Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Tror du det är lögn i helv...att hitta en BILLIG sadel till min häst? Tyvärr är prognosen inte så god :cry: men han ska skrittas en timme om dagen och är väldigt tittig när jag rider själv. Kan lägga typ 4000 i dagsläget eftersom alla ET, hovslagar och vet besök äter upp min ekonomi fullständigt just nu.

Hej!

Min 16-tums går min rumpa ner i, men hur stor den är vet jag inte egentligen. Jag är inte jättestor iaf. (164, max 50 kg) Min fina häst dissar ju tyvärr sin M&N, men i väntan på ny sadel har jag den som reserv.. Dvs jag använder när när hon måste galopperas av eller när vi hoppar- annars inte.

/Lavinia

Har inte hängt med i alla svängar här, men har du någon sadel alls?

Köp en allroundsadel, de är billiga men enligt mig funktionella. Jag har ridit runt med en Globus Loke hela vintern och har då ridit ut och dressyrat med den. Ganska rak sadel, finns i breda bomvidder och min köpte jag beggad för 4000kr.

Nej i dagsläget har jag inte det, han växte ur sin crown så den hänger hos hästaffären just nu.
Problemet är lite att hans manke är i vägen, ingen lätt häst att hitta sadel till. Men jessican funkade faktiskt helt ok. Bara det att jag inte vågar slänga upp de pengarna innan jag vet hur pass dålig prognosen är och om försäkringsbolaget tar det hela.

Om Jessican funkade kan en Loke funka, har haft båda dom sadlarna på min gammelpålle.

Och en Loke är väldigt billig, har du ingen Globus du kan testa?

Förstår att du inte vill lägga några större pengar, därför jag kom med förslag på billig sadel.

Rumpan går nog ned, är mer orolig för benen :crazy: är typ 160-162, tycker jag varken har långa eller korta ben, eller ovanligt långa överskänklar. Kan ju chansa och köpa en men då står jag kanske med en ännu högre hög med sadlar jag försöker sälja...

Om du har vägarna förbi stockholm kan du komma och testsitta min. Den är en hopp förstås, men du borde ju få en bild av det iaf?

/Lavinia

Okej tror de säljer globus clic dressyr i ridsportaffären här hemma. Har dock aldrig sett någon allround.
Men är inte den rätt svängd?

Njaa, Loken är enligt mig rak. Funkar bra på min rakryggade pålle iaf. Clicen är väl den också ganska rak om jag inte minns fel.

KL

Jag har hittat en Globus The Turner i 38! :laugh: Har läst på buke att den ska vara lik esperanzan, och den såg inte ut att vara så gammal att den blir för vid (gamla bomvidderna alltså). Har bara ridit i en Turner en gång, kommer i alla fall inte ihåg något negativt jag upplevde. Någon som har erfarenhet av denna sadel?

KL

Jag har hittat en Globus The Turner i 38! :laugh: Har läst på buke att den ska vara lik esperanzan, och den såg inte ut att vara så gammal att den blir för vid (gamla bomvidderna alltså). Har bara ridit i en Turner en gång, kommer i alla fall inte ihåg något negativt jag upplevde. Någon som har erfarenhet av denna sadel?

Tyvärr mkt dålig erfarenhet av Globus sadlar,dock ej ägt någon själv och kommer aldrig att göra!
Kompisar har haft ett antal och gemensamma nämnaren är sneda.
Vissa i bom,andra i stoppning och några bägge delar...
Kikat på Globus i affärer också och de är överlag dåliga.
Så väljer du en Globus,kolla NOGA,hos mig kommer den ALDRIG in!

Men angående Globus, deras nya Ordo Equester sadlar har jag hört positivt om, framförallt Venus. De som använder dem tycker att Globus gjort en rejäl upptryckning med kvaliteten har jag hört. Kan tillägga att hon tävlar på nationell nivå i ponnydressyr. Själv har jag ingen erfarenhet av någon modell, eller jo, när jag startade 110 cm i en 15,5". Halva mitt lårben fick plats på kåpan...

De nya modellerna kanske är något att prova menar jag :)

Den här är tydligen från 05-06, betyder det att den är 120 grader bred då? :crazy: Iof så funkar ju det kanske också, med padd emellan och en förmodligen rundare häst i vinter... eller är 5-10 grader för vid alldeles för mycket? Han kommer nog aldrig bli 120 grader i alla fall...

Det blir ingen Amerigo CC till oss allafall. Den jag provade var 17,5" +2 med normala kåpor och i stallgången såg den ut att ligga helt ok, med risk för att bli för takformad. Provred med en tunn duk under, schabrak över och därefter på med sadeln. I skritten var han stum i steget, otroligt stel i sidorna (gnagde helt hysteriskt på bettet och gick över tygeln i stort sett hela tiden.) Han vilade igår och dagen innan det hoppade han, så jag försökte lösgöra honom. Det gick lite bättre och han började söka sig ner en aning och gå stadigare i form. Travade och red lätt en stund och kände på honom under nedsittning. Skänkelvikning gick inte alls och var allmänt motsträvig. Efter tio minuter, en kvart gav jag upp för under de fem minuterna jag red blev det inte det minsta bättre.

När jag hoppade av tittade jag på avtrycken och det var alldeles mörkt längst bak, med starkare markering på ytterdelen av bossorna. Så nej, ingen CC till oss :)

Red sedan i Jaguaren igen och jag märkte att han var osäker om han vågade höja ryggen. Han var en aning motsträvig i början men det gav sig fort och jag blev riktigt nöjd med honom! Inte samma luftiga gång som med DJn, men utförde rörelserna, även de mer samlande (enkla byten, öppna, sluta, skänkelvikning) utan problem! Ska göra samma sak med duken under imorgon i Jaggan med bara för att jämföra. :)

*KL

Jag brukar aldrig skriva här, bara läsa :laugh: men nu behöver jag hjälp i form av fräscha ögon. Hoppas att nån har bra tips på sadel jag kan prova på hästen.

Hästen är 5 iår, riden relativt lite. Tidigare har jag haft en röösli som funkat kanon tills hästen växte ur den. Då funkade det inte alls. Efter det har han gått med en Deuber och partner (med bom, dressyrmodellen) som funkat bra. Nu har jag letat sadel ett tag. Haft sadelutprovare/sadelmakare ute och är allt annat än nöjd. Skulle som sagt behöva nya ögon.

Länk till album med bilder, både på ryggen plus med två olika sadlar (dom som finns i stallet..:angel:)

http://www.pixbox.se/alb_show_id1228790_page0.html

Han är omusklad för tillfället.

Har tidigare provat kieffer (kunde inte rida i den), passier, stübben avalon, röösli, deuber, zaldi, bates, county och inte helt nöjd med nån. Passier var kanske inte så tokigt, men den jag prova var för vid ock katastrofal i stoppningen.

har fått tips om att engelska sadlar ska passa bättre än tyska/franska osv. Just nu upplever jag att det mesta hamnar på manken så fort jag sitter på ryggen..

Är det någon som har tips/synpunkter? Vore galet tacksam :):)

Tro mig, jag har provat :grin:, då dessa sadlar har rätt rejäla kilbossor i kombination med en överbyggd häst så dom glider fram. Här har han gått några vändor med sadlarna och då hamnar dom där.

Alltså, dessa sadlar passar inte (inte enligt mig iaf) Det var mest för att ge en fingervisning om hur olika sadlar ligger på ryggen.

Det här är alltså bilder på sadlarna efter att jag suttit i dom. Båda upplever jag som för vida.. Kanske M&N som för rak och wintecen som för svängd?

Jag kan ta bilder på hur dom ser ut efter sadling, innan ridning, om du vill?

Sen skulle jag helst vilja ha en sadel med rundbossor..

KL

Testade min ponnys sadel på min dam. Innan jag skriver hur jag upplevde det så får i se bilderna:
Blev tyvärr vbara en med den på. Mitt problem är att allt glider fram på henne.

resize-of-cimg9112_155459982.jpg

avtryck:

resize-of-cimg9115_155460083.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 108
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Föl 2023
  • Sällskapsspel om hästar
  • Födda -21

Omröstningar