Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Jag vill veta mer om childeric sadlarna. (Om ngn vill svara)
vad skiljer dom olika modellerna åt? finns det ngn chans att lyckas hitta ngn med rakare bom måntro? vet att dom tillverkas efter häst till häst, men dom flesta jag sett är svängda!?

Sen vill jag ha tips på dressyrsadlar med rak bom, cutback, rymlig sits till ryttaren och som har bra greppläder som man sitter stadigt i och inte kasar runt i och som är mjuk att rida i!

Du får kontakta ÅF om du vill ha mer detaljer, men jag har hittills inte träffat på en CHilderic för en riktigt rak rygg. De passar snarare "normala" ryggar, dvs ryggar som är något svänga/har lite högre manke som kräver en böjning på bommen.

Har du bilder på hästen är det lättare att ge dig bra tips än att bara gissa hejvilt.

Fast frågan är hur hållbar bommen blir efteråt samt hur mkt man kan ändra. Med tanke på att bommen inte är tänkt att ändras så borde ju detta innebära en påfrestning för bommen, därav kan jag tänka mig att man bara kan ändra någon bomvidd upp eller ner, dvs den är ej såpass tillpassningsbar som t.ex. Jensen/Passier och liknande som kan breddas flertalet bomvidder utan problem.

Självklart blir det en 18" då.
min häst kommer aldrig blir vidare än en xwide så det gör inget om det bara går att fixa en bomvidd. Jag är glad för det lilla :p

Synd bara att en viss återförsäljare är så jädrans kassa på att försöka göra sina kunder nöjda. En vecka har gått och de har fortfarande inte kunnat lämna ens en prisuppgift.

haha ja vem vet, men jag undrar det ja. Får väl erkänna att jag fortfarande klurar på om jag ska ta en xwide eller wide. Rädd att den blir alldeles för vid.

Älskar clicen:love: 34an ligger perfekt, och som begagnad var det milsvid skillnad på sätet och bekvämligheten i sadeln. Den är underbar!

Ja jag har med tänkt så, man vill ju inte ha ytterliggare en sadel som inte passar. Nu ska jag fortsätta ringa detta förbannade företag imorn igen. Hade andra tagit inbyten och haft det priset så hade jag lätt bara struntat i dom men jag måste slänga in min amaretto som inbyte för att ha råd med den

Ja problemet med den är att när jag sätter mig i den så pressas den ner mot manken (ligger inte direkt på manken)då stoppningen satt sig, så den ska stoppas om. Dessutom verkar det som om bossorna är sydda längre ner än på vanliga sadlar iom att det är en bomlös och jag funderar på om sadelmakaren kan stoppa så pass runt manken/framvalvet för att hindra att den pressas ner.
Kan det vara att jag har för vid bomvidd trots att den är ganska tight med det smalaste?
Har gelpad front raiser, kanske något att testa annars efter att den är omstoppad.

Annars kanske det räcker med en fårskinnspad + omstoppning?
Har du redan den smalaste bomvidden så finns det inte så mkt att göra. Kan mycket väl vara så att bossorna är fästa för långt ner framtill (de brukar vara fästa längre ner på lite bredare sadlar nämligen) och därför ligger den nära manken. Isf är det bara att stoppa den relativt hårt samt ev en fårskinnspad. Det är ju en balansgång där, man får ju ändå kolla sen så att sadeln inte blir för smal och trycker då istället.

finns två smalare framvalv till att köpa. Fårskinnspadd har jag kört med fram tills för 1 månad sen. Dock var förra hästen sned och sadeln har bara legat på henne innan så tror ändå att den ska stoppas om ordentligt. Tycker att det blir minst tryck med padden under schabraket, alltså närmst hästen så får väl fortsätta med detta.
Men samtidigt tycker jag det blir för mkt när hela sadeln lyfts. Kanske ska prova gelpadden fråm, är utskuret för manken

Tänkte be om lite rådgivning här istället för att starta en ny tråd.

Slängde på mammas dressyrsadel idag och red en sväng. Min åsikt om sadeln är lite kluven måste jag säga. Mitt första intryck är att den ligger relativt bra, men min magkänsla säger mig att den inte är helt optimal. Så nu undrar jag, vad tycks?

Det är en Albion Legend K2 i x-vid med rätt bred kanal. Hästen är omusklad och under igångsättning.
Under ridturen flyttade sig inte sadeln en millimeter och det fanns inte ett enda krökt hår någonstans, verken under själva sadeln eller schabraket.
Förutom normaltjockt schabrak hade jag även en fårskinspad under då jag inte är helt hundra på passformen och tycker att den kanske är aningens bred.

Foto0164_small.jpg

Foto0167_small.jpg

Foto0168_small.jpg

Är medveten om att den tycks ligga lite långt fram, men jag försökte dra bak del lite utan framgång.

När den ligger löst på släpper bossorna lite från ryggen baktill vilket ökar på mina misstankar om att något inte stämmer.

Att den släpper när den inte är fastspänd ska du inte bry dig om, det viktiga är ju hur det känns när du rider i den.
Dock ser den ut att vara alldeles för bred. Om den dessutom bara lägger sig så långt fram så tyder det på att något inte stämmer.
Hade du bild på hästen utan sadeln?

Foto0170_small.jpg

Nog den bild som gör hans rygg mest rättvisa. Har tyvärr inga bilder bakifrån eller framifrån men kan ta lite sådana imorgon.

Jag misstänker att den släpper lite baktill för att den som sagt är för vid och därmed hamnar lite i framvikt och dyker lite framtill.
Kände också när jag red att jag var på gränsen att falla lite framåt med överkroppen vilket jag inte brukar göra normalt sett.

Den främre stroppen sitter vid ortspetsen, så när man drar gjorden blir det ju ganska mycket nedåttryck framtill kan jag tänka mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 110
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka