Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Jensen Exmoor ligger bra på sådana ryggar. Den är kort och rak och passar en rund rygg. De är väldigt populära både här och i England för ponnier. De är även billiga samt har ändringsbar bom.

Om du vet vilka märken som passar, varför köper du inte någon av dem istället för att prova fler? Vad är problemet med de märkena?

Edelweiss har väl kilbossor?
Nåväl, det finns inga riktigt raka dressyrsadlar med rundbossor, utan då har de kilbossor. Är det så att du bara behöver en kort sadel så finns det mängder med engelska märken som har korta kibossor som lämnar ryggen fri tidigt.
Vill du ha Stubben så är Avalon den som har i princip samma passform (snäppet mer svängd)

Men Passier och Kieffer finns ju i överflöd på beg marknaden? Hm... Pfiff, Kentaur, Globus Clic...
Jag är trött så kommer inte på några fler nu, därför är jag kortfattad i svaren.
Kul att mitt jobb med denna uppskattas, tack.

Edelweiss har väl kilbossor?
Nåväl, det finns inga riktigt raka dressyrsadlar med rundbossor, utan då har de kilbossor. Är det så att du bara behöver en kort sadel så finns det mängder med engelska märken som har korta kibossor som lämnar ryggen fri tidigt.
Vill du ha Stubben så är Avalon den som har i princip samma passform (snäppet mer svängd)

Den edelweiss jag har hemma har rundbossor, har ingen aning om vad det brukar vara då detta är den första jag sett irl. Asså grejen är att hästen har kort sadelläge pga mycket bogar så nästan allt jag lägger på hans rygg blir för långt. Edelweissen är ser för lång ut men den släpper så pass tidigt att det funkar. Det är också den första sadeln jag provar som ligger an längs hela ryggen, alla märken jag har provat lämnar som "ska passa" ligger inte an på mitten det blir 4 punktstryck.

Jag vill ha minst 17,5" på dressyrsadel eftersom jag hatar att sitta fast och det är väl det som ställer till det hela. Globus Clic 17, Albion Style 17, Frank Baines Reflex 17, Santa Cruz Verona 17 är bra i längd åt kusen men för små i sittsen till mig.

Tack så mycket!¨

jo jag har sett en hel del begagnat men svårt att hitta något i närheten, jag vågar inte köpa utan att prova på hästen först :)

kl

nu är det dags igen...
denna gång va det jag som hade växt ut ur sadeln..:grin:

ute efter en dressyr sadel till denna herre! ska ej va allt för dyr för han kmr växa och bredda sig då han bara är 4år! sadeln som låg toppen på han va en Jorge Canaves, kommer inte ihåg vilken modell det va bara.. dem är helt omöjliga o hitta begagnade!! och har inte råd till en helt ny sån :(

här kmr iaf bild på min snyggish! Nån som har ngr sadel tips?? :bump:

jsdp.jpg

Frank Baines, vilken typ av rygg passar de olika modellerna? stod om dem att det fanns de som passar rak och andra modeller svängd.

Idag har jag lånat hem en Kieffer Donau och en Cliff Barnsby - Whitaker. Kieffern låg konstigt tycker jag, min häst har inte så hög manke så det blev jättestort avstånd mellan manke och framvalv.

Däremot låg Cliffen jättebra, såg ut att vara gjuten för hästen! Tyvärr kunde jag inte provrida då det öste ner men ska testa den imorgon. Risken finns väl att den är för liten för mig, var bara 17 tum. Och dessutom fel färg, jag vill ha en svart :angel:

Bomvid är helt omöjligt för mig att säga, du får prova dig fram. Ang modellerna skulle jag bara prova alla av de märkena för det är ingen milsvidd skillnad mellan dem men vissa kanske passar dig bättre osv.

Hur har du kollat så det blir fyrpunktstryck? Genom schabrakavtrycket, svettavtryck eller hur hästen står stillastående?
För jag får inte ihop om hästen har rak rygg brukar sadlarna sällan brygga och endast ge tryck fram och bak. Det sker bara om hästen har svängd rygg.

Ja jag har hittat en del, det var ju en whitaker jag provade som låg perfekt tycker jag, hittade en Schokemöle på annons, vet du vad det är för skillnad mellan de två modellerna?

Här kommer ett par bilder på sadeln på hästen. Men sadeln är ju väldigt liten, ser ju nästan löjligt ut? Jag provred idag och gillade den, inget rugg alls i pälsen på pållan efteråt. Jag tar gärna emot kommentarer om hur den ligger.

32761195.jpg

32761206.jpg

32761200.jpg

32761196.jpg

På sista bilden ser den ut att ligga i bakvikt? den ligger kanske inte så bra som jag först tyckte.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 220
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 108
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar