Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Jag tycker att den ser ut att ligga bra och det syns på avtrycket att sadeln ligger an jämnt hela vägen. Eventuellt lite för smal, eller i smalaste laget men det är svårt att se på bilderna. :)

Det ser ut som att du hittat många passande sadlar nu ;) utifrån bilderna tycker jag att alla låg bra faktiskt, i jämn balans (något i bakvikt, men när hästen arbetar med ryggen förväntar jag mig att tyngdpunkten flyttas fram något.) Ingen såg för takformad eller för plan ut, eventuellt att Lippon är för takformad.

Har du proviridit dem? Hur var din och hästens upplevelse då?

Tack för svar :bow:

Ingen av dem är för smal alltså? Ska först och främst testa Crincle imorgon då jag vill lämna tillbaka den snart eftersom jag haft den ett tag. De andra fyra fick jag ha i två veckor så de har jag mer tid att prova :) Är alla värda att ridas i alltså?

Oj, i två veckor. Det var generöst med tid! Själv brukar jag få tre dagar på mig att prova från Sadelmag*sinet och det tyckte jag var rätt generöst ;)

Nej, inte vad jag kan se. Sadlarna, främst Kentaur är gjord för hästar med högre manke än vad din häst har. Därav att framvalvet ser ut att vara högt upp. Till exempel Lippo är lite lägre och upplevs då betydligt vidare. Vad jag kan se tycker jag att de ligger i jämn balans, något i bakvikt men om hästen lyfter ryggen vid arbete tror jag det blir bra. Crincle tycker jag ligger sämst hittills av de du provat, men bland annat min ändrar sig något enormt vid arbete. I stallgången ser sadeln ut att ligga i kraftig bakvikt, men lägger sig i jämnare balans vid arbete. Tyvärr är den lite för smal, så ny Amerigo DJ är på ingång ;)

Prova tycker jag absolut att du ska göra! På bilderna tycker jag att de ser ut att ligga bra, men som sagt mycket kan hända under arbete. :)

I know, två veckor är sjukt snällt. Är dock för att de har semesterstängt i två veckor från och med imorgon ;)

Tack för utförligt svar, kan nog stämma att man blir lurad av de höga framvalven! Ska som sagt testa att rida i dem och be till gud och hålla tummar och tår samtidigt att de ligger perfekt :D Gillar framförallt den svarta Kentaursadeln, dels för att den är begagnad och "uppmjukad" eller vad man ska kalla det men också för det relativt höga bakvalvet :) Ska bli kul att provrida dem!

Jag har svårt att tänka mig att du kan ha vidare sadlar än så, då skulle de ju ligga an mot manken, trots cutback :confused:

Okej :) En annan fråga också innan du åker bort! Tycker du jag borde försöka få tag i en Globus Clic i bomvidd 36 eller är den ingen idé?

Jag tycker också den kanske är i smalaste laget men ändå inte helt tokig. Blev förvånad över avtrycken, de var ju väldigt fina. :)
Han har ju gått upp något nu under sommaren, han var lite smalare i våras. Så frågan är ju hur man ska göra.

Är det lättillgängligt så att säga tycker jag allafall att det kan vara värt att prova. Annars tror jag att du kommer finna en sadel som funkar av dessa fyra du har nu ;)

Om sadeln funkar bra nu skulle jag satsa på den, för bomvidden är ju lätt att byta och prova sig fram så att säga. Bommen i sig tycker jag ser ut att passa bra och sadeln är ju lättsåld om det skulle hända mycket med ryggen ;)

Vilken jäkla tur. Finns nämligen inte lättillgängligt. Sadelförsäljaren frågade om min häst var bred som en ladugårdsvägg när jag ville ha en 36:a :mad::D

Fick förresten tips om Albion K2 av en person men de jag lånade sadlar av idag sa att den modellen nog inte skulle passa min häst om hon behöver så bred bom. True or false? ;)

Ja bredare blir den inte iaf, vita järnet som sitter i. :p Vilket inte är jättebrett vad jag förstått så han kommer nog ner i ganska många olika sadlar! Hade ju kunnat testa en Santa Cruz i xxvid som sagt men då får de beställa, vet du om den är bredare eller ej?

Ser ni att sadeln är felsydd!? Det var inte jag utan en kompis som observerade detta. Sömmarna sitter ju inte symmetriskt och därför blir ju bossorna olika.

Varför blir jag inte förvånad!
Har sett ett antal sneda salar av detta märke som jag skrivit om tidigare.
Men,här i denna tråden rekommenderas de till många!!!
Se upp och kontrollera noggrannt.Dessa sneda sadlar kan ju förstöra din häst!

36 är inte så brett? :o :)

Ja, de har också rakare bom, så det skulle nog passa. Sadlarna i sig har tyngdpunkten långt bak, så jag tycker de är lite smått underliga ibland. Dock inte så insatt i Albion då jag har en svängd häst... Jag skulle allafall prova dessa fyra nu och dra slutsats därefetr ;)

Du får väl banka ut det vita? ;) :angel: Om hästen går ner i vikt kan ju hästen även bli lite smalare över ryggen. Santa Cruz sadlarna är jag verkliget inte insatt i, eller bara att de är väldigt smala i sina bomvidder så xxvide tror jag kan bli för smalt (det hade nämligen en relativt smäcker häst, halvblod)

Mycket förvirrad Gula :p Inte bra när alla säger olika. Jag väljer dock att tro på dig just nu eftersom jag själv ser att hon inte är så bred ;) haha

Det tycker jag låter som det bästa någon någonsin har sagt till mig angående sadlar! Gillar när du tror att jag hittat rätt. I do not like this saddle djungle ;)

Ha en fantastisk semester och tack så mycket för hjälpen :bow:

*KL*

Bara lånar tråden och flikar in att vi eventuellt faktiskt hittat en sadel som fina fröken häst godkänner. Än så länge är den skrittad och travad i, och riden med för instruktör (som är jäkligt noga med att hästen ska kunna röra sej i sadeln) och so far ligger den still och häst rör sej avslappnat och framåt. Vad vi har för nåt? En Jensen Classic, 16,5 tum, vidd har jag ingen aning om:-). Måttbeställd, kanske därför det funkar bättre?? När jag nån gång i framtiden åstadkommit att ta bilder av den kan jag visa upp den:-)

/Lavinia, försiktigt positiv

KL!

Då har jag provat ännu fler sadlar av folk i min närhet.

Morris & Nolan, hittar inget om bom men gissar på 32, då 31:an som jag provat kändes smalare än denna.

32551298.jpg

Idag provade jag två dressyrsadlar.

Bates Caprilli, gammal modell. Hittar inget om bomvidd, men den är för trång. Hur tycker ni annars att den ligger, om man bortser från att den är för trång? Kan en vidare funka?

32565950.jpg

32565951.jpg

32565952.jpg

Sen provade jag även en Frank Baines, wide bom.

32565953.jpg

32565955.jpg

32565954.jpg

Gillar inte att kanalen är så smal längst bak, annars verkar den skön! Men hur ligger den? För svängd? För trång? Mätte den till 110 grader. Hästen är 112 grader.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 108
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vinterridbyxor
  • Hästen har ingen respekt för bommar
  • Föl 2023

Omröstningar