Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

nej jag har inte mätt henne (ska göra det). Men hon kräver i alla fall vid bom.
Globus 37 är alldeles för smal likaså Stübben Scandica 31.

Jag har försökt att läsa hela tråden, men den är så lång... :D
Hursomhelst har jag försökt få fram ett svar på min fråga ganska länge men inte hittat/fått ett.
Hur man mäter tumstorleken på sitsen på sadeln förstår jag, men om bakvalvet är lite "tjockare", hur mäter man då? Tex mätte jag en jessica crown till 16,5" på "insidan" av bakvalvet medan den var 17" på "utsidan". Vilken är den egentliga storleken? :confused:
Försökte hitta ett tryck som kunde avslöja storleken men jag hittade inget. Enligt ägaren är den 17", men enligt henne är alla hennes sadlar 17". När jag mätte på hennes jacson new england så var "innermåttet" 17" och "yttermåttet" 17,5". Den har heller inget tryckt märke kvar.
Hoppas det är någon reda i mitt svamlande och att någon förstår...:D

Tacksam för svar!:bump:

kl

ikväll ska jag prova en stubben edelweiss på min häst med extra framskuren kåpa. Vad ska det vara bra för egentligen? Jag är inte speciellt långbent, kommer det att innebära något problem jag måste tänka på? Jag ska ta några bilder på sadeln.

Jag lägger inte upp några bilder, inte lönt då sadeln inte låg så bra. Den glappade väl iof inte så mycket bak men den var alldeles för vid och låg ända ner på manken när jag kom upp i sadeln, det var en 31 i bommen och den var ganska platt i stoppningen.

Till helgen ska jag förhoppningsvis prova en cliff barnsby schokemöhle, vad tror du diabolical kitten, kan det vara något för min häst? provade en whitaker som jag tyckte låg bra och låg väldigt bra under ridning inget rugg el liknande. Skulle vilja skicka dig en bild på sadeln jag ska prova, vill inte lägga ut en bild här som inte jag själv tagit. Måste åka iväg därför vill jag veta så mycket som möjligt innan.

Det finns nog inget direkt riktmärke för det, men jag förstår din fundering ;) Mät till mitten av bakvalvets "tjocklek", så borde det bli så rättvisande det kan.

Prova sadeln med en fårskinnspad under så kommer den upp lite.

Ja du kan ju såklart prova, den största skillnaden är att Schockemöhle är ullstoppad och därmed inte lika takformad. Frågan är däremot om mankfriheten är tillräcklig.

Jag upplever att sadeln är väldigt klumpig. Jag kommer väldigt långt ifrån hästen.

Sen är sadeln lite lätt för svängd för honom när han kommer i arbete, och då hamnar jag Ännu längre ifrån honom...

32773428.jpg

32773427.jpg

Nu har jag fotat lite ändå. Bilder på stubben edelweissen som kom nästan ända ner på manken när jag satt i den så den är för vid, jag red aldrig i den. Jag hade även en likadan i en bomvidd smalare, C (30) den låg mycket bättre vid manken men då glappade den bak istället så den var inte heller någon höjdare.

Hade även en Kieffer Competition hemma idag och den låg så bra att jag red i den och den var faktiskt bra både att rida i och jag tror den passar, jag upplevde att hästen gick bra. Så nu ska jag bara besluta mig för om jag tycker tillräckligt mycket om den för att köpa den, den är ju ful som stryk! Men i bra skick, verkar välskött och väldigt brett i kanalen mellan bossorna, fick in 4 fingrar i bredd.

32773423.jpg

32773424.jpg

kl

Joinar denna tråd jag oxå då jag är helt slut på ideér nu.. nästan. Kan alltid vara bra att få tips som kan tänkas passa iallfall. :-)

De sadlar jag upplever passat min häst (dressyrmässigt) är Griffin Cob Haflinger xxw, Tekna 34 och Wintec Isabell Werth xvid. Men ingen av dessa sadlar passar mig. Jag trodde verkligen på Isabellen men idag efter provridning så blev det en besvikelse. Den passar inte min kropp alls.

Jag vill ha en soff-mjuk sadel, både i säte och vulster. Den ska vara rätt djup och smal i midjan.

IW:

Tekna:

Ryggen:

Hon har en väldigt rak rygg som jag upplever svårt att hitta sadel som ligger an hela vägen. In med alla tips och ideér ni har!! ;)

Vi har ju pratat om det förut, att våra hästar ser lite lika ut över ryggen. Jag har en Kentaur Medea till min just nu som jag har fått utprovad till henne, kanske det kunde vara nåt :)

Ja jag har kikat lite på Kentaur oxå. Men idag testade jag en Prestige Lucky Dressage som jag tycker ser ut att ligga som en smäck på min tjej! Eventuellt en bomvidd för smal.

Det kändes iallafall super. Den hade väldigt smalt säte vilket jag behöver, och mina ben/knän placerades rätt. Plus att hästen kändes väldigt villig och fin (kan dock endast skritta tyvärr).

Vad tycks?

Så nu har jag köpt sadel och är sååå nöjd! Fick fatt i en Karl Niedersuss hoppmodell, jag har ju en dressyr innan som ligger helt perfekt på hästen. Som jag har putsat och smort nu ikväll :p

KL

Hur mycket kan man lita på sadelutprovaren?
Har idag en Thorowgood T6 hopp men den ger hästen ruggig päls på sidorna av manken.. Därför åkte vi och provade ut en ny sadel. Den som låg bäst enligt utprovarna var Santa Cruz Merina i Wide.

Men efter inte ens 5 min skritt och trav hade hästen ruggig päls på samma ställe... Varför får hon det? Är den för smal iallfall???

Jag vet ingen sadelutprovare som går att lita på. Har bara sett helt sjukt kasst utprovade sadlar när jag sett sadlar som ska vara utprovade.. Extremt bakvikt t.ex. Vet en sadelutprovare som resonerar som så att om sadeln inte ligger an baktill ÄR sadeln för vid. Den kan alltså inte vara för svängd. Vet att denne provat ut flertalet sadlar i extrem bakvikt, verkar vara huvudsaken dom ligger an bak. Sen om dom är flera vidder för smal det verkar inte spela roll.

Vilken bomvidd hade du på Prestigen? Tänkte eftersom din häst drar de vidaste i de andra märkena :)

Man ska vara väldigt försiktig med sadelutprovare och helst ska man anlita flera olika så man har en chans att höra olika åsikter, annars är det lätt att man snöar in på det den ena säger och helt plötsligt står man där med en sadel som inte passar.

kl

Provade en MN Gold Collection dressyr, bomvidd 32 och 16.5" igår. Låg kanon på hästen, men hon kan inte bredda sig mer i den. Vet inte om hon kommer göra det ändå, men iaf, den låg superslimmad. Jag satt bra i den, men behöver nog ha en 17". Har hittat några begagnade, men tycker de är väldigt dyra... Någon som vet fler sadlar som är lik denna i bommen som man kan prova?

Vad gäller min hoppsadel som jag fick utprovad i våras, tror min häst växt ur den, pälsen ruggas framme på manken... Så nu letas det även hoppsadel, så tips på både hopp och dressyr som passar en häst med extremt rak rygg som sluttare uppåt mot korset och har relativt hög manke?

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 220
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 108
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka