Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Problemet kan jag tycka är att ALLA sadlar utom de dyraste verkar vara svåra att sälja i dagsläget.
Jag behöver nog helt klart en 18", iaf i omnin. Annars kunde jag fått den jag provat för 12 000. Hade ju varit det bästa men jag lyckas inte klämma ner mig så pass att det blir bekvämt.

Aha där ska jag absolut kika då. Tack för tipset.
Är de äldre FB dressyr likvärdiga i passformen eller skiljer det mkt?

en sadel som jag är så jädrans sugen på att testa men som ingen verkar sälja häromkring är Santa Cruz leopold.
Vilka ryggar brukar de funka på? De ser ju himla sköna ut om inte annat.

Omni är ju en ny modell så den finns inte som äldre beg. De äldre FB är mer svängda i bommen, så ska du leta efter en modell med ungefär samma passform (finns ingen dressyr med exakt samma passform då Omni har en ny typ av bom) ska du kolla på FB Reflex (Reflex är också relativt ny så du kan i princip kolla på alla årsmodeller). Elegance kanske också funkar men tror mer på Reflex. Tänk dock på Omnin är den enda som har så stora stöd och djupt säte. Reflex har rätt små stöd och bara halvdjupt säte, Elegancen har ett djupt säte men rätt små stöd...

Leopold tror jag inte en sekund kan passa.. Den är mycket smalare framtill så jag är helt säker på att den skulle klämma. De är också väldigt små i storlekarna, så om du behöver W/XW i FB så kommer Santa Cruz vara för smal även i XXW.
Den är också väldigt liten i sätet....

Aha tur vi har dig härinne :D
Då slipper jag sukta efter den då.

Ja herregud, dessa sadlar. Han har ju aldrig RÖRT sig så förbannat som med omnin, han mest såsar i vanliga fall men denna tyckte han verkligen om.
Men jag väntar lite på ny prisuppgift från ett företag, de verkar tyvärr ha höjt den, suck. Eller om jag kan banta ner mig typ en 7 kg till så jag kommer i den 17.5. För i det fallet fick benen plats, bara rumpan som måste krympa :o:angel:

Tro mig, been there, done that, got the t-shirt. Köpt en sprillans ny sadel som kändes otroligt bra och hästen flög fram. Efter 3 mån var den för smal. Sen stod jag i samma sits igen... Men 5 000 fattigare.... ;) Efter det var jag nära att beställa en M&N för 20 000 ny, men hade turen att hitta den i rätt storlek beg. Jag tror den passade i 4 månader eller nåt sånt, sen var det bara att sälja. Hade jag köpt den ny hade jag säkert tappat 8 000 om jag ens hade lyckats sälja den.

Risken är alltså att om du köper Omnin nu när han inte är i närheten av färdigmusklad att om ett halvår står du där med en sadel som inte passar och måste köpa en ny igen. Därav, köp en som känns nästan lika bra (som är lite för bred så det finns plats att bredda sig) som du kan få tag i billigare så är det lättare för dig att få ihop pengarna till en ny sadel sen samt att det är större chans att den nya sadeln passar under längre tid! Jag förstår att du är ivrig att hitta en sadel, men ibland kan det vara vettigt att ta ett steg bakåt och reflektera över situationen innan man tar förhastade beslut. Detta är ju inte en diskussion om huruvida du ska köpa en bra sadel eller en dålig sadel, utan snarare om du ska köpa den perfekta sadeln (Omnin) eller om du ska köpa en sadel som ligger jättebra men tydligen inte helt perfekt. Med tanke på att han är såpass omusklad som han är och jag tror att din häst kommer bli rejält bred, med tanke på hans kroppsbyggnad så tror jag att du kommer bli tvungen att byta ut sadeln (oavsett om du väljer en FB eller en Crown) väldigt snart... Och snart kommer han säkert bli så bred så du har inget annat val än att köpa nya sadlar ;)

En bidragande faktor till att han gillade den så mycket kan också ha varit FBs mjuka stoppning, hittar du en beg och stoppar om den så den blir jättemjuk kanske din häst trivs bättre med det. På min häst gör stoppningen stor skillnad...

Nu kanske jag lät lite kritisk, men efter att ha haft ungefär 20 olika sadlar till min häst, den ena dyrare än den andra, har jag nu av ekonomiska skäl valt att endast köpa sadlar med ändringsbar bom så jag slipper hålla på och byta hela tiden ;)

skrattar, nej du har rätt och jag vet det egentligen. Jag måste lära mig att inte vara så impulsiv. Risken är ju att han blir rätt bred som du säger...jag får leta vidare. Önskar jag vore en 17" som alla andra normala människor :D hade underlättat

Lånade hem en ny Globus Clic över helgen från en återförsäljare! Det blev en 17" 36. Upplevde sitsen som bra, men tror jag väljer en 17,5 ändå eftersom det ändå funkar på honom! Anläggningsytan var minst sagt kort iallafall! Lämnade väldigt mycket rörelsefrihet åt hästen och stöd åt ryttaren.

36 var dock precis för stort, den tippade fram och hamnade för nära manken. Har en känsla av att den kanske låg på ca 110grader. Annars var den lagom rak och låg förövrigt mycket bra!

Det enda negativa med sadeln, som dock säkert förvärrades för att den var för vid och dessutom helt ny och hård, vad att den har så himla bred midja!!! Jag som är van vid mycket mera säte är fortfarande helt slut i höfterna! Och då är jag ändå bred...

Jag har hittat två begagnade 34or till bra pris, den ena är ca 6 år gammal och den andra ca 4-5. Du sade något om att de äldre var något vidare? Vad skulle du säga åt att chansa och köpa hem en äldre begagnad 34? Det låter ju iallafall som att det skulle vara perfekt.

du kan inte prova crincle då? nu kommer jag inte ihåg hur stor skillande det var i säte på de 2 men jag trivdes inte i clic men älskar crincle....

Men är inte crincle ännu djupare säte på? Om det är stor skillnad på dem kanske det är värt att testa, men vill nog absolut inte ha djupare säte än det på clicen då jag använder sadeln väldigt allround.

Crincle kommer bli för böjd. Den är mycket mer böjd än Clicen samt att den är gjord för en takformad rygg.

Om 36:an var lite för vid tycker jag du kan chansa att köpa en äldre 34:a. Hamnar den mer i balans då kommer du uppleva den som smalare i sätet. Du var väl van vid Stübben om jag minns rätt? Isf är det nog därför du tycker den är bred ;) För annars tycker jag Globus är väldigt smal i sätet, t.ex. Fb, Albion, Corwn osv är alla mkt bredare...

Tjo!

Nu har jag hittat bilder på min tjej (aktuella sådana).. Vad tror vi kan passa denna?

DSC_0164.jpg

DSC_0161.jpg

DSC_0157.jpg

Visa henne på "uppställdbild" med huvudet upp ger helt felaktig bild av hennes rygg, har flera gånger fått hem alldeles för svängda sadlar med såna bilder:-)

/Lavinia

32393259.jpg

Tror ni jag kommer ner i denna om jag motionerar bort en sisådär 6 kg? Då är jag nere på samma kostnad som en crown på ett ungefär.

Ignorera mitt svettiga osminkade ansikte och rosa fula strumpor ;) haha. Jag hade milt sagt bråttom när jag skulle prova den

Det blir nog en äldre 34! Tänkte nästan våga chansa! Skall rida i lånesadeln en gång till bara för att känna in den lite till (och kanske vänja mig vid sätet!!)

Haha japp jag är van vid Stübben Juventus, som väl har väldigt smal midja i sätet. Globusen var vääääldigt mycket bredare iallafall :D Men som du säger känns nog också sätet bättre när sadeln ligger bättre i balans och dessutom nog är lite mer insutten. Det var nog extra stor skillnad för min rumpa också eftersom jag är van vid relativt flata dressyrsadlar och islandssadlar...

Men du, allvetaren, angående sätesstorlek. "Bör" man försöka utnyttja så mycket av hästens anläggningsyta som möjligt? För min del spelar det absolut ingen roll med 17" och 17,5", men det blir väl kanske någon extra cm på hästen ändå. Liksom, är det bättre eller spelar det ingen roll?

Det är ju tveksamt om det fungerar, du måste ju framförallt bli smalare runt rumpan och det är ju omöjligt att punktförbränna fett. Därav tycker jag inte du ska köpa en som är för liten nu för då får du svårt att hamna rätt i sadeln.

Kollade på ebay, fanns många 18" W Jessica till salu med utgångspriset från 100 pund och uppåt 400. Frakten från England ligger på ca 700.

Om du har gott om plats och trivs i en 17" så köp en 17". Känns 17" lite trångt eller du känner dig lite låst så köp en storlek större. Får det plats på ryggen spelar det ingen roll, och du behöver inte köpa en storlek större bara för att få 1 cm längre anläggningsyta mot hästen. (går att fixa med stoppningen om man nu absolut vill ha ut max-yta av sadeln)

Har du koll på hur Exmoor är i full längd? Har en FB Elegance 16" endast 43cm vilket är perfekt för ponyn idag, men måste ha en annan lika kort men med öppnare säte. Kan Exmoor vara något längdmässigt 16 el 16,5" tror du. Å vet du om man kan bygga ihop en som man vill ha den, ex långa kåpor 16,5 säte med 16 längd osv.

Jag måste vara blind för jag får bara fram två stycken och de är antingen dyra eller för smala.

Ja alltså för min del trivs jag superbra i den 17" jag nu har testat! Och den funkar ju bra på honom, så isåfall kör jag på det. Är så van vid väldigt korta hästar och sadlar som ofta är för långa, så det är en upplevelse att helt plötsligt ha en sadel som är kort :D

Red i den idag igen och hade en padd under så den kom upp lite mer och hamnade i jämnvikt. Det var stor skillnad! Det kändes mycket bättre i allmänhet och även i sätet! Red en kortis, men passade på att fräsa på i alla gångarter och tempon för att se att den verkligen låg kvar. Men även efter både snabb (!!) galopp, flygande pass, och kort tölt och trav låg den precis där jag lade den.

Tack för all hjälp:bow::bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 110
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka