Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Min hoppsadel som var 17,5 var ungefär 43-44 cm i anläggningsyta... Riktigt kort mao. Känner flera med ponnier med ett sadelläge på ca 39-40 cm som kunde ha 16-16,5 (minns ej exakt vilken storlek de hade)
Har man en häst med kort rygg och säger hur kort den är så fixar Jensen det, det har aldrig varit några problem för mig trots att jag har 18" och en häst med ett sadelläge på 44 cm...

Ja man kan få längre kåpor, dock är det möjligt att det blir ett tillägg för det. Men du kan välja vilken typ av läder du vill ha, färgkombinationer, långa/korta stroppar, hur stropparna ska vara fästa, runt/fyrkantigt bakvalv (har hästen en platt rygg välj fyrkantigt då detta ligger bättre och är hästen lite åt det smäckrare hållet/väldigt rund rygg men ej som en tunna går det bra med runt bakvalv). Du kan göra precis hur dui vill men vissa av dessa saker kostar medan vissa är kostnadsfria.

Mailar dig länkar på alla jag hittar. Kan du mäta avståndet mellan D-ringarna på din Crown? För jag har hittat några också som jag tror är rätt storlek bara att det är märkta med en annan storlek (vanligt på Crown)

Är lite kluven, men tror jag satsar på en 34 ändå. Han kommer nog snarare gå ner i vikt och inte bli bredare om ryggen än tvärt om, så då känns det onödigt att köpa en storlek som egentligen är för stor. Han är ju 20år i år också, så växer gör han nog inte heller!

Men har inte riktigt bestämt mig ännu, får se :D

Ah ok, ja då kan det nog räcka med en 34 bom faktiskt. Skulle du behöva en lite bredare sen kan du ju alltid stoppa om den med lite mjukare stoppning så kan den bli ca en halv bomvidd större. :)

Tack.

Att hitta sadel till 120 gradersryggar var en baggis jämfört med hur det är nu när han är nedbantad till "benget" och så förhoppningsvis skall förbli. Hans krav på sadlar har blivit så mycket större och svårare, å hade inte jag fått ont i ryggen av FB för att den är för trång sätesmässigt så hade livet lekt för sadeln är ju underbar isig tycker båda jag och gnägg.

Men kan man åka ner till Jensen och privsitta dem för jag har ju såna problem med rygg och sadlar att jag inte kan köpa okänt utan att ha provsuttit dem för om man kan få även dyrare Jensen varianterna utfirån mina och ponys behov sen så kan det ju vara värt framöver när hans kropp har stabiliserat sig lite mer.

Har hittat en Bates pony dressyr 16 med långa kåpor som jag tror jag kommer köra på under tiden.

Ja man lkan absolut åka ner dit och provsitta. Går även bra att ta med sig hästen ner om man vill.

Jensen har ju modeller för alla möjliga kroppar, du kan ju få en dressyrsadel byggd på en hopp-bom om du vill (om du behöver ett flatare säte för ryggen) likväl som du kan välja mellan dressyrsadel som har jättedjupt säte med tyngdpunkten i mitten medan vissa är halvdjupa med tyngdpunkten långt fram osv. Och sen är ju den stora fördelen också att man kan ändra bomvidd och man får bra service därifrån. (dvs det går fort att få bommen ändrad/sadeln omstoppad)

Då får det bli en akut periodlösning och en långvarig sedan. Känns lite mer hoppfullt nu då jag blev knäckt av mitt nya problem. Sadlar som var min passion har blivit aptråkigt...Men jag har ju en smal pony iaf :-).

Ja det går ju faktiskt! Men får hoppas att den funkar, för nu slog jag till på en 17" 34 i superbra skick :eek: Om inte annat fick jag den så billigt att det nog inte är någon fara att försöka sälja igen. Men räknar med att banta hästen något mer inför tävlingssäsongen i höst också, så det verkar lovande detta! Så SKÖNT att jag förhoppningsvis hittat ny sadel såhär smidigt!

Okej nu får ni idiotförklara mig men jag köper en omni ändå. Jag red i min crown idag och jag verkligen synade hur den låg och den ligger rätt nära manken men ändå klämmer den runt. Kanske fel modell men ärligt talat så orkar jag inte köpa på mig fler sadlar som inte passar. Kräks snart på detta så nu kör vi på en omni så får jag bittert köpa en ny om han breddar ur sig den. Har dock inte bestämt mig för om det blir den jag provade eller en helt ny.
Jag går ju stadigt neråt i vikt så jag tror lätt jag fixar väck de extra kg om nån månad max två.

Han rör sig dessutom inte alls lika bra i crownen som han gjorde i omnin och det är jätteviktigt för vår del just nu att han blir mer loss i kroppen och tar för sig eftersom han gärna går och såsar.

Men vad hade ni köpt? En ny i rätt sitsstorlek och framförallt ingen svart...tråkigt som attan. Eller hade ni kört på den 17.5 tills vidare?

Det finns ju en 18 MW visserligen svart ute nu på H...n.. och de går ju att värma om och vidga.

Jag vill veta mer om childeric sadlarna. (Om ngn vill svara)
vad skiljer dom olika modellerna åt? finns det ngn chans att lyckas hitta ngn med rakare bom måntro? vet att dom tillverkas efter häst till häst, men dom flesta jag sett är svängda!?

Sen vill jag ha tips på dressyrsadlar med rak bom, cutback, rymlig sits till ryttaren och som har bra greppläder som man sitter stadigt i och inte kasar runt i och som är mjuk att rida i!

*KL*
Har tagit bilder på min nuvarande sadel och skulle vilja ha ett utlåtande om den ligger lika bra som jag hoppas att den gör?

Ser ut så här i ryggen

rygg.jpg

1brett1.jpg

Koppjärn stl vid

1brett.jpg

1brett4.jpg

koppjärn stl normal

2smalt.jpg

2smalt3.jpg

Centaur brukar ju ha stenkoll på Childeric hoppas hon kikar in här och kan tipsa dig.

Angående den raka sadeln med cutback, har du testat Passier? Jag älskar deras sadlar.

Jo, jag har varit i kontakt med Frank Baines gällande min egna lilla just för jag hade de funderingarna en stund.

"The Saddle is made using a laminated beechwood tree, it does not have a changeable gullet system to alter the fit, however, the saddle can be made wider using a special machine for widening saddles, this requires the panel to be taken out of the saddle and to be done by a professional.

Hope the information is of help to you
Regards

Victoria Coleman

Frank Baines saddlery"

Härligt :D Tusen tack för den infon. Då kan jag beställa en wide med gott samvete och veta att det går att ändra istället för att köpa en ny. Undra vad det går på, vet du det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 110
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Black Friday

Omröstningar