Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

KL
Är thorowgood youngrider byggd på samma sätt som dom vanliga allround T4 för att följa en bred rygg bra? Är det bara sitsstorleken som skiljer på dom eller är young rider smalare?

Vill bara säga Stort Tack! till dig Diabolical_Kitten, för hjälp, tips och tankar tidigare i år. Efter en sommar med sjuka hästar, så har jag nu äntligen kunnat testa min morris & nolan hoppsadel som jag köpte i början på sommaren och den är underbar! Både jag och hästen är supernöjda.

Allt jag har lagt på innan har glidit fram, men denna ligger som ett smäck tillsammans med ELT-gjorden. Fröken som lider av sadelgjordstvång har än så länge inte bockat en gång.

DSC05839.JPG

Tack för att du tog dig tid :bow:

Letar ny sadel till min häst då den jag har (Bates Innova) ligger och slår bak, speciellt mycket i travökningar. Den ligger bra fram men lyfter liksom bak, stoppar jag in ett vidare koppjärn så hamnar sadeln för nära manken. Är utprovad av sadelprovare för 1,5 år sedan när hästen var väldigt tjock.

Hon är rätt omusklad över ryggen och rätt "tom" bakom manken. Har en gelepadd för manken men jag tycker inte att den hjälper eftersom att problemet verkar ligga i att sadeln inte ligger bra bak...

Såhär ser hon ut nu:
2092011113840d20f.jpg
[/URL][/IMG]

Såhär vill jag att ryggen ska se ut (gammal bild):
3e920111141330036.jpg
[/URL][/IMG]

Tar tacksamt emot alla tips!

Nu har jag äntligen fått hem min lilla skit igen,
tittade lite på begagnat marknade,
crown ska väl vara raka efter vad jag läst här ialla fall? såg en crown arwen, skulle den kunna ha en chans att fungera på honom tro?
32715863.jpg

KL

Okej, nu behöver jag hjälp. Har äntligen hittat en dressyrsadel som ligger still på min häst (han har haft en förmåga att putta fram alla sadlar tidigare). Problemet med denna är att den inte lämnar tillräckligt med plats för manken :(
Så, nu vill jag ha tips på sadlar som har samma bom- och bossform som Globus The Turner, men som ger mer plats för manken. (sadeln jag provat är en 17,5", bomvidd 36)

Nej det gör den inte, det ser som en Passier, och de ska ha tyngpunkten i mitten av sätet.
Kolla så att hästen har tillräckligt med bogfrihet och att den ligger an jämnt längs med hela bossan, men annars provrid sadeln och se om hästen trivs i den. Hästen ser ut att vara så överbyggd så om han inte höjer ryggen ordentligt under arbete så kanske du behöver en sadel som svänger upp lite mer, t.ex. County eller Jaguar osv.

Hur nära manken ligger den då?
Jensen Classic/Brillant kan fås lika rak men den har mycket mer mankfrihet. Jag har också en WOW på min häst (som tidigare har haft en Globus och har spikrak, rund rygg) och den kan fås med rak bom och högt framvalv samt bossor för en hög manke. Sedan finns det Albion SLK/Style/Ultima och dessa har mycket mankfrihet men de är också mer svängda än Globus och då finns ju risken att den börjar glida fram (om det nu har varit det som är orsaken till att sadlarna har gldiit fram tidigare)

Ja absolut, frågan är väl bara om du hittar en som är tillräckligt bred iom att fjordingar har en tendens att ligga kring 115-120 grader. Kolla på engelska märken som Jensen, Albion, Crown osv
Crown har också en H&C serie för breda, korta ryggar och detta kan vara värt att prova om du hittar en på beg marknaden.

Nej, det är en Otto Schumacher.
Jag vet inte om det är till någon direkt hjälp som jämförelse, men Isabell Werth låg som en smäck i arbete (tyvärr blev det retur eftersom jag istället satt som en skadeskjuten groda i den).

Men då provrider jag i alla fall, jag fick för mig att den låg så dåligt att det inte ens var någon idé att provsitta eller ta ut sadelutprovare för en åsikt om den. Det är i alla fall den här ryggen som det letas sadel åt:

6086639762_bda783696f_z.jpg

Tyska sadlar generellt har tyngdpunkten i mitten av sadeln, likaså har de flesta engelska sadlar det. Det är främst italienska/franska märken som Equipe, Prestige osv som har tyngdpunkten långt fram.

Vad vill du ha för sadel? Inte så djupt säte eller, iom att du inte gillade IW?

Jag tror jag behöver 17", men passar det inte får jag gå ner i vikt. Jag är kort, så längden är inte problemet...

Aha, det var mer än vad jag visste, tack för infon!

Jag brukar inte ha något emot djupa sitsar, men i just Werthen tyckte jag att jag blev "låst".

Ok, för sadlar som har väldigt rak bom som kan passa är t.ex. Jensen Amiral/Brillant/Classic, M&N, Albion k2/Style, Crown Jessica, Wow, FB Reflex kanske också. Alla dessa har djupa säten men jag tycker inte man blir lika låst som i IWn.

Sitter och tjuvläser :) För har blivit med valack som har rak rygg.
Rätt lång rygg med och söker dressyrsadel med djupt säte och mycket mankfrihet då han har manke.
Ska se om jag kan få upp bilder på hans rygg så kanske man kan få förslag :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 220
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 108
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ytlighet i ett förhållande.
  • Sytråden del 4
  • Linser

Hund, Katt, Andra Djur

• Den perfekta sällskapshunden
  • Annonsera mera hundar 2