Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Sadeln hon hade innan var en Wintec Cair tror jag, den låg väl inte helt optimalt när hon hade så dåligt med muskler. Har bild på det om du vill se. Fick tips om att Teknan skulle passa så därför provade jag bara den. När folk såg hur den låg och sa att den låg superbra så blev det aldrig att jag testade någon annan.

Här är bilderna jag tog idag på när hon står uppställd.

Chira017.jpg

Chira016.jpg

Chira015.jpg

Chira014.jpg

Chira013.jpg

Chira012.jpg

Chira011.jpg

Tycker att vissa bilder blir lite missvisande då blixten hamnar "fel" och det ser konstigt ut. Men du ser nog ändå.

Hur tycker du förresten att Teknan sitter när hon rids?

Edit. Jäklar vad tjock hon är :o Tro mig, vi jobbar på det.

Det är svårt att säga hur den ser ut att ligga under ridning, iom att din tyngd trycker ner sadeln och jag ser inte hur sadeln rör sig. Däremot kan jag säga att sadeln ser inte ut att passa dig heller för du sitter i stolsits. Att du har så korta läder tyder också på att du inte hittar din balans i sadeln, vilket antingen kan bero på att sätet har fel utformning för din kropp alternativt att iom att den inte ligger bra på hästen så hamnar du också fel.

Hästen har en väldigt rak rygg men är samtidigt smäcker (men det ser ut som att hästen kan bli rätt så rund över ryggen bara hon får lite mer muskler), därför tycker jag du borde prova Globus Turner och Clic dressyr. Även Kieffer och Passier kan passa. Jensen Classic eller Brillant kan också ligga bra då de är väldigt raka och de som finns beg är ofta gjorda för smäckrare hästar. Kieffer, Passier och Jensen har ändringsbar bom också vilket är en klar fördel.
Prova Globus Clic först, ta gärna bilder och prova olika bomvidder om den glider fram eller liknande. Skulle den inte passa så prova Passier, och tänk på att Passier och Kieffer kan skilja sig i passform mellan årsmodell och vilken modell du provar men jag skulle rekommendera dig att prova nyare Passier då dessa är rakare i bommen.
Sedan finns det fler sadlar att prova om dessa inte skulle passa, men det kan vara sadlar som är lite svårare att hitta så prova dessa först.

När ridbilderna togs skulle jag faktiskt hoppa :o Har absolut inte så korta läder i vanliga fall och äger ingen hoppsadel.

Tackar så hemskt mycket för sadeltipsen! :bow: Uppskattar verkligen hjälpen!

Eftersom jag är i princip helt okunnig när det gäller sadlar undrar jag hur jag tar reda på vilken bomvidd hästen ska ha? Antar att det är olika på olika märken..

Jag har problem med internet, så var resten av mitt inlägg tog vägen vet jag inte...
Skriver om det i en kortare version, då Diabolical_Kitten tagit upp det mesta. ;)

Jag skulle också prova Kieffer, de nyare Passier och även Globus.

Reagerade också på att du hamnade i stolsits och satt väldigt långt bak i Teknan. Är sätet för brett? Då är det lätt hänt att man sätter sig i en mer svankande position i sadeln längre bak. Jag har själv höftproblem, så jag är väldigt noga med att den är tillräckligt smal. Passier är smala i sätet, smalare än Globus och kan därför vara värt att prova.

Hade som sagt hoppläder när bilderna togs men det kanske kan vara så att sadeln inte är helt optimal för mig heller. Den är 17", tycker ni jag borde ha större?

Passier, vad är det för sadel? :o Heter märket så eller är det en typ av sadel från något märke? Försöka söka på det men det kom inte upp så mycket vilket gjorde mig förvirrad :p

För att få ett hum om vilken bomvidd man behöver kan man mäta bomvinkeln på hästen. Det bästa är dock att du kontaktar en annan utprovare (hör med folk i stall runtomkring) som hjälper dig med den biten och försök då prova märkena vi har rekommenderat så du inte kommer därifrån med ännu en Tekna.....

Passier är ett av världens mest kända märken ;)
Kolla på www.passier.de
Sök på hästnet så ser du vad de har för olika typer av modeller, i ditt fall bör du nog prova Optimum först när det gäller dressyrmodellerna.

Har kontaktat ett annat ställe och väntar på svar från dem om man kan komma dit med hästen. Har tyvärr dålig koll på sadelutprovare i närheten.

Kan direkt säga att jag inte har råd med en sadel för 20.000 (tänker på Passier Optimum) utan den får ligga runt samma pris som Teknan.

Är otroligt tacksam för er hjälp :bow:

Jo, jag såg det nu. Tyckte väl att du hade lite väl korta läder ;) Det måste jag ha för att underlätta för min höft om sadeln är för bred.

Tittade lite snabbt på Hästn*t och hittade en Optimum för 10´000 kr, så det går att få dem billigare ;) PMar en länk :)

Tack för länken! Jättesnällt att ni kollar runt och tipsar :) Kan tyvärr inte köpa en sadel för 10.000 heller just nu. Mitt nästa stora inköp är just hästen eftersom hon bara är min foderhäst för tillfället.

Det finns begagnat..
Tänk på att det blir dyrare att lägga x tusenlappar i veterinärräkningar istället för att lägga några tusenlappar extra på en bra sadel.

Bra sagt! :bow:

Länken jag skickade till Guldaskig var på en beg Optimum och var den billigaste jag hittade på Hästn*t :)

Till Guldaskig: Sadeln är det viktigaste och största inköpet efter hästen och därför är det jätteviktigt att det blir rätt. En passande sadel blir billigare i längden. Finns det någon du känner eller i stallet som har en liknande rygg som din? Kan ju vara värt att bara prova menar jag :)

Tillägg: Hittade nu en ännu billigare Optimum, 6´000 kr så det går definitivt att komma ner i pris. PMar länken

Senast ändrad:

Jag vet att sadeln är det allra viktigaste, därför jag försöker göra rätt :) Tänkte mer på att ni hade tipsat om sadlar som var mer i min prisklass och att jag gärna testar dem först och ser om de passar. Gör de det är det ju super!

Pommery: Tack för den andra länken. Har mailat och frågat om sadeln finns kvar :)

Vi är bara tre stycken i stallet och bara en av dem (förutom jag) äger en dressyrsadel. Har ingen aning om vad det är för typ av sadel men ska kolla upp det imorgon och fråga om jag kan få prova den om den verkar okej :)

Sen så behöver det inte vara så att Passier Optimum ligger bäst, har du tur ligger Globus Clic bra och då kan du komma riktigt billigt undan... Så du behöver inte måla fan på väggen ännu, men var beredd på att lägga lite extra om du nu hittar en riktigt bra sadel som ger en bra känsla.

Jag tror du missförstod mig, jag kanske inte vad tydlig. Jag har absolut inte målat fan på väggen! Tycker självklart att sadeldjungeln är just en djungel men nu när ni kommit med så mycket tips på sadlar som kan passa känns det mycket bättre :) Min tanke är att prova en Globus Clic så snart som möjligt och se hur den känns. Passar inte den får jag såklart hitta något annat och kostar den mer än jag vill får det väl vara så.

Det jag menar är att jag inte vill börja titta på en sadel som kostar 10 000-20 000 om jag kan få tag i en sadel som passar för 6000-7000.

Fat nu blev jag väldigt rådvill här..
Utprovaren har också sett bilderna och hon sa som du, att vi skulle prova med fårskinnpad nästa gång. Däremot sa hon att den låg riktigt bra på bilderna, men att den enligt avtrycket var för rak. Hade den varit för böjd och därigenom tryckt på mitten skulle det ändå ha varit mer märken där.,sa hon

Likaså när hon såg ryggbilderna sa hon att hon har precis rätt rygg för den sadeln.

Jag vet inte om du menar så, men det lät som du tyckte att hon var bred över ryggen? Isf luras bilderna, för hon är mycket smäckrare än vad guldaskigs häst ser ut att vara, tex.

Nej jag menade inte att hon var bred över ryggen, utan jag skrev att du kan behöva en sadel som passar en rund/normal rygg (nu pratar jag om hur ryggen ser ut när man står vid rumpan och tittar fram mot manken) och inte en takformad rygg. Köper du en sadel som är såpass takformad som hon är nu kommer hon inte bredda och ryggen kommer fortsätta vara takformad, förstår du?
Du behöver alltså en smäcker sadel som inte har för breda bossor, men som passar en rund rygg(som t.ex. Passier) istället för en smäcker sadel som har takformade bossor (tex Equipe, alla sadlar med permanentstoppade bossor)

Om jag vore du skulle jag utan tvekan byta utprovare. Att hon säger att sadeln är för rak när hon har sett bilderna visar på total okunskap.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 108
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Föl 2023
  • Födda -21
  • Atletix

Omröstningar