Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Den ser alldeles för vid ut. Tar framvalvet inte i manken när du rider?

Jag var rädd att den skulle göra det. Körde in handen under framvalvet ett flertag gånger under ridturen, både i skritt på plan mark, skritt i uppför/nedförs-backe och i trav, men den tog aldrig i. Kan dock tänka mig att jag har fårskinspaden att tacka för lite av det utrymme som fanns där.

Ja jag tror nog att Albion kan vara något för hästen men att det krävs en mindre bomvidd. Prova MW/W.
Ifall k2:an blir för rak kan du prova SLK istället då den är lite mer svängd.
FB Reflex eller nyare Elegance kanske också kan vara något, även där bör du prova MW/W.

Sen får jag en känsla också att Röösli Pilatus kanske kan vara något... De brukar passa hästar med lite manke och stora bogblad. Möjligt att den blir för svängd, men det är också möjligt att det är det enda som inte hindrar bogbladen. Jensen Amiral har likvärdiga paneler men är något rakare ifall Röösli skulle bli för svängd.

Ska se om jag hittar en i W. Skulle gissa att trots kraftig muskling så kommer han inte växa i mammas albion, och hennes förslag om dubbla eller tredubbla schabrak är jag inte helt sugen på...

Är Claridge något du har erfarenhet av? Vet att det är lite av en budgetsadel självklart, men om man bortser från det.

Inget jag skulle rekommendera. Köp hellre en äldre märkessadel som har lite ytliga skavanker än en ny lågprissadel. (vid syntet är det en annan sak)

Ok, antar att även deras syntetsadlar går bort då mao.

Får bli å rida barbacka då till man hittar något bra :)
Tack för råden!

Fråga till alla:

Funderar på att uppdatera Sadellistan då den börjar bli så lång och det har tillkommit många nya märken sedan den skrevs.
Om jag gör detta, finns det några frågor ni vill ha med i de första inläggen?

Kanske skulle kunna vara kul med en mindre introduktion till hur man vet om sadeln passar ryttaren? T.ex. om man har rätt " på sadeln, behöver längre kåpor osv samt hur man mäter antalet " på en sadel. Självklart för många, mindre självklart för andra :)

Försöka få info om vilken typ av hästar alla olika märken passar :D och jättebra idé på hur man vet om den passar ryttaren.

kl

Fortsätter mina Santa Cruz-funderingar... Vilken hoppsadel ger bäst stöd för ben/skänkel (både vad och knä?). Jag provred i en Dominus idag, tror jag. Inte så djup och inte så supermycket stöd (om man jämför med T6an från Thorowgood - som jag dock fladdrar som en vante i), men höll min skänkel ändå på plats. Det var en 18" och jag fick mer stabil kontakt och skänkel med den... Hmm, jag skulle behöva testa att sitta i några sadlar, kan en återförsäljare ta hem sadlar man är intresserad av bara för att provsitta?

Nja, många märken finns men det finns så många mer! :)
Man kan ju dela upp det så man skriver ex. "kort rygg" och de som passar så man inte behöver läsa på alla olika. Kanske låter krångligt dock :D

Det är iofs svårt att göra för många kända märken har sadlar för olika typer av hästar. Jag kan däremot göra en sammanfattning för "extremfallen" t.ex. superkorta sadlar, spikraka sadlar, jättesvängda sadlar osv.

Det är ju inte bara stödens storlek som gör att skänkeln blir stabil, det är även stödens placering. Vad som blir bäst för dig är ju svårt att säga... Santa Cruz har väl ingen modell med jättestora stöd egentligen, utan alla modeller har rätt små stöd, vissa har dock mer greppvänligt läder som gör det mer stabilt.

Vissa ÅF kan ta hem sadlar om det är ett populärt märke, men annars är ju det bästa att du åker till ett stort ridsportvaruhus som har mycket nytt och beg så du kan provsitta många. Sen kan det ju också vara en stor skillnad när du rider i den, att du då märker att du faller fram/skänkeln glider runt osv så det är ju också viktigt att du provrider innan köp.

Fråga till alla:

Funderar på att uppdatera Sadellistan då den börjar bli så lång och det har tillkommit många nya märken sedan den skrevs.
Om jag gör detta, finns det några frågor ni vill ha med i de första inläggen?

Jag hade jättegärna velat ha en lista på vilka grader (på ett ungefär) som olika storlekar i olika märken motsvarar. Men det kanske blir för omfattande?

Stort tack för att du delar med dig av all din erfarenhet i vilket fall! :bow:

Jag kommer inte skriva exakt bomvinkel för märke/modell då detta kan variera mellan exemplar. Däremot kan jag skriva en generell bomvinkellista, t.ex. smal bom ca 85 grader, normal bom ca 90 osv i de flesta märken så man vet ungefär var man ska börja leta.

kl

Någon som har erfarenhet av Albion Kontrol? Hur vidderna är (normal mot vid t.ex.)? Hur sitsen är? Eller annat som är bra att veta...

Foto0170_small.jpg

Sitter här och funderar lite och undrar om kanske Knights skulle kunna vara något? Tänker främst på Knights Hawk som jag fått känslan av är tämligen rak utan att vara spikrak sas.

Åsiker? Synpunkter?

Nej, den blir för böjd. Dressyrmodellen Lady Rowina däremot, den kanske kan vara något, t.ex. stl W.
Finns rätt billig beg med.

Diabolical! Jag har inte läst alla 70 sidor här men tusen tack för sadelinformation. Du kanske har svarat innan på liknande fråga, men vad för sadel vore rimlig till kallblodskorsn c 1.45 hög, har ca stl 34 i bom i M&N äldre modell i dag, tänkt byta till nyare sadel med bra knästöd och lagom stöd i bakvalv? Vad rekommenderar du? Och.. finns det någon bomlös variant du skulle rekommendera i "mellan" tiden? Har provat barefoot varianterna men inget för mig..Tacksam för svar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 110
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka