Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Märken som kan passa är: Albion k2/Style, Jensen Amiral/Classic/Brillant (dessa har ändringsbar bom), WOW, Globus Clic/Turner, Santa Cruz Arthur de Luxe, M&N

Om hästen behöver en lite mer böjd bom framtill vid manken så skulle jag prova FB Reflex/Elegance, Amerigo.

Undrar om det är någon som vet om och vad det är för skillnad mellan Wellington greenline och Wellington Elite dressyr sadlar? Har varit hos en sadelmakare och passat ut en greenline, fit 4 som låg utmärkt på min häst. men har lite svårt att hitta några begagnade, verkar som att det finns betydligt fler av elite att välja på så därav min fråga. Kan det passa, vad tror ni? Vad är det för skillnad i passformen?

jag har testat båda och greenlinen är mycket svängdare i bommen än eliten är min uppfattning och helt annorlunda att rida i då både sätet är olika djupt och stöden sitter annorlunda

WOWs hemsida: www.wowsaddles.com
Det är en sadel som man kan byta alla delar oberoende av varandra, t.ex. sätet kan bytas ut mot ett större/mindre/djupare/flatare, man kan byta från rak bom till svängd bom, olika typer av bossor, kåpor, stroppar osv. Man kan bygga om sin sadel helt hur man vill vartefter hästen ändrar sig, om du byter inriktning eller om man byter häst. Har haft min WOW i snart 3 år och är supernöjd.

Såhär ser min ut (nu har jag bytt kåpor på den iofs till andra hoppkåpor)

wowsadel.jpg

Det fanns flera Greenline fit 4 på Hästnet. Annars tycker inte jag att Greenline är så mycket mer svängd i bommen men nu var det några år sen jag provade ut en Wellington/Edinburgh så det är möjligt att det har ändrats. County (nyare, max ca 8-10 år gamla) har väldigt lik passform och det kryllar av dem på beg marknaden så det kan du ju också prova.

Huuuh den där såg sjukt obekväm ut, måste kännas som att man sitter enormt högt ovanför hästen?

Puttar upp mina bilder lite till för att få förslag. Sen undrar jag fortfarande om Röösli passar på rakare ryggar eller endast svängda som jag har fått för mig utan att gå djupare in på det.:)

Hej! Tänkte höra om ni har något tips på vad för dressyrsadel jag ska leta efter åt den här lilla hästen. Allt jag hittills har provat glider fram lite.

32649547.jpg

32649548.jpg

32649551.jpg

De jag har prova är:
Albion style MW ----- gled fram lite
Henri de Rivel W ----- gled fram lite
Frank baines MW----- låg så illa att jag inte red i den
Bates Isabell W ------låg ok
Globus Crincle W------end provad i stallgången men låg inte speciellt bra.

Har nu en Morris & Nolan W som glider fram lite den också.

Jag vill ha en djupare sadel med bra stöd för skänkeln men inte allt för stora stöd.

Tack på förhand!

Verkligen inte, tvärtom. WOW är tveklöst den mjukaste sadeln att sitta i. Man får inget skav pga att sätet är sömlöst samt att stoppningen är otroligt mjuk och fjädrande.
Du får tänka på att bossorna trycks ihop mycket när man sätter sig på hästen då det är luftstoppning så bossorna ser inte så höga ut när man väl sitter i sadeln.

delvis kl

Behöver ny dressyrsadel till min ena häst (gillar inte alls amerigo alton lika bra som jag). Undrar om ni har några tips på dressyrsadlar som liknar Prestige Sidney, för den hoppsadeln gillar hon.
Verkar som om Prestige Doge funkar men vill gärna ha fler tips om ngn har ngr:-)

Du kan ju prova de Prestigemodeller som har GG-panel (kilbossa) som Sydney har. Det har kommit några nya dressyrmodeller från Prestige som är lite rakare, det är bara att prova...

Det beror ju på vad du tycker är en smal midja... Har du ridit i någon sadel som du vet att du trivs bra i eller har du inte provat så många olika?

Ja jag har provat de flesta sadlar, så säger du några som du gillar så kan jag komma med ett förslag på sadlar som jag bedömer som likvärdiga.

Det beror ju på vad du tycker är en smal midja... Har du ridit i någon sadel som du vet att du trivs bra i eller har du inte provat så många olika?

Jag har provat county den va jätteskön! Men förmodligen för sväng för min häst. Då den lättade bak till.
Jag har tidigare ridit i en Cobra dressyrsadel på en annan häst och den va helt kanon!
Jag provade även passier grand gilbert på denna hästen på bilden men jag tyckte att den tryckte lite strax efter mitten av sadeln. Passier va ok för mig men inte helt optimal.
Jag har också provat en Amerigo Dj +1 tyckte den låg absolut bäst på hästen men jag gillade inte alls de stora lårstöden och fick sjukt ont i höften. :(

Hur tycker du att min häst ser ut i ryggen? Rak, lite svängd, kort, lång eller normal?
Kul att höra vad någon annan tycker och se om man själv är på rätt väg!

Om man bortser från en sadel med smal midja, vilka sadlar hade du då tyckt kunde passa denna hästen?
Mycket tacksam för svar!:bow:

En Wow kostar ca 25-30 000 beroende på vilka kåpor man väljer (finns buffel, kalvskinn och nöthud att välja på) samt valutakurs. Då ingår också alla tillval i form av extra mjukt säte, stoppade lillkåpor, stigläder, sadelskydd, koppjärn osv osv Man betalar alltså inte extra för varje grej utan allt ingår.

Jag skulle tipsa om Passier faktiskt, men du kan prova en annan modell, förslagsvis Optimum med kilbossor då den är lite rakare.
Amerigo har flera modeller och jag tror du kan hitta en av dem som passar din häst, men får du ont av Amerigo är det ingen idé. Cobra tror jag blir för svängd för din häst tyvärr.

Din häst ser helt normal ut på alla sätt... ;) Det borde inte bli några problem.

Prova Frank Baines, den är lik County i midjan och har också ett djupt, mjukt säte (prova Elegance och Reflex) Fb har däremot lite lägre framvalv och har inte samma tendens till att vara en "musdödare" som County. Tycker du om högt framvalv kan du prova FB Omni istället. Albion SLK eller Ultima kan nog också funka, den är även lik County i komfort och har högt framvalv.

Sen funderar jag på om inte Stubben Avalon kan vara något, den ar smal midja och trivs du i Passier så gillar du nog Stubben med. Tror den kan ligga bra på din häst också.
Här har du några att börja med, kan komma med fler förslag allteftersom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 220
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 108
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17
  • Galoppera

Omröstningar