Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Vet inte om detta har tagits upp innan men: går det att jämföra en Wintec dressyr 500 med bredaste järnet i med en Santa Cruz Arthur de Luxe x-vid? Skulle dessa två sadlar passa samma typ av rygg? Går det att få en Santa Cruz sadel bredare?

Tacksam för svar! :bow:

vill också veta !!!:bump:

Okej, nytt försök. :) Jag såg att det blev lite rörigt. För mig är det ju självklart hur hästarna ser ut och när jag jämför dem med varandra så ser jag ju hur väl samma sadel passar på dem båda, och vad skillnaderna är. :) Jag vet att de sadlar som jag har provat inte passar optimalt, så nu letar jag efter andra lämpliga alternativ att prova på dem. Griffin är en tänkbar kandidat, men det kan vara så att den sadeln bara passar på den ena av hästarna. Jag kan inte köpa en Griffin dressyr T4 på mitt närmsta Hööks, för där finns bara T6-modellen och den är inte alls likadan för ryttaren i alla fall. T4 funkar nämligen för ryttaren, men inte T6.

Vi har provat en Wintec 500 dressyr med blått järn på båda hästarna. Jag hade inget vidare järn än det blå med mig. Tydligt var det i alla fall att Wintec var för svängd åt båda hästarna, så vidden kvittar. Vidare koppjärn hade ju bara gjort sadeln ännu mer svängd i bommen.
Vi har även provat en Griffin dressyr XXW (inga fish eller utbytbara koppjärn) på båda hästarna och den var för vid åt båda. På den häst som den var nästan lagom viddmässigt åt (sadeln var lite för vid), så såg den lite för svängd ut, men med en smalare bomvidd så kanske en sådan Griffin dressyr funkar, annars är den för svängd som sagt. Den häst som Griffin-sadeln var alldeles för vid åt, har en mer svängd rygg och det är egentligen denna häst som jag tror att Griffin, i rätt bomvidd, är lagom svängd åt.

Jag skulle helst vilja ha fatt i en dressyrsadel med utbytbara koppjärn, men det kanske är svårt? Finns det fler märken än Griffin som kanske skulle kunna passa dessa båda hästar? Eftersom hästarna ser olika ut i ryggen, så passar så klart Griffin olika bra. Griffin svängdhetsmässigt sett passar bäst på häst I, eftersom häst I har rygg åt det svängda hållet. När vi provade samma Griffin-sadel på häst K (som har rakare rygg) så låg den ju nästan ok, hade vi haft rätt bomvidd så hade det varit lättare att ge ett exakt svar dock.
Wintec är alldeles för svängd för båda hästarna, men var mest för svängd för hästen K.

Vad för andra sadlar tror ni att jag skulle kunna prova på dessa hästar, utifrån informationen?

Wintec 500 dressyr med blått järn, häst I:
På häst I var sadeln en aning för svängd och uppskattningsvis 1 järn för smal. Denna häst har hög och smal manke. Bakåt är ryggen inte helt platt, men väl rundad. Nästan lite överbyggd, ser det ut som, eller i alla fall stiger ryggen tvärt från mankens slut.
Jämförelsevis har vi en gammal Stübben 16,5" dressyrsadel i bomvidd 30. Korta stroppar. Denna sadel är lite för smal åt häst I, skulle gissa på att bomvidd 31, eller kanske 31,5 skulle funka. Dock är sadeln för takformad för I.
Griffin dressyr XXW (inga fish eller utbytbara koppjärn) är alldeles för vid åt häst I, den ramlar ner på tornutskotten. Däremot svängdheten funkar nog, men det är svårt att se när sadeln är alldeles för vid. W eller möjligen N skulle funka på häst I om det vore en Griffin dressyr, men jag vet ju förstås inte säkert.

Bilder på häst I:
DSC00843.jpg

DSC00846.jpg

DSC00845.jpg

DSC00844.jpg

Wintec 500 dressyr med blått järn, häst K::
På hästen K var Wintec 500 dressyr alldeles för svängd och minst 1 järn för smal. Hästen har normal manke, rak och lite takformad rygg.
På häst K är Stübben 16,5" dressyrsadel i bomvidd 30 lite för takformad i bossorna, lite plattare skulle bossorna behöva vara. Sadeln är relativt mycket för smal, jag gissar på att åtminstone 31,5 eller kanske 32 i bomvidd (om det vore en likadan Stübbensadel) skulle ligga bättre, men de takformade bossorna gör att den inte är bra ändå.
Vi provade en gammal Griffin dressyr XXW (inga fish eller utbytbara koppjärn) på hästen K. Griffin-sadeln är något för svängd i bommen och något för vid. Jag gissar på att en Griffin dressyr i bomvidd XW eller kanske W skulle passa bättre och då skulle väl också bommen bli mindre svängd automatiskt.

Bilder på häst K:
DSC00848.jpg

DSC00851.jpg

DSC00850.jpg

DSC00849.jpg

Om du menar den jag tror du menar så har hon tyvärr flyttat till Stockholm. Vi ska till de som har tagit över det stället så jag hoppas det blir bra :)

Lånar knapp: Har sto med normal bom, relativt rak rygg och normal manke.
Letar bra "unghäst"sadel. Dvs räknar med att hon ska muskla om mm, så vill inte lägga 10 papp på en sadel nu. Tips?

Vet inte om detta har tagits upp innan men: går det att jämföra en Wintec dressyr 500 med bredaste järnet i med en Santa Cruz Arthur de Luxe x-vid? Skulle dessa två sadlar passa samma typ av rygg? Går det att få en Santa Cruz sadel bredare?

Tacksam för svar! :bow:

Ingen??? :confused:

Så, det tog en tid, men nu har jag äntligen tiden att lägga upp bilderna på min frieserkilles rygg. Han som jag ska hitta en sadel åt att rida in honom i då den vi hade, en bomlös, inte passa då han hade för rund rygg.

Bild 1:
282654_223317964370191_100000759682184_590159_3790984_n.jpg

Om någon undrar över hans sår är det småbett från hans nya hagkompis.

Bild 2:
229684_223318007703520_100000759682184_590160_1555809_n.jpg

Från andra hållet, mysig sommarblekt päls hihi. :D

Bild 3:
252074_223318037703517_100000759682184_590161_4978643_n.jpg

Bakifrån. :D Det var inte lätt att få honom att stå stilla den här dagen, han var på bushumör. Därav står han troligen lite snett med baken :/ Mammas man fick hålla medan jag fotade. :D

Bild 4:
283824_223318087703512_100000759682184_590162_7326558_n.jpg

Och en extrabild till.

Så till denna killen ska jag försöka mäta ut vad för sadel han kommer kunna behöva vid inridningen. Jag är kass på det där med sadlar och sadelutmätarna här i mitt område vägrar hjälpa till med hästar man ännu inte kan sitta på i sadel och skritta med. Han var för rund för vår bomlösa sadel, enligt min vän som hjälper mig med inridningen. Jag tänkte att man kan ju prova ut en sadel med fårskinnspadd - så jag slipper byta sadel eller stoppa om den när han, min kille, har musklat på sig. Jag vet att hans bomvidd etc kommer förändras snabbt, men vill ändå veta på ett ungefär vad han har nu och försöka finna en sadel så "perfekt" om möjligt att rida in honom i då jag inte vill rida in honom i en felanpassad sadel. Jag hade gärna velat ha en bomlös sadel men det gick inte.

Någon som har ett hum om vad han skulle kunna ha, eller som vet hur jag själv ska mäta ut enkalst? Vad har andra Frieser-ägare för sadlar? Kanske det finns några bra just för min ras?^^

Så han är inte ens sutten på ännu?
Vad hade ni för bomlös och hur avgjorde ni att han blev för rund för den?

Jag kan räkna upp många dyra sadlar som hade passat, men knepet blir ju att hitta något som är lämpligt för endast inridning. Därmed behöver ju inte sadeln ligger perfekt iom att det inte blir någon hårdare träning direkt. Däremot är det ändå viktigt att sadeln ligger bra så hästen inte känner något obehag. Rent spontant hade jag försökt leta efter en äldre Frank Baines allround (ej hoppmodellerna, de blirför böjda). Även Jensen och Crown hade jag provat. Albion kan du också prova.

Nu gav jag förslag på sadlar som kan finnas billigt beg om man kollar på äldre modeller och passformen kan variera rätt stort mellan olika modeller och årsmodeller. Därav kan det vara bra att även om en modell/årsmodell inte passar kan du prova något annat av samma märke.

Wellington/Edinburgh/Windsor kan du också kolla på om du upplever att du behöver en lite mer böjd sadel.

Och nästa gång, när du fotar bakifrån är det meningen att man ska se ryggen på hästen bakifrån, inte bara rumpan :D

kl

ÄNTLIGEN har jag kommit ihåg att fota ryggen på grabben.. Har missat det varenda jäkla gång.. Nåja... *host* Lyckades manövrera honom att stå på den plattaste biten av stallbacken så han inte ska se ut att vara överbyggd till månen även om han är ganska hög i rumpan av sig själv.

Hoppas bilderna duger någotsånär iaf. Främst dressyr eller allround jag söker, men om en hoppsadel är sista utvägen så får det väl vara hänt då.

Foto0246_small.jpg

Prova Kieffer och liknande.

Senast ändrad:

KL

Jag har en Ken Taur, bomvidd 3, som min pålle börjar bli för musklad för. Hur stor är sannolikheten att en exakt likadan sadel med bomvidd 4 skulle passa?

Är det någon skillnad i bommen när vidden blir större, annat än vidden...?

Nej det ska inte vara någon väsentlig skillnad. Det kan dock skilja mellan olika årsmodeller, men prova en bredare bomvidd bara.

Tycker inte du ska prova någon mer Crincle, alldeles för böjd. Clic 34 såg lite smal ut, den låg lite i bakvikt. Prova en 36:a om det går. Bossorna på Clic är inte lika takformad som Crincle så den blir nog bättre.

Var till affärn och skulle låna sadlar tänkte jag, fick bli sadel i singular. De hade absolut inget inne som var brett, men de kan ju ta in om jag ber dem. Vet bara inte vad jag skulle be om, de säljer inte M&N som jag frågade efter. Santa cruz har de men vet inte hur det blir om xxvid kanske kan passa? Tyckte den var okej att sitta i.

Så lånade hem en Wintec cc med vitt järn, lika bra att testa! Stallbilderna är före ridning, utebilderna är efter. Tyckte bossorna låg an bra när vi red men hade ingen som kunde fota. Försökte rida lite med handen under bossorna för att känna om den lättade men den låg faktiskt an hela tiden så gott som (kunde ju inte riktigt rida hästen i rätt form då).

4-9.jpg

Den ser för böjd och för smal ut. Schabraket har glidit bak vilket antyder att den inte kommer ner på hästen riktigt och det skulle inte förvåna mig om den också har glidit fram (men det är svårt att se på bilderna då man bara ser sadeln och ej hela hästen)

Har du något sadelförslag åt de hästar jag har lagt in bilder på? :) Jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja, nämligen. :crazy:

DK:
Hej! Jag har uppmärksammat i några trådar nu att du inte tycker Tekna ligger bra på någon häst. Det gjorde mig lite fundersam, och osäker på om den verkligen är bra för mig och min häst då. I och med att den är takformad, som jag visste redan då jag köpte den. Och att hon är väldigt rak i ryggen.

Grejen är den att jag testat ca 30 sadlar, och tillslut hittade jag en dressyr som passade. Griffin Haflinger Cob. Den låg i balans, längs ryggen och hade lite plattare bossor. Men jag satt/red inte bra i denna så jag letade vidare.

Hittade då Tekna. Min häst blev som förbytt. I alla sadlar jag någonsin ridit i, passande som opassande, så var skillnaden glasklar!! Hon fick ett betydligt mer svävande steg, mycket mer rörelsefrihet i bogarna, och ja.. hon blev otroligt känslig för minsta lilla hjälp jag gav i den sadeln. Vi dansade fram helt enkelt.

Samma är det med de hästar jag lagt Tekna på, de flesta har mer eller mindre rört sig galant mkt bättre i denna sadel och kunnat utföra rörelser de inte gjort i annan sadel.

Därför slog jag till, eftersom min häst så tydligt visade att det var DEN hon skulle ha. Hon har även musklat på sig precis som hon ska, och fått höra av ET och massören och hon är finare än någonsin i kroppen. (Det har gått hos oss i 3 år)

Men som sagt, jag blir ändå osäker när jag ser att du skrivit att den inte passar någon nästan osv. Så vad tycker du om detta? Skulle vara väldigt tacksam för svar. :)

MVH minfux

(Skulle skicka detta som PM men din inkorg är full)

Det är möjligt att det finns hästar som trivs i Tekna, men jag har som sagt aldrig sett en Tekna passa riktigt bra på en enda häst. Ska jag vara helt ärlig tror jag snarare att du bara provat fel typ av sadlar och att Teknan kanske var bäst, men det behöver inte betyda att den är bra. Med tanke på hur takformad Teknan är, och hur böjd den är, blir det svårt för hästen att höja ryggen utan att sadeln därmed ger ett felaktigt och förhöjt tryck på vissa ställen. (och så svankryggig är inte många hästar att Teknan passar ryggprofilen) Som jag också skrivit innan behöver man ha en väsentligt smalare bomvidd om den är för böjd för att sadeln överhuvudtaget inte ska trilla ner på manken. När bomvidden är för smal får det konsekvensen att bommen inte kan fördela trycket korrekt med förhöjt tryck fram och ibland bak med beroende på hur sadeln ligger i övrigt.

Det som skiljer Teknan från många andra takformade sadlar är att det inte bara är bossorna som är sydda för att vara takformade, hela bommen är extremt takformad. Kör du in handen i tunneln kan jag slå vad om att en stor del av bossan närmast kanalen inte ligger an mot hästen - konsekvensen blir att anläggningsytan blir extremt liten och smal, och om sadeln dessutom är för böjd och för smal reducerar detta anläggningsytan ytterligare. Det kanslke funkar ett tag, men tids nog får du en halt häst med kotledinflammationer, spänningar osv osv osv.

Jag hjälpte faktiskt en tjej i helgen med sin arab som hon fått en Tekna utprovad till. Hon tyckte också den låg bra, hästen kändes fin i den och så men som så många andra så hade hon bara grundläggande kunskaper i sadelutprovning och hon tittade främst på hur sadeln såg ut från sidan. När jag sedan påpekade alla brister och visade sadlar som låg bättre förstod hon vad jag menade - Teknan passade definitivt inte trots att hon har trott det.

Så ja, det är möjligt att den passar din häst, men då har nog din häst en väldigt märklig exteriör (obs, detta är inget påhopp mot dig/din häst utan det är min uppfattning om hur Teknan är konstruerad). Sen finns det hästar som har lite egna åsikter om vilken sadel som passar, t.ex. att sadeln för ögat ser ut att vara lite för böjd/rak osv, men även då finns det så många sadlar som är ett bättre alternativ än Teknan just iom att den är så takformad så den inte är gjord för en normal ridhäst. (den är inte ens gjord för en smäcker häst)

Lippo såg ut att ge för dålig mankfrihet samt för takformad. Kentaur (Penelopa? den svarta) såg mycket bättre ut, dock ser den lite snedsydd ut samt väldigt trång kanal. Men själva typen såg ut att kanske vara något. Provred du den?

kl

Snabb fråga:)
Skulle en Globus Clic dressyr vara värt att prova på den här tjockisen?? Vilka fler märken i 7000 kr klassen kan vara värt att prova? Kraven är dressyrsadel, 17", hyffsat tjupt säte och bra stöd för skänklarna, ej för långa kåpor då även en lite tjej ska kunna rida i sadeln:)

32569816.jpg

32556898.jpg

Globus Clic dressyr kan absolut passa. Annars kan jag varmt rekommendera Jensen Exmoor till en sådan rygg. (den är billig med och ändringsbar bom)

*KL*

Bara lånar tråden och flikar in att vi eventuellt faktiskt hittat en sadel som fina fröken häst godkänner. Än så länge är den skrittad och travad i, och riden med för instruktör (som är jäkligt noga med att hästen ska kunna röra sej i sadeln) och so far ligger den still och häst rör sej avslappnat och framåt. Vad vi har för nåt? En Jensen Classic, 16,5 tum, vidd har jag ingen aning om:-). Måttbeställd, kanske därför det funkar bättre?? När jag nån gång i framtiden åstadkommit att ta bilder av den kan jag visa upp den:-)

/Lavinia, försiktigt positiv

Vad var det jag sa :D Kul för dig att du äntligen hittat något som passar!

KL!

Då har jag provat ännu fler sadlar av folk i min närhet.

Morris & Nolan, hittar inget om bom men gissar på 32, då 31:an som jag provat kändes smalare än denna.

32551298.jpg

M&N låg i bakvikt, den ska ha tyngdpunkten lite längre fram. Provred du och isf hur kändes hästen? Har du fler bilder vore det bra. Det är inte säkert att du behöver bredare bom, är stoppningen lite hård på den du provade kan det räcka med en mjukare stoppning för att den ska ligga bra.

De andra låg katastrof. Skit i Bates helt och hållet. Ska du prova FB så prova nyare modeller i XW/XXW. Såg att det fanns en Reflex i XXW till salu, kanske kan vara något för er.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 108
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vinterridbyxor
  • Hästen har ingen respekt för bommar
  • Föl 2023

Omröstningar