Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Jag tror den HdR blir för takformad samt för rak. Din häst ser rätt så rund ut över ryggen så jag tror du behöver en sadel som är gjord för bredare hästar.
Som jag tipsade dig om sist så bör du prova Crown, FB (ej Reflex hopp, men de andra dressyr/hopp kan funka), Albion (k2 hopp/dressyr och liknande engelska sadlar. Trainers blir förmodligen för böjd och takformad. Jensens dyrare modeller kan säkert passa, prova isf en med kilbossor först då det är större chans att det passar. (tänk på att ingen Jensen är den andra lik, så även om ett ex inte passar så kan ett annat ex med en annan bossa passa). Ska du köpa en ny sadel så är det smidigt med en Jensen för du får den skräddarsydd efter dig och hästen samt att man kan ändra bommen.

M&N hopp tror jag kan ligga väldigt bra i en bredare bomvidd (tror du behöver 33 bom faktiskt). Dressyrmodellen däremot kanske blir för rak men det skadar ju inte att prova.

Kom ihåg att prova breda bomvidder, du bör nog börja på W-XW i alla märken.

Nej nu när du säger det så, jag är så trött i huvudet idag inför imorgon så jag hade inte en tanke på att kolla vad det stod. Men det är bara en 31 så där fick vi det löst. Alltså hade jag behövt en 32 isåfall.
Nej jag provade inte att rida i den, men den ligger ungefär som min crown fast lite bättre.

FB har jag glömt kolla på, ska kika.

Tusen tack att du tog dig tid! Ja, han är väldigt rund över ryggen. Tycker han är något svängd i ryggen uppställd. Men blir rakare i ryggen när han jobbas.

Ska börja med att försöka få tag i en M&N med bom 33 att prova på honom. :-)

Vet du hur vid Maxam är i förhållande till andra sadlar? Den på bilden är som sagt X-Vid...
Hästen är för tjock och håller på att bantas, frågan är hur mycket av vidden som försvinner sas.

wintecsport.jpg

Wintec Sport som enligt uppgift ska vara vid, men som verkar töja på sig efter en stunds ridning? Den har varit lagom i svängdheten förut när han var mer överbyggd, men nu verkar han plana ut igen så den blir för svängd.

powie1.jpg

powie2.jpg

powie3.jpg

powie4.jpg

De här bilderna är från september förra året, hittar inga nyare... Ska se om det går att få till till helgen

KL

Har nu provat en T4 Young Rider. Tyckte den var sådär bra... själv tyckte jag mina sittben hamnade utanför på något sätt, gjorde ont i skritten :crazy: sen så glappade den baktill när jag skrittade honom för hand. Avtrycken syns på bilderna nedan, mer "smuts" i mitten än på wintec och knights, men ändå mer avtryck fram och bak... lite svängd då antar jag. Den låg dock bra i stallet, för rak nästan.
32505288.jpg

32505290.jpg

32505292.jpg

32505295.jpg

Såg helt ok ut, men ja den är nog lite för svängd. Kändes hästen bra kanske det funkar ändå, Griffin är väldigt billiga beg och det kanske funkar över sommaren tills hästen är bantad och du kan köpa en bättre. (och då hade jag definitivt provat M&N)

De är rätt normala. Det är inget konstigt att han behöver bredare än xw... ;) Om jag vore du skulle jag bara prova engelska sadlar. Är det hopp eller dressyr du är ute efter?

Fast han kommer gå på fri tillgång i vinter, hoppas jag kan hålla honom i hull... Vill ju helst inte köpa en sadel jag måste sälja igen i höst, tappar ju bara pengar på det. Ska prova sadeln en gång till imorgon, det kanske är fishilägg i kom jag på nu... kanske ska kolla :angel: men det känns onödigt att köpa en sadel som inte ligger helt bra. Så mycket pengar har jag inte ;)

kl

Det blir inga bilder, däremot kom min rutinerade stallägare ut och hjälpte mig att se hur det såg ut både med och utan ryttare. Som vi (du D&K) redan konstaterat att den ligger ganska bra i balans, vilket även stallägaren tyckte. Med mig uppe i sadeln så låg den även bra, rörde sig inte åt något håll och lakanet jag hade lagt under var ganska så jämt smutsigt efter sadeln. Bogarna var fri under arbete, även om jag bara red utan större krav. Angående hur jag fick plats i den, min stallägare tyckte att jag kom närmre hästen och att sadeln generellt var bättre än den jag har nu. Jag hade ganska korta läder bara för att se vad hon tyckte om det och hon tyckte absolut att jag fick plats i sadeln, knäna låg inte utanför kåpan och min skänkel var ganska still. Sen är det inte en nackdel om jag ändå minskar i omfång (min anm.) och blir lite starkare :D Oavsett sadel så blir jag gärna lite framtung liksom, så har det alltid varit.

Hade hoppats på att de var lite smalare än normalt, verkar besvärligt att hitta viiiiida sadlar (fast kikar man i denna tråden ser man ju att man inte är ensam om problemet :angel:)

Allround i första hand.

Förslag på engelska märken?

Fast köper du en Griffin så finns det många beg för en billig peng, och säljer du den vidare sen i höst så tappar du inte många hundralappar. De har ett relativt bra andrahandsvärde iom att de är såpass billiga.

Men vill du köpa en sadel du ska ha länge så prova en M&N för jag tror absolut att den kommer ligga betydligt bättre. Är det också så att din häst brukar vara i det hullet han är i nu, då ska du prova ut en sadel nu istället för att gå och vänta på att hästen lyckas banta ner sig (för då är risken stor att sadeln inte passar så fort hästen släpps på bete igen)

M&N hopp (flatbacken, ej den med djupt säte. Den är också lätt att hitta i 33-34 bom om du klarar dig med 16-16,5"), Albion k2 (även andra Albion modeller kan passa men denna finns att hitta beg i XW eller breare i Sverige eller England, både som allround och hoppmodell), Jensen Exmoor (ändringsbar bom, billig är den också), Crown (finns massa olika modeller, även H&C serien kan säkert funka om du tycker att övriga Crown blir lite för raka), FB's nya hoppmodeller (Enigma & Elan med ullstoppning ska du prova, Reflex och övriga hoppmodeller med latexpaneler blir alldeles för böjda) men dessa är omöjliga att hitta beg och måste beställas nya.

Köp hellre en hoppsadel än en allround, då detta är lättare att hitta beg och lättare att säljare vidare sen. Den enda allround som jag personligen tycker är ok är isf Albion k2 allround och den finns med jämna mellanrum i XW på engelska ebay.

Av dessa märken tycker jag ni borde prova M&N (om ni vill komma billigare undan) och FB sadlarna (om ni tänkte köpa nytt, dessa kostar ca 18-20 000) först, då jag tror dessa kan ligga bäst.

Mätte hästen & nuvarande sadel provisoriskt idag med en tumstock o gradskiva.

Mätte hästen till ca 98 grader. & Henri de rivel sadeln med bom 30, till 90 grader. Kan det stämma? Mätte hästen på samma sätt för några månader sedan. & har för mig att han var ca 95 grader då.. Så borde ju stämma hyffsat bra med 98 grader..?

Ja idag var vi iväg och det gick åt helskotta. Ska dock skrittas en timme om dagen i en månad så jag lär väl få några trevliga åkturer när jag inte har sadel.

Jag trivdes inte så bra i den själv, och hittar inga YR eller låg manke i rätt " begagnade... bara T4 Dressyr, men den är väl ännu mer svängd?
Ska prata med sadelutprovare imorgon, i värsta fall får jag jobba från marken några veckor ändå...

HDR kan vara runt 90 grader. Däremot är jag tveksam till om din häst endast är 98 grader, han ser betydligt bredare ut. Jag tror du har mätt för långt fram, mät 3-4 fingrar bakom bogbladet och tänk på att inte trycka in tumstocken för mycket och inte heller gå efter det smalaste stället på hästen. Tänk också på att mäta ca 20 cm ner på varje sida.

Gör ett nytt försök i morgon eller på fredag, tycker också 98 grader känns lite lite.. Annars får jag fixa något bättre att mäta honom med. :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 108
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Föl 2023
  • Sällskapsspel om hästar
  • Födda -21

Omröstningar