något vidare än extra vid på sin sadel... Vad ska jag göra när hon är sex!? X)
Tacksam för all hjälp...!