Träffa hundfolk?

TaxLady

Trådstartare
Hej,

Jag undrar vart man ska vara för att hitta andra hundnördar som en själv. Jag har lärt känna mkt folk via hundarna, det är ju otroligt socialt att ha hund i stan, men jag känner liksom inte att jag hittat mitt ”forum”. På kurser blir det inte så mkt interaktion eftersom hundarna ska ignorera varandra. Brukshundsklubb har jag funderat på, men jag har inte brukshund 😅 Plus har tyvärr inte körkort (än) så det måste gå att ta sig dit kommunalt, plus att hunden (hundarna) då behöver vara med mig hela tiden och inte sitta och ta det lugnt i en bil etc.

Så kloka Bukefalos, vart i Sthlm hittar man andra trevliga hundnördar? 🙏

Brukshundklubbar är inte bara för människor som har brukshund. I alla fall inte utanför Stockholm ;). Jag tycker nog man kan få till ganska mycket interaktion under kurser, är ju perfekt passivitetsträning att stå och prata och hunden ligger och slappar.

Det finns väl ganska mycket facebookgrupper även i stockholmsområdet kan jag tänka mig. Bestäm en dag, tid och plats och bjud in till hundpromenad? Se om det dyker upp några trevliga människor då som du kan träffa i andra sammanhang också?

Precis, på vår brukshunsmdsklubb har vi alla möjliga olika aktiviteter och alla möjliga olika raser och blandraser.
Är man sugen på träningssällskap så kan man fråga i klubbens olika grupper för respektive gren.

För oss i Stockholms förort har brukshundklubben fungerat - och jag har inte heller brukshund.

Sedan Facebook grupper brukar finnas de som heter Kvarter/stadsdels hundar eller Hundar i... Eller grupper kring enskild ras eller hundsport. Min ras har en aktiv grupp som anordnar aktiviteter och träffas

Om du går kurs (finns många privata också) och du gillar någon/några föreslå att ni ska träna (och fika). Är det ingen du gillar gå en ny kurs.

Vi har också umgåtts vid de större rasthagarna. Som den i Konradsbergsparken. Finns det ekipage ni kommer överens med så fråga när de kommer nästa gång.

Det finns stående evenemang typ småhundsträffen på söndagar klockan 12 vid Åkeshov. Där är det dock så att ibland är där ingen ibland en veritabel myrparad

Brukshundklubbar är inte bara för människor som har brukshund. I alla fall inte utanför Stockholm ;). Jag tycker nog man kan få till ganska mycket interaktion under kurser, är ju perfekt passivitetsträning att stå och prata och hunden ligger och slappar.

Det finns väl ganska mycket facebookgrupper även i stockholmsområdet kan jag tänka mig. Bestäm en dag, tid och plats och bjud in till hundpromenad? Se om det dyker upp några trevliga människor då som du kan träffa i andra sammanhang också?
Ja, alltså av de 20+ kurser jag gått så har det inte varit någon direkt där man fått ”kontakt” med de andra deltagarna utan alla har varit i sin egen värld och inte pratat så mkt/alls med de andra kursdeltagarna. Kanske bara har haft otur 😅

Jag är uppvuxen med mastiffer (engelsk mastiff och framförallt cane corso), nästa hund blir med stor sannolikhet en broholmer 😍 Men jag hade även boxer-uppfödning nära i familjen och har hängt en del på brukshundsklubb som liten, som jag har ömsom fina ömsom inte så fina minnen ifrån. Men jag vet att hundhållningen förändrats sen dess och att det är bättre nu (även om jag sett samma tänk i Jägarförbundets hundkurser i nutid ..)

Ja alltså vi har ju massa promenader och sånt, framförallt för tax. Bl.a. lek i Humlegårdens rastgård varje söndag (som mina hundar inte skulle uppskatta, iom att det finnns andra han-taxar där .. De skulle nog inte göra ngt, men de skulle heller inte uppskatta situationen, iom att de är instängda på liten yta). Men då är det samma personer man träffar på promenad och ”känner”, dvs här bara sällskapshundar (nåja, finns några strävhåriga jakttaxar i kvarteren men de är inte många). Jag letar efter dem som har samma tänk och intresse för hund som mig 😊

Sätt ut en ”annons” i någon lokal hundgrupp pm någon vill ses och promenera eller träna?
Jag tycker alltid den typen av inlägg brukar få bra respons.

Ja, alltså av de 20+ kurser jag gått så har det inte varit någon direkt där man fått ”kontakt” med de andra deltagarna utan alla har varit i sin egen värld och inte pratat så mkt/alls med de andra kursdeltagarna. Kanske bara har haft otur 😅

Jag är uppvuxen med mastiffer (engelsk mastiff och framförallt cane corso), nästa hund blir med stor sannolikhet en broholmer 😍 Men jag hade även boxer-uppfödning nära i familjen och har hängt en del på brukshundsklubb som liten, som jag har ömsom fina ömsom inte så fina minnen ifrån. Men jag vet att hundhållningen förändrats sen dess och att det är bättre nu (även om jag sett samma tänk i Jägarförbundets hundkurser i nutid ..)

Ja alltså vi har ju massa promenader och sånt, framförallt för tax. Bl.a. lek i Humlegårdens rastgård varje söndag (som mina hundar inte skulle uppskatta, iom att det finnns andra han-taxar där .. De skulle nog inte göra ngt, men de skulle heller inte uppskatta situationen, iom att de är instängda på liten yta). Men då är det samma personer man träffar på promenad och ”känner”, dvs här bara sällskapshundar (nåja, finns några strävhåriga jakttaxar i kvarteren men de är inte många). Jag letar efter dem som har samma tänk och intresse för hund som mig 😊
Finns flera aktiva hundgrupper på fb i centrala Sthlm.
Även flera av brukshundsklubbarna verkar året om.
Vet inte om jag får nämna dom vid namn men sök efter dom så hittar du :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 844
Senast: Sasse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 458
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 920
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 914
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar