Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Behövde inte du XXW på din häst? Albion är ju hyfsat rymliga i bomvidderna (som engelska märken brukar vara). Sitsen har en smal midja, normal i sätet (tycker inte att en 18" känns särskilt stor, utan deras 18" är mer gjord för en person med långa ben istället för en med större rumpa). Även fast den inte är så djup så sitter man där man sitter. Får bra balans i den (och deras övriga hoppsadlar med)

Vad gillade du inte med Barefoot? Jag har innan haft Torsion (med dressyrsäte som ger smalare midja) ochd 1/2 + 3/4 Skitopaden för att sitta smalare. Det funkade bra i många år tills hästen blev ca 130 grader och jag inte hittade balans i sadeln längre utan hamnade i stolsits.

Har du bild på hästen? Är hästen väldigt rak i ryggen skulle jag tveklöst börja kolla på Jensen Exmoor då denna är kort, rak och ligger mycket bra på breda hästar. Jensen passar perfekt på min häst som tidigare (när han var smäcker) haft en M&N flatback som låg helt perfekt. Sen finns det flera märken också, men denna är så bra då den är billig och man får mkt för pengarna (hållbart läder, ändringsbar bom, kan måttbeställas, snabb leveranstid osv)

Det var så jag tänkte att du kunde göra :)

kl

Hur tycker ni det ser ut nu med min sadel? Både jag och hästen är jättenöjda :)

jag-o-prins-141_148982832.jpg

jag-o-prins-048_148981397.jpg

Har tyvärr inga bilder på framvalv osv men den lämnar bra med plats för ryggen & manken och den ligger framför allt still! Trodde nästan det var omöjligt haha :D

Nej, absolut inte! Jag har egentligen ingen koll, men skulle tippa på att min häst max behöver en vid (beroende på märke, men generellt). Dominusen som jag testade var X-wide och den var för bred, så vi fick lägga dit en padd så att jag åtminstone kunde få känna hur det kändes att rida i den. Alltså långa ben, hur lång ska de vara då? :D Jag är nog ganska normallång, 167 cm med ben som inte är utöver det vanliga.. Frågan om Albion kontrol då blir fel för mig ändå? Har dock läst någonstans att 17" mer är som en 17,5" i sitsen, fast det där måste jag ju provsitta för att kunna känna.

*kl*
Finns det några sadlar som är lika vida som wintec wide? Min polla trivdes bra i den men den låg an bara fram och bak så den är väl för rak.
Tar gärna emot tips.

Jag som är nästan 180 tycker att den känns ok (behöver ändå xlkåpor). Bara för att du egentligen är lite för kort så betyder inte det att du inte kommer trivas i den. Det jag menade var att en 18" hos Albion är inte som en 18" hos t.ex. Crown eller Thorowgood. Hos en Albion måste man ha mindre rumpa för att få plats i en 18", men man får å andra sidan plats med längre ben. En Crown i 18" är jättestor i jämförelse och man kan ha mer rumpa.. Förstår du? :p

Ja bakvalvet är skuret så det är fyrkantigt och därmed lite bredare baktill så den kanske upplevs som lite större, men själva sittytan i mitten av sadeln är inte större.
Svårt att förklara, men om du tänker såhär: vissa sadlar är mer urskålade i sitsen och har ett kort framvalv t.ex. så man får större sittyta. Albion däremot har lite längre framvalv och ett bakvalv som sluttar upp fortare vilket gör att sittytan blir lite mindre även i samma storlek...

Har du bild på hästen? Och hur bred är hästen?
Beroende på hur bred hästen är kan det finnas jättemånga märken, sen är ju allt sålkart en fråga om kostnad ;)

Åh jag måste passa på att fråga!

Rider i dressyrsadel, som dels börjat sitta dåligt, dels vill jag gärna ha en hopp eller allround. Vi ska inte direkt hoppa, men vill ha en mer vettig skogssadel lämplig för lättridning.

Hästen är något överbyggd och ser helt olika ut stillastående och i arbete. När han rör sig i trav/galopp blir han hemskt rak men kan se hur svankig ut som helst när han står stilla. Är lite intresserad av Thorowgoods T6 hopp? Eller T4 allround. Har provat en Globus Esperanza som jag tycker var okej men bomvidden var för smal så vi provred inte - alltså kanske den inte alls passar när han rör sig. Det var en 36a. I dagsläget har han ett utbankat järn som är minst 120 grader och den har blivit för vid. Han har blivit mer takformad än förr så han är inte helt platt över ryggen men inte heller så takformad att man ser det på en gång, tycker jag.

2_147668810.jpg

4_147668841.jpg

3_147668829.jpg

cimg4845_146313219.jpg

Kan du inte provrida Esperanzan? För jag tyckte det såg bra ut, på bilden ligger sadeln i balans och verkar inte uppenbart för smal. Annars om 36:an inte funkar kanske en 38:a kan vara något?
Hade inte du en Albion förr till honom? Har något minne av det..

Möjligt. Hur bred? Ser ut som att hästen är väldigt smäcker och då finns det risk att Crown blir för bred och för låg framtill vid manken iom att panelerna är relativt brett isär.
Tror nog mer på märken som Passier, Kieffer osv.

värt att chansa när det är bra pris?
Den långa manken blir inget problem eller?
+ att manken är smal

Jo manken kan bli ett problem iom (som jag skrev ovan) att Crown är gjord för en liten rundare häst.
Är den M och det är ett bra pris hade jag kunnat chansa. MW - tror absolut att den blir för bred.
Crown är ju lätta att sälja vidare, men som sagt - jag tror mer på t.ex. Kieffer eller liknande till den hästen.

Har du inte bilder på hästen med lite olika sadlar?

mjaaaa.. då testar jag nog hellre någon här i närheten och hittar nån som jag vet passar istället för att chansa.. Tack för hjälpen!!

Tror du att hon kan ha normal vidd i i Kieffer? (vet att de går att ändra)

vad tror du om Globus Tekna dressyr?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 110
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Butros eller Dyngpeter?
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Birgitta Dahl

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar