Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Du eller någon som kan...

Min islänning börjar redan växa ur sin Stübben Juventus... Har alltid hört att Globus clic passar raka hästar, men så köpte en vän en till sin islänning som likt min har väldigt kort och lite svängd+överbyggd rygg. Ryggen är även väldigt rund, relativt bred och har liten manke. Jag som aldrig trodde det skulle funka, men det kanske det gör för att den är så otroligt kort?! Tror du att det skulle kunna vara värt att testa?

Inte bästa bilden, men där ser man ungefär hull och ryggkurva.
65320_1299172194.jpg

Har de endast crown på det stället? Absolut inget illa ment men jag har nog aldrig hört talas om nån som kommer därifrån utan en crown :D Synd att det inte ligger nämre Blekinge iaf :/

Har de endast crown på det stället? Absolut inget illa ment men jag har nog aldrig hört talas om nån som kommer därifrån utan en crown :D Synd att det inte ligger nämre Blekinge iaf :/

Jodå, en hel massa olika andra modeller. Men jag förstår precis tanken/känslan, spec nu senaste året har det verkligen känts som om 'alla' kommer därifrån med en Crown. (Jag tror iofs de är generalagent för Ideaal sadlar vilket väl påverkar antalet modeller av dem i sortimentet)

Men Crown har ju så SJUKT många modeller, tror det är därför så många kommer därifrån med just Crown.

Jag har kommit därifrån med Hubertus, med Morris & Nolan, med Cliff Barnsby - och med Crown. och JAG är frälst på Crowns sadlar, så om jag bara kan väljer jag en Crown. Men har 'bara' haft turen att ha 'Crown-hästar' 2 ggr. Men även nu sist med L, så det fanns tre olika hoppsadlar som både sadelmakaren och hästen var överens om att de passade. En Jeremy Rudge, en Crown och en Cliff Barnsby. MATTE valde - just det - Crown ;P

Sen har det funnits övrigt som passat, Jeremy Rudge, nån Frank Baines och så en bunt jag inte minns riktigt vad det var.

Men jag har många gånger undrat HUR många modeller Crown egentligen spottar ur sig, känns som det måste finnas minst typ 25 stycken??

Senast ändrad:

haha ja precis, häromkring är det så att alla kommer hem med en bates eller prestige för de passar ALLA hästar ;) tänkte bara om det var samma princip där men det verkar det ju inte som då. Som sagt, himla synd att det ligger så långt bort iaf

Det är iaf inte den uppfattning jag fått. Första gången jag var där, med JÄTTESVÅR häst hittade vi 2 som passade. En hubertus för 6995 kr (+ 1000 kr för att byta stoppning, originalstoppningen är kass), och en jeremy Rudge för över 20 000 kr. Jag tyckte utan att ha sett prislappar etc bäst om Hubertusen (tack och lov *s*) och valde den. Inte ett enda försök att 'tala för' JR:en utan liknande. Utan P var utmärkt nöjd med att ha hittat en sadel hästen OCH jag gillade.

Samma när jag kom in med nummer två. Hubertusen låg till synes kanon på henne, men hon fick 'svullnader' på ryggen vid ridning. P kollade, konstaterade att 'det är bara att skratta hela vägen till banken och åka hem, den här ligger ju kanon?' Jag tyckte 'men hon får bulor här'. Och då konstaterade han att 'ah, då ska du prova en sån här' och visade på ortspetsarna. Hubertusen hade korta, hon behövde långa - det var de korta hon fick bulor av.

Men samma där, inget försök att prompt sälja eller sälja på ett visst märke. Vi kom hem med en M&N hopp och en Crown WB som matte blev försälskad i.

Nästa häst hade jag supertur igen. Både M&N och Crown WB låg finfint på honom, liten stoppningsjustering bara. Jag bad att få prova lite andra dressyrsadlar då JAG upplevde hästen som aningens boglåst i Crown. Jag fick prova andra, och i en Cliff Barnsby kändes hästen mycket bättre. Ps kommentar var 'JAG ser ingen skillnad hur han rör sig, men det är du som känner din häst och säger du han rör sig bättre gör han det'. Men samma där, han hade ju LÄTT kunnat säga att 'ja, den verkar tycka om CBn bättre' - och öka chansen att få sälja en ny sadel. Hade jag tvekat minsta hade ju hans kommentar där kunnat fälla hela avgörandet för mig.

Nu köpte jag med stor sorg CBn ändå. Det var skillnad på hästen, och hur mkt jag än älskade Crownen och hur bra den än låg så måste ju hästen få bestämma liksom.

Det är en av de saker jag GILLAR med P och Mustang. Man känner sig aldrig pressad/tvingad till någonting, åt något håll. (Dock fanns en J på Mustang förr, han var tydligen inte riktigt likadan på den fronten..)

Det finns en sadelmakare här, namnkunnig och med gott rykte, som lyckas klämma på Prestige på nästan varenda häst dock. Jag ringde dit med innan första gången jag åkte till M. Ville höra lite vad de trodde om chanserna att hitta ngt. Två sadelmakare innan hade ju misslyckats. När de tyckte att 'han hittar till ALLA hästar' så avstod jag från att boka tid. Ringde Mustang ist, som talade om att de har si och så många märken och si och så många hundra sadlar i lager, men ibland går det helt enkelt inte och de kunde inte garantera de hittade ngt till hästen. DET kändes mkt mer förtroendeingivande. (Även om det finns kunder som är missnöjda med Mustang med och tycker/har fått - svårt veta vilket utan att ha varit med - sadlar utpassade som inte passat)

Det är eg otäckt HUR fel det kan bli ÄVEN om man som hästägare försöker göra 'allt rätt' och tar hjälp av proffs..

Hej!

Ja, jag är ju både nöjd och missnöjd med Mustang.

Förra hästen prickade dom både hopp och dressyrsadel till- helt utan problem! Passade strålande!

Nuvarande hästen har ju kommit hem med sadel efter sadel som enligt "expertisen" inte passat, bla en smal sadel till min väldigt breda arab. De flesta sadlarna har varit för långa och för smala. Senhar man fått bråka lite, men sen fick jag pengarna tillbaka och kunde leta vidare efter sadel nån annan stans. Inte så skoj, eftersom jag egentligen gillar ideén med att kunna åka iväg och hitta en pasande sadel bland såå många andra..

/Lavinia, som utan problem rekommenderar Mustang till folk med lite mer "vanliga" hästar.

Den första jag var in med, den som var extremt svår - det var just en arab. Så konstigt det kan skilja så. Han hade 33 cm sadelläge/anläggningsyta, var enligt P som att 'sadla på nosen av en torped' och dessutom enorm diff mellan sadelstad och gjordläge, gjordläget var typ 2 dm bakom där sadelgjorden hamnade när man släppte den rakt ner.

Varje sadelmakares våta dröm - eller mardröm snarare...

L är ju också knepig, milt sagt. Och jag kan rent visuellt t ex tycka att 'fan vad högt den ligger över manken'. Och även 'bukeexpertis' som ser den på bild.

Men under ryttare blir det annorlunda, och ffa så hästen 'får plats' överallt, och har valt den själv (och han var inte helt opipig). Så där får expertisen sas tycka. Men jag hade reagerat exakt lika om jag 'bara' sett den på bild att 'eh, var de full när de provade ut? Och BETALADE du för det där?'

Nu har jag inte sett bilder på din etc, och menar inte att 'joho då, de provade VISST ut en sadel som passade på din häst', utan mer rent allmänt hur svårt det kan vara att som utomstående kika på bild och se resultat. Men DU och HÄSTEN märker ju tydligt, och jag är helt övertygad om att du INTE hade sett till att häva köpet om du varit nöjd och allt funkat perfekt.

Tänk den dag de börjar göra lika många sadlar till 'våra' hästar som de gör till 'standardhalvblodet'... (även om det finns svåra sådana med)

Senast ändrad:

KL
Finns nån Crown Grandee ute, jag tkr dock de ser ut som allround istället för hopp och de verkar vara svårsålda. Nån som ridit i en sådan?

Sen har jag fundilerat lite över om en FB Omni skulle kunna tänkas passa, nån som vet vilka hästryggar de brukar passa?

KL
Finns nån Crown Grandee ute, jag tkr dock de ser ut som allround istället för hopp och de verkar vara svårsålda. Nån som ridit i en sådan?

Jag har en (och har massa bilder på den). Ideeal/Crown anser på engelska hemsidan att de är allround (general purpose) men i Sverige saluförs de som hoppsadlar. Jag AVSKYR allroundsadlar och brukar varken tycka det går att rida vanligt eller hoppa i dem. Grandee tycker jag dock är som en hoppsadel, om du fattar hur jag menar?

Jag är inte frälst i den, men det är måååånga sadlar jag inte är frälst i - de flesta faktiskt, jag är pipig ;P Men när man har knepig häst så får man liksom nöja sig, och den var i särklass skönast och bäst att rida i av de tre som passade hästen (en Cliff Barnsby, en Jerermy Rudge och så Grandeen. Minns tyvärr inte modellerna på den första). Men som sagt, inte frälst även om vi blev mycket mer överens när jag ridit i den någon vecka. Jag sitter bra, den gör bra stöd men utan att låsa/hindra etc. Och har mer stöd än många rena hoppsadlar men det finns ju så olika modeller.

Jag brukar av rent allmänt nördintresse hålla ett öga på begmarknaden, och jag upplever att det som är svårsålt rent generellt är sadlar med 'fel' bomvidd eller 'fel' sätesstorlek. Så har det varit med de grandee (ganska få dock) jag sett ute med, att är de i en gångbar vidd och sätesstorlek säljs de, mer är de i en mer ovanlig storlek blir de kvar längre. Som alla andra märken/modeller.

Tillägg: Såhär ser stöden ut/ser den ut under kåpan:
hullgrandee25.jpg

hullgrandee24.jpg

hullgrandee23.jpg

Senast ändrad:

Jag skulle klassa den som en hoppsadel.

FB Omni kan nog funka, men det går ju inte att hitta beg och de kostar ca 18 000 nya. Räkna också med att du behöver minst 18" (väldigt små i sätet då den är extremt djup), vilket begränsar utbudet ytterligare.

Senast ändrad:

Ja det verkar snarare som att du behöver mer framskurna kåpor (dvs du har långa underben) för längden på kåpan var det inget fel på tyckte jag. Då kan det nog också vara bra med lite mindre stöd för då finns det mer plats för benen.
Har du ett större säte kan du också sätta dig längre bak och då får du mer plats för benen.

Jag kan tyvärr inte ge något svar alls då du visar en bild på en vit häst mot vit bakgrund samt störande skuggor. Ta nya bilder så ska jag hjälpa dig.

hm så såg inte stöden ut på den jag kollade på, de extra klossarna var inte där vad jag kunde se.

Hittat ett ställe där de kostar runt 16 nya och där de tar inbyte. Och jag har ju 2 dressyrsadlar och en bröstsele att hiva in och de brukar betala bra. Just därför kan en omni vara ett alternativ om den passar herr´n ;)

hm så såg inte stöden ut på den jag kollade på, de extra klossarna var inte där vad jag kunde se.

Ny vs gammal modell? Jag kikade ju på bilderna på de du kikat på, och iaf den ena har andra klossr ja - men är ju markant äldre med. Skulle tro det är därför det är skillnad?

nej det är sant, jag känner nog bara att jag helst inte lägger närmre 8000 på en sadel som är som en allround.
Jag lägger hellre på lite och köper nåt jag hellre vill ha. Han är lite tittig i skogen med så jag sitter gärna lite "fast" pga min nervskada

Mm, som iaf den ena av de äldre såg ut skulle jag heller inte vilja ja (jag gillar också stöd - mycket stöd), det är 'typiskt allround'.

Kom på en sak till, som också skiljer gamla vs nya tror jag. Där var ju bomvidden angiven i siffror, sen iaf 2007 (när jag köpte min förra Crown) har det angetts med bokstäver, t ex MW och W osv.

Blev fel bild för det första, och för det andra tog jag nya bilder idag! Han har blivit väldigt mycket rakare i ryggen de senaste månaderna när vi börjat träna ordentligt, så funderar på om Stübbensadeln glider pga att den blivit för böjd. Han blir dessutom mer rak under ryttare. Så nu skulle jag väl knappast kalla honom särskilt böjd längre, utan snarare endast något överbyggd?

Har mätt mankvinkel till straxt över 105 grader, och anläggningsytan borde vara runt 45cm.

42902_1304806012.jpg

79908_1304806016.jpg

62756_1304806018.jpg

29291_1304806021.jpg

Hej!

Undrar om skillnaden är att min häst ändå är häst och ser rätt stor ut?? Eller alltså man kan uppfatta henne som att hon kan ha större sadlar än hon kan?? Men inget kan ju ursäkta att slänga på en smal sadel på en häst som är ca 120 grader "för att den inte ska åka fram"...

/Lavinia, som har 2 veckor tills nästa sadelperson kommer och tittar på hästen och mäter den, sen får vi se vad som kommer ur det..

Varje gång jag varit hos P så har han noga känt hur stor anläggningsytan är. Jag har ibland blivit förvånad då ryggen varit betydligt längre, men sen pekar P att 'mellan här och här har du anläggningsytan'.

Så inte enligt min erfarenhet, men helt klart är ju att om du också haft P (antar det) så verkar det vara väldigt 'olika olika dagar' eller nåt? (Tur jag verkar träffat bra dagar i sådana fall).

'Allt' åkte fram på min arabvalack med, då ströks det direkt av P även om det verkade ligga bra innan sas. Både jag, P och hästen ville t ex ha luftstoppat (FLAIR), men det gled fram, så inget flair.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 110
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka