Sv: Sadellistan 2.0
Tro mig, been there, done that, got the t-shirt. Köpt en sprillans ny sadel som kändes otroligt bra och hästen flög fram. Efter 3 mån var den för smal. Sen stod jag i samma sits igen... Men 5 000 fattigare....
Efter det var jag nära att beställa en M&N för 20 000 ny, men hade turen att hitta den i rätt storlek beg. Jag tror den passade i 4 månader eller nåt sånt, sen var det bara att sälja. Hade jag köpt den ny hade jag säkert tappat 8 000 om jag ens hade lyckats sälja den.
Risken är alltså att om du köper Omnin nu när han inte är i närheten av färdigmusklad att om ett halvår står du där med en sadel som inte passar och måste köpa en ny igen. Därav, köp en som känns nästan lika bra (som är lite för bred så det finns plats att bredda sig) som du kan få tag i billigare så är det lättare för dig att få ihop pengarna till en ny sadel sen samt att det är större chans att den nya sadeln passar under längre tid! Jag förstår att du är ivrig att hitta en sadel, men ibland kan det vara vettigt att ta ett steg bakåt och reflektera över situationen innan man tar förhastade beslut. Detta är ju inte en diskussion om huruvida du ska köpa en bra sadel eller en dålig sadel, utan snarare om du ska köpa den perfekta sadeln (Omnin) eller om du ska köpa en sadel som ligger jättebra men tydligen inte helt perfekt. Med tanke på att han är såpass omusklad som han är och jag tror att din häst kommer bli rejält bred, med tanke på hans kroppsbyggnad så tror jag att du kommer bli tvungen att byta ut sadeln (oavsett om du väljer en FB eller en Crown) väldigt snart... Och snart kommer han säkert bli så bred så du har inget annat val än att köpa nya sadlar
En bidragande faktor till att han gillade den så mycket kan också ha varit FBs mjuka stoppning, hittar du en beg och stoppar om den så den blir jättemjuk kanske din häst trivs bättre med det. På min häst gör stoppningen stor skillnad...
Nu kanske jag lät lite kritisk, men efter att ha haft ungefär 20 olika sadlar till min häst, den ena dyrare än den andra, har jag nu av ekonomiska skäl valt att endast köpa sadlar med ändringsbar bom så jag slipper hålla på och byta hela tiden