Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Nej, att den är framskuren har ingen betydelse för om den ligger i balans eller inte. Sadeln ligger extremt mycket i bakvikt, det är faktiskt sällan man ser sadlar som ligger så illa :crazy:
Känner du inte själv att du hamnar helt fel i sadeln och har svårt att hitta balansen?

Skrämmande att en sadelmakare har provat ut en sådan sadel. Om jag vore du skulle jag aldrig anlita den sadelmakaren igen! Jag kan garantera dig att din häst kommer ha ryggproblem om ett halvår om du rider med den. Det är svårt att beskriva i ord hur illa den ligger... Skrämmande säger jag bara.

När du sitter i sadeln ska din vikt fördelas jämnt över sadelns anläggninsyta. Med denna sadeln hamnar all vikt i den bakre delen av sadeln och det blir stort tryck, koncentrerat över en liten yta. Skulle inte förvåna mig om du i princip sitter på bakvalvet med tanke på vilken uppförsbacke du sitter i.

Jag är ingen sadelexpert men jag kan hålla med Diabolical om att det inte går att ta miste på att denna är för smal.

Attans då... lite mer än 45 kg väger jag ju :mad:

Är det bommen som är annorlunda/vekare i 16"aren? Jag har faktiskt aldrig hört talas om att det finns viktgränser på sadlar.
Vart kan jag kolla upp olika vikter?

Det är olika för olika märken, men just ponnysadlar ska ju vara för barn, inte vuxna som bara vill ha en billigare sadel. Därför har vissa tillverkare viktgränser för ponnysadlar och jag har för mig att M&N är en av dem.
Är du dessutom för stor för en 16" så kommer denna fördela vikten fel och då blir det inte bra i vilket fall, då är det bättre att välja en sadel som du faktiskt får plats i och låta sadeln vara någon cm för lång istället. Finns jättemkt beg också i 16,5-17" hos M&N.

Jag ritade lite åt dig, linjerna är inte exakt 100% men så du får ett lite bättre hum iaf :)

Med en vidare bomvidd kommer sadel ner mer, och ligger som den blåa linjen om bommen är lagom svängd. (som sagt är inte linjerna exakta). Då ommer tyngdpunkten mitt i sadeln (blå pil) och trycket fördelas över hela bommen.

Som det är nu sitter du på den röda fläcken i sätet, alldeles för långt bak eftersom sadeln är fruktansvärt mycket för smal för hästen. Trycket blir också långt bak under bossorna eftersom att tyngspunkten är för långt bak (röd pil).

Den där sadelmakare skulle jag inte gå tillbaka till om jag vore du...

249777_10150184116141050_684896049_7400029_3522939_n.jpg

Och där har vi anledningen till att jag inte anlitar såna (finns självklart undantag). Hur i helskotta menar du att han kan få den sadeln till att ligga ens ok? Jag får ont i ryggen bara av att kolla på bilden. Hade inte ridit en meter i den på min häst för det hade resulterat i diverse klinikbesök om några månader. Säger inte det för att vara elak men den ligger verkligen helt fruktansvärt illa och den sadelmakaren måste vara blind som inte ser det

Hej!

Jag har ju en M&N hoppsadel som jag fått utprovad (för några år sen) av deras återförsäljare i området. Han ansåg att jag utan problem kunde ha ponnyvarianten av sadeln, jag är ca 164 cm lång och väger ca 50 kg.

/Lavinia, som fick hästen mätt igår, men inte hunnit prata om vad hon ska beställa för nåt än.. 2dagars konferens gör en väldigt upptagen och mosig i huvudet.

Hjälp mig att tänka är ni snälla!

Har provat en Globus Crincle och en FB Omni och båda låg hyfsat bra, alltså bra men inte perfekt ;).

Fick hjälp av en duktig equiterapeut och vi kom fram till att Omnin låg bra (vid), men var aningens för lång för min lilla häst. Kanske 2 cm för lång. Men det kanske inte är något som min häst bryr sig om eller ta skada av, det är ju något man kan prova och se vad han tycker.

Och Crincle låg bättre, var kortare. Men den ligger så himla långt ovanför hästen, någon som har erfarenhet av det? Det var en 34:a och precis ok i bommen. Och den är dessutom inte omstoppad på ett bra tag.

Har hittat några beg 34: or, men inga 36: or.

Tanken är väl att hästen inte ska ändras så mkt, men man vet ju aldrig. Han är 6 år och fin i hullet.

Hur bör jag tänka?
Tilläggas ska att jag inte har provridit sadlarna, vilket jag hoppas kunna göra innan jag köper en sadel. Och att hästen ska ut på foder sep-juni, så vill liksom inte lägga ut massa pengar på en dyr o fin sadel eftersom "det inte finns någon annan som tar så bra hand om sadeln som jag själv" :grin: Om ni förstår vad jag menar.

Eller vilka sadlar kan vara likvärdiga?

Om FB låg bra tycker jag du ska kolla på FB Reflex istället då den är snäppet kortare. Finns mkt beg i rätt prisklass. Detta är ju dock bara en chansning iom att du inte provridit... Sen Om FB låg bra kanske Crown Jessica kan vara något, Albion SLK...
Prova en Reflex och lägg upp bilder så kanske jag kan hjälpa dig vidare om det inte känns bra.
Och även om hästen är fin nu så skulle jag nog hellre köpa en lite för bred sadel och ev använda pad under. En 6 åring kan bredda sig en del. Så prova W i Reflexen.

Då kanske de bara hade detta förr eller så tänker jag påe tt annat märke, men jag vet att detta har diskuterats mycket på Buke då vissa märken har en viktgräns.

Tack för ditt svar!
Ska kolla runt efter en FB Reflex och se om det finns att prova.
Hittade en W på annons där det stod att den passar väldigt vida hästar. Lite svårt att veta så klart, men skulle en MW kunna passa oxå?

Vilken bomvidd i Crown?
Funderar även på Knights?

Skulle även kunna tänka mig en hoppsadel, fast max för 4500 :o!

Såg att ett visst företag hade fått in en 18" Albion SLK, wide. Tror du den är för svängd för min?

Det finns ju såklart en chans att den passar, men nu när du vet att Fb Omni låg så himla bra tycker jag du ska kolla på en Reflex istället. Kostar ju en slant att skicka efter Albionen så det är ju onödigt att göra innan du har provat Reflex.

W är ca 100 grader. Inte så breda alltså, utan de är likvärdiga andra engelska märken. (obs, endast dressyrmodellen, hoppmodellen är väldigt böjd och har en helt annan passform)

Crown kan du kolla på 32 bom, ev 31 beroende på hur bred hästen är. Crown brukar vara rymliga i bomvidderna.

Har du lite bilder på hästen? (kanske finns längre bak i tråden, men posta igen då det är så bökigt att sitta och leta)
Kanske kan komma med fler tips

Jag har bara bilder på honom sedan förra sommaren. Men han har ju ändrat på sig sedan dess. Jag ska fixa nya bilder på honom nästa gång jag är i stallet.
Är hyfsat nyopererad så jag kan inte ta hand om honom nu, så är där inte varje dag. Tänkte ta bilder igår när equiterapeuten var där, men glömde bort det.

Här är gamla bilder iaf

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 110
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka