Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

KL

Finns det något motsvarighet till Wintec Wide med mellanjärnet i? Jag tyckte den var lite för lång för hästen men viddmässigt låg det bra. Vi testade en Globus Clic 38 som behövde en liten padd men passade inte ryttaren, jag tyckte dessutom att den låg lite ovanpå men inte så det skrek om det. Santa Cruz Celine xxwide var på tok för smal.

Alternativ?

Hej!
Fick så fin hjälp här en gång tidigare så jag gör ett nytt försök :bow:
Har en ny häst tillfälligt, för dagen otränad och omusklad efter att ha gått i hage och avel i fyra år. Tanken är att jag ska rida in henne så hon går att rida sporadiskt när viljan faller på hos ägaren :p
En bomlös sadel köptes in av ägaren (inte jag alltså) med tanke på att hästen är ur form och kanske inte kommer ridas så mycket men den funkar tyvärr inte ens för det ändamålet. Glider bakåt så redan efter 15-20 minuters ridning ligger den en dm längre bak än där man la den från början.
Rider nu i min hästs sadel istället, en County Competitor fit 4. Borde vara för svängd på denna dam men jag tycker den ligger rätt hyfsat ändå och hon klagar inte på nåt sätt men den hade kunnat vara lite vidare då den hamnar något i bakvikt. Har även provat en Santa Cruz Facundo xwide men den hade helt fel bomform för henne.

Vad tror ni om Thorowgoods modeller T4 eller T6. Wintec? Finns en beggad Isabelle Werth Cair i närheten, liksom en Pro Cair. Med tanke på ryggformen, tror ni de kan passa eller bör vi titta på nåt helt annat?

Budgeten är något begränsad och vi får förmodligen leta på begagnatmarknaden (gissar max 5000kr). Dressyr eller allroundmodell. Tacksam för alla tips.
Så här ser hon ut i dagsläget:
32784650.jpg

32784651.jpg

32784652.jpg

Bomvid är helt omöjligt för mig att säga, du får prova dig fram. Ang modellerna skulle jag bara prova alla av de märkena för det är ingen milsvidd skillnad mellan dem men vissa kanske passar dig bättre osv.

Hästen är mätt till ca 90 grader. Vad ska jag testa för bomvidder då?

Jag vill ha en djup dressyrsadel med smal sits och helst mycket stöd.

Ligger denna sadel i balans eller är den helt off?
Vet att det är svårt med padden, men iaf.

32792508.jpg
[/url][/IMG]

32792503.jpg
[/url][/IMG]

32304225.jpg
[/url][/IMG]

Risk för tjatigt svar, men det är mycket svårt att se med padd, samt att många hästar ändrar sig väldigt mycket i ryggen vid ridning.

Förstår det!
Han har väldigt rak rygg, även vid arbete. Sadeln ligger an överallt och lyfter inte vid arbete.

Tidigare sadel han hade låg inte an mitt under, vilket resulterade i punkttryck bak och en häst som kickade i varje galoppfattning. Detta upphörde så fort jag bytte till denna sadel, all ömhet i rygg är också borta.

Ibland nojjar jag mig över att denna är för vid. Får in 1-2 fingrar på höjden, den trycker inte på manken.

Vissa sadlar kan vara för smala trots att de nuddar manken, så det är mycket svårt att avgöra om bomvidden är rätt genom att titta där, så länge den inte tar i vid ridning. Det du istället ska titta på är att sadelns koppjärn har samma vinkel som hästen. Ligger sadeln i balans är sannorlikheten stor att det är rätt bomvidd.

Har du någon bild på enbart hästens rygg? :)

Dessa två är de enda jag har som visa rygglinjen.
32792634.jpg
[/url][/IMG]

Denna är tyvärr lite snett bakifrån så han ser lite mer svängd ut p.g.a det
32329100.jpg
[/url][/IMG]

Vilka sadlar kan liknad vid Crown Grandee,
Behöver ny sadel till häst med rak och ganska platt rygg.

Vad för sadlar liknar Albion SLK i modell?

Ponnytjejen behöver en mer budgetvariant då hon inte har 17 000 att lägga ut på en begagnad sadel.

Provade en Albion SLK wide och ponnyn rörde sig bra med den men den är "far over" budgeten.

Hej!
Fick så fin hjälp här en gång tidigare så jag gör ett nytt försök :bow:
Har en ny häst tillfälligt, för dagen otränad och omusklad efter att ha gått i hage och avel i fyra år. Tanken är att jag ska rida in henne så hon går att rida sporadiskt när viljan faller på hos ägaren :p
En bomlös sadel köptes in av ägaren (inte jag alltså) med tanke på att hästen är ur form och kanske inte kommer ridas så mycket men den funkar tyvärr inte ens för det ändamålet. Glider bakåt så redan efter 15-20 minuters ridning ligger den en dm längre bak än där man la den från början.
Rider nu i min hästs sadel istället, en County Competitor fit 4. Borde vara för svängd på denna dam men jag tycker den ligger rätt hyfsat ändå och hon klagar inte på nåt sätt men den hade kunnat vara lite vidare då den hamnar något i bakvikt. Har även provat en Santa Cruz Facundo xwide men den hade helt fel bomform för henne.

Vad tror ni om Thorowgoods modeller T4 eller T6. Wintec? Finns en beggad Isabelle Werth Cair i närheten, liksom en Pro Cair. Med tanke på ryggformen, tror ni de kan passa eller bör vi titta på nåt helt annat?

Budgeten är något begränsad och vi får förmodligen leta på begagnatmarknaden (gissar max 5000kr). Dressyr eller allroundmodell. Tacksam för alla tips.
Så här ser hon ut i dagsläget:
32784650.jpg

32784651.jpg

32784652.jpg

Uppdaterar lite :D
Syntetsadlarna går bort. Förmodligen alldeles för raka för henne och hon protesterade tydligt vid provridning (känslig dam det här...:eek: ).
Har lagt på en stubben siegfried hoppsadel (inte ridit) men den låg inte bra liksom Pfiff Amaretto som hade för långa kilbossor.

Jag har kikat lite på Dominus och undrar om en sådan kanske kan vara något för den här ryggen? Och vet ni om det skiljer något i bomform mellan hopp- och dressyrmodellerna i det märket?.
Countyn är ju rätt svängd också och den accepterar hon men jag tycker sadelns lägsta punkt kommer för långt bak i förhållande till var hon har sin lägsta punkt. Om nu det har någon betydelse?
Hon behöver en bom som är ca 100 grader.
Snälla, kom med tips. Känner att det håller på bli akut...

Tips på hoppsadel till min tjockis? :D Hon har idag en Kentaur Medea dressyr, bomvidd 2 (normal) som är utprovad. Behöver vara en sadel med bred kanal för att hon ska få plats ordentligt.

Chira017.jpg

Chira016.jpg

Chira015.jpg

Chira014.jpg

Chira013.jpg

Chira012.jpg

Chira011.jpg

Äntligen hittat en dressyrsadel som passar Belle, men nu till nästa problem, hoppsadel.

Testade i dag en Globus Clic CC 38 som ligger riktigt bra, kan fixa bilder i morgon. Något vid, men med fårskinn låg den bra. Bell som dessutom har smått sadeltvång gillade den.
MEN det finns inga begagnade 38or ute och jag har inte riktigt råd att lägga ut 12000 på en ny.

Så vad är likt en globus clic cc vid38 17"?

Går det att värma om dem? Har inte hittat någon info om det någonstans

för går det är det ju inte svårt alls =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 220
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 108
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka