Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Hur lång är du? Kan du ge ett ex på ett märke och storlek som du trivs i? Är det den djupa modellen av Lech eller flata? (länka till annonsen om du inte vet)

Den där ser inte ut att vara vid bom. Snarare normal.
Är du såpass lång behöver du en 18" tycker jag, just för att få plats med benen. Albion gör sadlar för lite längre ryttare så det är inte så konstigt att de har funkat för dig. Kieffer har dock kortare kåpor så därför kan det vara dumt att chansa om du aldrig ens suttit i en Kieffer. Framförallt med tanke på bomvidden inte verkar stämma hade jag inte chansat.

Jag har en Kieffer Lech,likadan som den du länkat till!
Riktigt skön att rida i.
Bommvidden går att ändra.Den värms om så du kan få den att passa din häst.
Jag tycker att de är stora i sätet.

*KL* Usch, ny sadel igen då... Jag som blivit så förälskad i min Jaguar Deep Seat Han har musklat och breddat sig så hemskt så tre fingrar vid framvalvet har blivit fem. Den är idag med vid bom (28) och jag hade tidigare planer på att spänna om den, men om jag förstått det rätt kan man bara göra den vidare, inte smalare och sälja en Jagga i x-vid tror jag inte har så stort andrahandsvärde. Den börjar dessutom bli för böjd. Stor risk att spänna om, tänk om den inte skulle passa menar jag.

Jag är inne lite på Amerigo då de finns i bredare bomvidder som säljs, så man får prova innan köp. Dock ingen aktuell bild på muskulaturen, men har lätt svängd rygg med manke, rätt markerade bogblad och något överbyggd, dock väldigt lite. Har ni några idéer på vilken modell som skulle passa, ev andra märken?

Dessa är provade, men funkade inte.
Dominus
Prestige Venus D
Prestige Hippo
Edinburgh

Jag är 173 och har suttit bra i en lech profi 17,5! Tyckte om den sadeln.

Den på tradera såg dock ut att vara något sne i stoppningen? Men det kanske bara var bilden som lurades.

Har nu blivit tipsad om en Amerigo Vega CC, islandsmodell, men finns det en djupsitsad och "ren" dressyrsadel med liknande bom?

mfl

men åååhh, detta vill jag ju inte höra nu, det ville jag ju hört igår :D

men jag vet inte om jag hade vågat bjuda på den ändå, för jag mejlade säljaren för flera dagar sen och ställde lite frågor om den och har inte fått nåt svar :mad:

Åh, så skönt att höra! Det är alltså ingen skillnad på bommen, som jag trodde utan det är bara sitsen? :D

Equipes dressyrsadlar passar ryggar som är något svängda, har för mig att islandsmodellerna är rakast och de övriga är mer svängda (vet dock inte om någon av de du nämda är mer svängd än den andre, hör med ÅF). Passar takformade ryggar.

Vad var fel på de du provade? Var det bomvidden som inte stämde eller var det böjningen på bommen/mankfriheten osv?

Amerigo har ju lite olika typer av sadlar, du kanske kan få en ÅF att komma ut så du får provrida lite modeller?

Ja den kan säkert funka. Dock högst tveksamt om det är vid bom på den, 13 cm mellan panelerna har jag svårt att tro är vid bom (t.o.m på Kieffer är det smalt). Så se till att du får det verifierat vilken bomvidd det är, be om bilder rakt framifrån osv. Gör en snabbmätning och se om det överensstämmer med din hästs bomvinkel.

Jag har haft en Equipe Ice och den var rätt så svängd och med takformade bossor, dressyrmodellerna är rakare och "plattare" iaf de jag har provat (Rose och Oracle).

Här är min Ice, skön sadel med rejäla knästöd.

5.jpg

Senast ändrad:

Vad var fel på de du provade? Var det bomvidden som inte stämde eller var det böjningen på bommen/mankfriheten osv?

Amerigo har ju lite olika typer av sadlar, du kanske kan få en ÅF att komma ut så du får provrida lite modeller?

Nej, jag har inte provat någon Amerigo utan sökte tips på Amerigo snäppet rakare än Jaguar Deep Seat. Min ponny har breddat sig något enormt, kring hjul hade han tre fingrar kring framvalvet, nu fem. Var inne på att spänna om den tidigare men ser att den blivit för böjd.
Jag har blivit rekommenderad av flera att prova Vega CC men föredrar djupsitssadlar. :) Därför undrade jag om det var samma bom på Vega, den djupsitsade. Tittar på Amerigo främst då jag vill ha stor bogfrihet. Han har rejäla bogar och vill kunna röra dem ledigt.

Sedan är väl inte budgeten den bästa då jag bara är 15 år och har sparat ihop månadspeng till all min utrustning och äger just nu min Jaguar Deep Seat och en Dominus hoppsadel. Därför letar jag gärna på beg marknaden då jag inte har råd att köpa en ny. :) Ska kontakta Sadeld*ktorn under veckan.

*KL*

Hahahaha.. Vrider mej av skratt... Det är inte meningen att jag ska ha en sadel.

Sadeln jag tyckte mej ha råd med görs inte längre och den sadelmakaren ansåg skulle passa bäst kostar 30.000.. 30.000 är lika mycket som jag köpte min förra häst för..

Det är verkligen inte så att jag inte vill kosta på min häst det bästa, men 30.000??? Jag är student, inte rikemansbarn...

Så.. tillbaka på ruta noll känns det som. Får väl leta efter en sån i begagnad modell och skicka till sadelmakaren för tillfixning antar jag. För 30.000.. det är nog i mesta laget..

/Lavinia, ska sälja hästen och börja knyppla

+ linzan

öh ok :(

Är det tillförlitligt att mäta sadelns bomvinkel via en bild? Isf blir det ju lättare nu för rätt många lägger ju ut bild rakt framifrån tycker jag...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 110
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Butros eller Dyngpeter?
  • Hiss och diss del 5
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar