Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Om du har problem med att sadlar glider fram kan det bero på att hästen är muskelfattig kring manken. Prova ut en sadel med fårskinnspad så ska du se att det blir lättare... Sen när hästen har musklat på sig kan man ta bort paden.

tompa1-300x300.jpg

tompa3-199x300.jpg

tompa4.jpg

Bilder på min kille. Förslag? :) Kan fota fler vinklar vid behov. Har ett dåligt videoklipp med om det kan hjälpa där han går med gjord så man kan se rygg i rörelse.

Har du testat mindre knästöd på Werth? För när jag ägde en IW så fick jag med domdär stora stöden, och jag kände mig mycket låst. Jag bytte till ett par mindre och smalare och vips så var det den skönaste sadel jag suttit i.

Så det kan vara värt att testa om den passade hästen sådär bra. :)

Du som verkar ha sådan superkoll på sadlar, jag har en karl niedersuss som ligger helt perfekt på min häst (utprovad och vad jag kan se så ligger den mycket bra) det är en dressyr, nu söker jag även en begagnad hoppsadel, vilka märken kan man titta på som är lika karl niedersuss?

Hoppas du kan tipsa!

Hästen har gått från att ha haft 32 i bomvidd med pad under till att nu behöva ha 36 i bom på samma sadelmärke (utan pad under)

Kommer inte åt bilderna på photobucket för tillfället, men har denna bild i en annan tråd om mitt sadelproblem (alla sadlar hamnar i bakvikt efter en stunds ridning pga att hästen puttar fram dem)

IMG_2675.jpg

Har du testat mindre knästöd på Werth? För när jag ägde en IW så fick jag med domdär stora stöden, och jag kände mig mycket låst. Jag bytte till ett par mindre och smalare och vips så var det den skönaste sadel jag suttit i.

Så det kan vara värt att testa om den passade hästen sådär bra. :)

Den jag provade hade de mindre (jag vet inte hur många storlekar det finns, men det var inte de där stora) och det blev tyvärr inte bra ändå. Har hittills inte fått bra sits i någon Wintec på någon häst, faktiskt. Riktigt synd när hästen gillade sadeln, som sagt, men när det gäller sadlar ska det ju alltid vara något som felar... :devil:

Diabolical_Kitten: Jättetack för tipsen! Blir det inte Schumachern så ska jag kolla upp dem, och i annat fall spara dem för framtida behov. Provred dock Schumachern idag och blev helt kär i hur bekväm den var, och jag tyckte även att hästen kändes oerhört avslappnad och nöjd i den. Så jag ska rådslå med både instruktör och sadelutprovare, förhoppningsvis har jag dock (äntligen) lyckats hitta rätt i och med den här.

Någon som har erfarenhet av Tekna (dressyrmodellen) här inne? Vad tror ni om en sån på den här ryggen, är det värt att prova? Har hittat en billig begagnad men tvekar då jag misstänker att den kan bli för svängd för honom.

31423435.jpg

32402838.jpg

32402839.jpg

30356553.jpg

Kolla på Passier, Otto Schumacher samt nyare Kieffer. Sen finns det andra märken som är lika med men i första hand hade jag provat dessa.

Då är det bra om du kollar på sadlar som har korta bossor, som de märkena jag nämde. Du kan också prova Jensen Amiral för den svänger upp lite tidigare. Om hästen vill ha en sadel som svänger upp lite tidigare kan FB också vara ett alternativ (Elegance/Reflex)f ör den svänger upp lite tidigare men har ändå rätt bra mankfrihet.

Tekna blir garanterat för svängd och förmodligen är den också för takformad för din häst (Teknan är för takformad för 99% av alla hästar..)

Jag hade defnitivt prova en Jensen Exmoor på den ryggen. Den är kort, rak och har ändringsbar bom för när hästen musklar på sig lite. Även Globus Clic/Turner kan du prova.

Tack för tipsen! :) Han är dock rätt takformad faktiskt, men som sagt om Teknan blir för svängd har det ju ingen betydelse. Vad tror du om en Globus Crincle?

Han går just nu med en Thorowgood T6 som sitter bra, men som jag inte trivs speciellt bra i..

KL

Står och velar mellan en ny Globus Esperanza eller en M&N hopp från 2003... förutsatt att de passar lika bra, vilken är bäst att välja? M&N har bara 2 års garanti kvar på bommen, men kostar ju dubbelt så mycket som Esperanzan ny.
För övrigt borde de vara likvärdiga, M&N är 17" bomvidd 33, Esperanzan 16.5" bomvidd 38. Tror de är båda under 45cm långa.

Känns ju som att en äldre kvalitetssadel är att föredra, men 8 år är ju ganska mycket. Men som jag förstått så skiljer det sig inte särskilt mycket i passformen.

KL
Fick utprovat en Stubben Artus och en Prestige Hippos Dressage till min häst i våras. Han trivs väldigt bra i båda sadlarna och har musklat sig väl. Men jag tycker personligen att Prestigen känns hal och lite plastig, har provridit en Stubben Avalon på en annan häst som jag blev väldigt förtjust i. Artus och Avalon är vad jag förstått lika så det är väl troligt att en Avalon ska passa min häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 220
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 108
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka