Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Hej igen sadelgurun!

Nu är det dags igen. Är sugen på en ny dressyrsadel då den jag har inte riktigt hjälper mig sitsmässigt. Den ligger bra men är gammal och man får inte mycket stöd i den. efter att ha provat kompisars dressyrsadlar förstår jag ju vad jag går miste om :D

Nu har jag en County av äldre modell. Har inte alls mycket mer hum om den än så, mer än att den är 17" och förmodligen normal i bommen, det är svårt att säga när det enda jag har att utgå ifrån är ögonmått :cool: Den ligger bra på båda mina hästar.

I hoppsadel har fuxen en Tolga. 17" och Normal i bommen. Den svarta har en Zaldi Star, 17" och 30 i bommen. Fuxen är bredare över ryggen än den svarta och det är främst till fuxen jag jagar sadel, men det gör ju inget om jag kan använda samma på dem, med pad under till den svarta.

Tips och idéer mottages gärna! Har tyvärr ingen färskare bild än denna, hon har musklat sig mer nu, kan ordna fler om det behövs på båda hästarna.

img_9001_144386669.jpg

Senast ändrad:

Jag skulle tipsa om Passier faktiskt, men du kan prova en annan modell, förslagsvis Optimum med kilbossor då den är lite rakare.
Amerigo har flera modeller och jag tror du kan hitta en av dem som passar din häst, men får du ont av Amerigo är det ingen idé. Cobra tror jag blir för svängd för din häst tyvärr.

Din häst ser helt normal ut på alla sätt... ;) Det borde inte bli några problem.

Prova Frank Baines, den är lik County i midjan och har också ett djupt, mjukt säte (prova Elegance och Reflex) Fb har däremot lite lägre framvalv och har inte samma tendens till att vara en "musdödare" som County. Tycker du om högt framvalv kan du prova FB Omni istället. Albion SLK eller Ultima kan nog också funka, den är även lik County i komfort och har högt framvalv.

Sen funderar jag på om inte Stubben Avalon kan vara något, den ar smal midja och trivs du i Passier så gillar du nog Stubben med. Tror den kan ligga bra på din häst också.
Här har du några att börja med, kan komma med fler förslag allteftersom.

Okej! Tusen tack för alla tips!!!:bow::bow:
Hur är frank baines och albion i midjan?

Det står i inlägget, de har smal midja båda två. Albion har högre framvalv än FB (undantaget är Fb Omni som har högt framvalv) så Albion upplevs nog som lite smalare i midjan än FB, men FB är i mitt tycke väldigt bekväma sadlar.

Min erfarenhet är att Amerigos olika modeller känns helt annorlunda, även de modeller som ser rätt lika ut känns annorlunda att rida i. Så du kan ju testa andra modeller, Cervia vet jag har väldigt smal midja (iofs inte säkert bommen passar din häst men värd att testa kanske). CC modeller (vilket DJ väl måste räknas som) har i regel ofta lite bredare midja, pga sadelns konstruktion.

Ang Wellington som någon frågade om, så skall Greenline enl generalagenten jag pratat med vara för lite ädlare hästar med hög manke, medan Elite passar en grövre typ av häst.

Min erfarenhet är att Amerigos olika modeller känns helt annorlunda, även de modeller som ser rätt lika ut känns annorlunda att rida i. Så du kan ju testa andra modeller, Cervia vet jag har väldigt smal midja (iofs inte säkert bommen passar din häst men värd att testa kanske). CC modeller (vilket DJ väl måste räknas som) har i regel ofta lite bredare midja, pga sadelns konstruktion.

Ang Wellington som någon frågade om, så skall Greenline enl generalagenten jag pratat med vara för lite ädlare hästar med hög manke, medan Elite passar en grövre typ av häst.

Okej! När jag pratade med dem på ridin så trodde de att dj eller cc skulle passa. Jag har haft en classic på honom och den sadeln älskade jag men hästen ville knappt ta ett steg i den tyvärr.

Sadeln ligger kraftigt i bakvikt, om det endast beror på att du har sadlat väldigt långt fram är svårt att säga, det ör möjligt att du behöver en bredare bomvidd. Ta hjälp av en kunnig person som hjälper dig prova ut en sadel.

Hej!

Jag har provat en Albion Legend (hopp) i MW-vidd på min häst, den låg rätt bra men efter ridning så ser det ut som att den legat på mera från mitten och baktill och just inget framtill. För smal? Troligen.

Jag har också lagt på en Globus Clic (dressyr) i bomvidd 34 men den är för smal. Annars är den bra i rakhet.

Utifrån den vetskapen - kan en Globus Loke i bomvidd 36 tänkas passa? Den jag har sett på annons är visserligen 17,5 " i sätet och det kanske kan bli lite för långt för min kortryggade häst? Är det någon som vet hur långa de är i anläggningsytan?

Min häst är kort, bred (ca 110 grader), rak och med inte så jättemycket manke (medel, skulle jag tro).

Skulle behöva lite tips när det gäller sadel till min ponny, den vi har idag ligger okej men verkligen inte bättre än så. Köpte den i höstas och han har varit halt december-april, nu verkar det som att han klarar igångsättningen och därför är det också dags att lägga pengar på en ny sadel. Jag är mest intresserad av en allround eller hopp, gärna i en lite lägre prisklass.

Tänkte jag skulle dra med honom till en sadelutprovare när sommarmagen lagt sig men vill gärna ha lite tips redan nu på vad som skulle kunna passa honom. Den han har idag är en Thorowgood allround, men jag har svårt att få den att ligga bra. Har mixtrat hit och dit med koppjärn och inlägg, men nja...

Här kommer lite bilder, har letat runt i alla album så det är både tjockisbilder efter betet och vinterbilder med päls därefter. Säg gärna till om ni vill se från annan vinkel!

101210327.jpg

DSC00183.jpg

Bete030.jpg

En Wow kostar ca 25-30 000 beroende på vilka kåpor man väljer (finns buffel, kalvskinn och nöthud att välja på) samt valutakurs. Då ingår också alla tillval i form av extra mjukt säte, stoppade lillkåpor, stigläder, sadelskydd, koppjärn osv osv Man betalar alltså inte extra för varje grej utan allt ingår.

Ok. Tack för svar!

knapplån.

har en häst på lån som i dagsläget har en röösli pilatus. jag ska nu köpa sadel till henne. vad finns det för sadlar som liknar rööslin i utformandet mot hästens rygg? just stöd och djup som den är mindre viktigt. jag gillar djupare säten och stora stöd.

obs!! söker en billigare sadel alltså :) :bump:

kl

Ber till alla sadelguruer där ute!

Vilka märken/modeller liknar dessa som passar min häst;
Hopp: Kieffer Donau, Globus Esperanza
Dressyr: Globus The Turner, Passier Grand Gilbert (med kilbossor)

Finns det några sadlar/märken som liknar dessa (i hur de ligger på hästen, inte utseendemässigt)? Pris spelar ingen roll. Hur är prestige, pessoa, santa cruz? Finns det andra modeller på dressyrsadlar som jag kan leta efter? Hästen ifråga har en normal, rak rygg med lång manke (vill gärna ha cutback). Storleksmässigt har han 30 på passiersadeln och 32 på Globusen. Hoppas någon kan hjälpa mig, håller tummarna för att det ska finnas en bredare sadelvärld för oss!

kl

Vilka dressyrsadel kan tänkas passa denna dam? Hon är överbyggd men inte riktigt så illa som det ser ut på första bilden ;)

2011-10-06%25252018.09.06.jpg

2011-10-06%25252018.12.19.jpg

2011-10-06%25252018.09.13.jpg

2011-10-06%25252018.09.40.jpg

2011-10-06%25252018.12.48.jpg

KL

En lite fråga till alla sadelexperter:) Vilka dressyrsadlar finns med rundbossa och passar rak rygg? Bör finnas med ganska vid bom, typ Stübben 32 eller vidare. Gärna inte så djupt sätte och gigantiska stöd :) Hästen i fråga har just nu en Stübben Edelweiss NT 17" 32 på prov som han verkar gilla.

Kolla på Passier, Otto Schumacher samt nyare Kieffer. Sen finns det andra märken som är lika med men i första hand hade jag provat dessa.

Hejsan! jo det var jag som hade en Karl Niedersuss dressyr till min häst och nu söker en allround/hoppsadel till lite uteritter och hoppning. Jag har försökt leta efter de modeller du tipsade om men har hittills inte hittat någon att prova, please du har inte fler tips :) Du ska veta att jag (och många med mig) uppskattar verkligen din hjälp.

Varför provar du inte en ALbion i Xw istället?
Globus Loke 36 är också kort och rak, dock något längre (någon cm) än en Albion.
Esperanzan är likvärdig men är lite rakare än någon ALbion hoppmodell.

Provar du nyare Globus så prova 38bom då de nya är betydligt smalare än de som är +5år.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 220
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 108
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Galoppera
  • Födda -21
  • Ridskoleryttare

Omröstningar