Sv: Sadellistan 2.0
Det är iaf inte den uppfattning jag fått. Första gången jag var där, med JÄTTESVÅR häst hittade vi 2 som passade. En hubertus för 6995 kr (+ 1000 kr för att byta stoppning, originalstoppningen är kass), och en jeremy Rudge för över 20 000 kr. Jag tyckte utan att ha sett prislappar etc bäst om Hubertusen (tack och lov *s*) och valde den. Inte ett enda försök att 'tala för' JR:en utan liknande. Utan P var utmärkt nöjd med att ha hittat en sadel hästen OCH jag gillade.
Samma när jag kom in med nummer två. Hubertusen låg till synes kanon på henne, men hon fick 'svullnader' på ryggen vid ridning. P kollade, konstaterade att 'det är bara att skratta hela vägen till banken och åka hem, den här ligger ju kanon?' Jag tyckte 'men hon får bulor här'. Och då konstaterade han att 'ah, då ska du prova en sån här' och visade på ortspetsarna. Hubertusen hade korta, hon behövde långa - det var de korta hon fick bulor av.
Men samma där, inget försök att prompt sälja eller sälja på ett visst märke. Vi kom hem med en M&N hopp och en Crown WB som matte blev försälskad i.
Nästa häst hade jag supertur igen. Både M&N och Crown WB låg finfint på honom, liten stoppningsjustering bara. Jag bad att få prova lite andra dressyrsadlar då JAG upplevde hästen som aningens boglåst i Crown. Jag fick prova andra, och i en Cliff Barnsby kändes hästen mycket bättre. Ps kommentar var 'JAG ser ingen skillnad hur han rör sig, men det är du som känner din häst och säger du han rör sig bättre gör han det'. Men samma där, han hade ju LÄTT kunnat säga att 'ja, den verkar tycka om CBn bättre' - och öka chansen att få sälja en ny sadel. Hade jag tvekat minsta hade ju hans kommentar där kunnat fälla hela avgörandet för mig.
Nu köpte jag med stor sorg CBn ändå. Det var skillnad på hästen, och hur mkt jag än älskade Crownen och hur bra den än låg så måste ju hästen få bestämma liksom.
Det är en av de saker jag GILLAR med P och Mustang. Man känner sig aldrig pressad/tvingad till någonting, åt något håll. (Dock fanns en J på Mustang förr, han var tydligen inte riktigt likadan på den fronten..)
Det finns en sadelmakare här, namnkunnig och med gott rykte, som lyckas klämma på Prestige på nästan varenda häst dock. Jag ringde dit med innan första gången jag åkte till M. Ville höra lite vad de trodde om chanserna att hitta ngt. Två sadelmakare innan hade ju misslyckats. När de tyckte att 'han hittar till ALLA hästar' så avstod jag från att boka tid. Ringde Mustang ist, som talade om att de har si och så många märken och si och så många hundra sadlar i lager, men ibland går det helt enkelt inte och de kunde inte garantera de hittade ngt till hästen. DET kändes mkt mer förtroendeingivande. (Även om det finns kunder som är missnöjda med Mustang med och tycker/har fått - svårt veta vilket utan att ha varit med - sadlar utpassade som inte passat)
Det är eg otäckt HUR fel det kan bli ÄVEN om man som hästägare försöker göra 'allt rätt' och tar hjälp av proffs..