Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

32761203.jpg

Som en kontrast visar jag även hennes stubben Scandica som jag inte rider i längre, den glappar för mycket baktill på henne. Men den är ju iof ingen katastsrof har jag padd under så funkar det. Finns det stubben som är åt det rakare hållellt (hoppmodell) ?

Att den ser ut att ligga något i bakvikt kan bero på vinkeln, du har fotat lite nedanför mankhöjd samt att hästen står vriden. Låg sadeln an med jämt tryck under panelerna samt längs med ryggen (även bakifrån)?
Tycker mankfriheten ser lite dålig ut. Lämnade den manken helt fri när du red? Annars ser det helt ok såhär på bild, ser inget uppenbart fel, men kolla de grejerna först innan du ev köper.

Scvhockemöhle har kilbossor istället för latexpaneler och är snäppet rakare samt gjord för en lite bredare häst. Whitaker är mer takformad. Vill du vara säker på om du hittat rätt så prova en annan sadel och jämför.

Dressyrsadeln låg katastrofalt illa, så tur att du inte rider i den längre! Anledningen till att det inte ser lika illa ut med fårskinn är för att fårskinnet fyller ut tomrummet, men när du rider blir det istället ännu mer tryck på vissa ställen då sadeln är klart för smal samt alldeles för böjd. Sadeln ligger ju väldigt högt ovanför hästen...

Som sagt, rid inte i den! (inte med fårskinn heller!)

Nej jag rider inte i den lovar :D Men den ligger inte så högt som det ser ut, den kommer ner och lämnar bara precis 1 cm mellan manke och framvalv på sadel med ryttare i. Stubbensadeln är 31 i vidd och Cliff barnsbyn ska vara normal, vet dock inte vilka siffror det står för. Den lämnar manken helt fri när jag rider, blir precis 1 cm kvar mellan manke och sadel, precis som på stubbensadeln.
Jag ska göra som du förslår :)

1 cm är definitivt för lite. Prova en sadel med cutback istället. Det var väl till dig jag föreslog OS, Passier, Kieffer? Alla dessa har cutback.

kl

Behöver tips på sadlar som kan tänkas passa min häst. Hon är bred och för tillfället takformad och omusklad. Hon har inte blivit riden (mer än några gånger) på över ett år men vi har promenerat, longerat och tömkört i drygt två månader nu. De två sadlar jag har provat har båda legat i extrem bakvikt. Är främst intresserad av sadlar som går att köpa begagnat för max 5000kr.
Bild på hur sadlarna låg här http://www.pixbox.se/pic_show_id32764522.html. Men hon är lite tjockare nu.
De jag har provat är en Silhouette som är rak och ca 110 grader och en HH sirius bomvidd 32. Funderar på tekna dressyr/allround eller Thorowgood T6 hopp. Eller är de för raka? Vill ha sittpunkten långt fram om det går.

32764518.jpg

32764521.jpg

32764522.jpg

Måste bara fråga, är det någon här som känner till Stubben Edelweiss? Jag har hört att den kan passa ryggar som är lite åt det rakare hållet? Funderar på att ta hem en sådan och prova på min häst.

Jag måste fråga en sak till. Hur gör man för att inte köpa en stulen sadel? kan man kontrollera sadelns id nr på något sätt? Jag har haft kontakt med en sadelsäljare som inte vill säga något om var sadeln finns, bara att hen kan skicka den till mig, jag tycker det verkar märkligt. Ev kunde vi träffas någonstans men var visste hen inte just nu haha.

Stubben Edelweiss NT har en rakare bom än t.ex. Scandican men det 'är inte säkert att den är tillräckligt.

Man kan kolla hos Stubben Sverige om sadeln har blivit anmäld stulen om du få´r id numret men det hjälper ju bara om ägaren till sadeln har mailat dom med uppgifterna. Annars är det en bättre tumregel att bara inte göra affärer med personer som verkar skumma och inte svarar på frågor, men helt säker kan du ändå inte vara om du inte köper sadeln sprillans ny från en butik.

Du har inte tagit bilder rakt från sidan vilket gör de4t svårt att komma med något vettigt. Stubben sadeln ser ut att inte komma ner framtill på hästen. Silhouette ser inte ut att ligga i bakvikt men hästen står snett i förhållande till kameran så det är svårt att se. Framtill såg den däremot inte ut att ligga högt.

Spontant hade jag provat FB dressyr, Globus Clic hopp, Globus Crincle dressyr, Childeric dressyr, M&N hopp

Hej Nu slänger jag ut lite bilder på vår ponny med en sadel och vill ha kommentarer på vad ni duktiga människor ser :)

011-7.jpg

008-6-1.jpg

006-8.jpg

007-6.jpg

Tack för tipsen, tyvärr är Childeric och M&N för dyra för min budget. Tror du hon kan ha MW i FB? Silhouetten är ju på gränsen till för bred och ligger på ca 110 grader. Fast risken finns ju att hon breddar sig men jag är beredd på att byta sadel igen, vill bara ha en sadel som jag vågar sätta igång henne med nu.

Konstigt nog föredrog hon HH (som är tillverkad av Stübben) sadeln fast den låg så mycket i bakvikt, men har sålt den nu då den ändå inte var bra. Silhouetten gillade hon inte, och den gled.

Av vad man kan se på bild så ser det bra ut, sadeln ligger bra i balans, ser inte ut att vara för lång och följer ryggen baktill. Men sen får du ju känna så sadeln ligger an med jämt tryck framtill vid panelerna samt längs med bossan och att hästen trivs vid ridning.

Det är helt omöjligt för mig att säga vilken bomvidd som blir lämplig, men låna hem MW och W och se vilken som passar bäst.

Tack:bow: Jo, han stormtrivs i sadeln och går riktigt trevligt och har en bra ärlig framåtbjudning som inte alltid har funnits där :laugh: Inga bocksprång vid galoppfattningen heller vilket brukar förekomma. Nu bjuder han själv in till galopp:bump: Men schabraket skvallrar om att den inte fullt ut ligger ann på mitten och det gör mig förvirrad:( Han kanske borde ha en mer svängd sadel...? Den ligger i vilket fall stilla och som sagt han gillar den :)

Men det som förvånar mig mest är bomvidden. Trodde jag lånade hem en XW men såg att den var felmärkt så den är en XXW vad jag förstår:eek: Det är en M&N 16", 34 i bom! Har aldrig sett en sån förr och kräver han en sån vidd vilket han tydligen gör (har tagit hjälp) så utesluter det många märken som jag tidigare funderat på:(

Nog för han har en rätt typisk ponnyrygg men sååå bred uppfattar jag inte honom....

34 bom skulle jag säga är en vanlig bomvidd för ponnier/kallblod och det är inte superbrett. Jag har sett värre om vi säger så :D

Om hästen uppenbarligen trivs i sadeln och slutar bocka i galoppfattningen med denna sadeln så talar det sitt tydliga språk. Du ska absolut inte stirra dig blind på schabrakavtrycket! Schabrakavtrycket är endast till hjälp när man känner att något inte är helt rätt, då ger detta en indikation på vad som är fel! (highlightar för att fler ska se detta) När man provar ut en sadel dömer man inte ut den eller ger den tummen upp bara genom att se schabrakavtrycket, utan man går efter hur hästen beter sig, hur ryttaren sitter i sadeln, och hur sadeln ligger under ryttare.

tack för en superbra tråd!

Har en fundering. Vet att det är helt omöjligt att ge ett svar, men ni kanske kan hjälpa mig om det är värt att prova i alla fall.

Hästen som vi letar sadel till har lite sadeltvång, hugger i luften och spänner sig. Så det är svårt att säga om det är pga av sadeln eller för att det är sadeltvånget som säger ifrån.
Men för några dagar sen prövade vi en Kentaur Medea (2a i bommen) som såg ut att ligga bra, och hästen gjorde inte en sur min, inte ens när sadelgjorden drogs. Testade rida i den, WOW vad hon rörde sig. MEN efter 20meter låg sadeln framme på manken.
Så den låg ju beviserligen inte så bra.
Tänkte att den kanske var för smal, lånade hem en likadan fast 3a. Den låg mer still, men gled fortfarande fram. MEN hästen RÖR SIG så mycket mer.

Så min fundering är om en 4a kanske ligger still? Är det värt att testa en 4a?

Hästen gillar ju tydligen sadlarna eftersom hon visar noll obehag, rör sig och är otroligt trevlig att rida.

Nu skulle jag vilja ha lite ideer...

DSC_0009.JPG

bild-754556.JPG

Så här ser kusen ut...

Jag har haft en Cliff barnsby Orginal Milton (Bomvidd 4) som passade bra.
Nu har jag en Bates Elevation med vid i koppjärn... Så han är väldigt köttig över tornutskott och över manken. (Har provat en Antares som låg bra men var lite för smal tyvärr)

IMG_1507.JPG

Grejen är den att jag tycker att kilbossorna inte alls är bra för hans rygg, eftersom han har lite uppåtsluttande kors.
Vad kan passa?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 220
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 108
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Galoppera
  • Pavo be chill

Omröstningar