Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Visar bogbladet med hjälp av handen

imga0010_145671609.jpg

imga0011_145671694.jpg

Visar med sadel och försöker ge er en uppskattning om hur jag ser på det

imga0019_145672160.jpg

imga0021_145672336.jpg

imga0020_145672237.jpg
- (Här slutar bogbladet där min hand är)

Vid manken

imga0016_145672818.jpg

imga0013_145672692.jpg

Det går inte, inte med den sadeln i alla fall. Får försöka ta bild på hur det blir då, kan inte riktigt beskriva. Eller, den ligger i alla fall då väldigt dåligt på resten av ryggen. Jag och en till som är något bättre på sadlar kollade den möjligheten men det blir då om inte värre än hur den ligger nu. Hmm... Måste åka och analysera hur det blir, får se om jag hinner göra det idag.

Passier går att ändra i bomvidden, dock är det lite riskabelt att köpa en och ändra i bomvidden - finns ju en risk att den ändå inte passar. Finns dock många Passier i t.ex. vid bom (28,5-29 bom), du kan ju se om du får tag i en sån. Den översta Passieren såg inte helt fel ut faktiskt, ev att den var för smal men jag kan tänka mig att den lite bredare bomvidd kanske kan vara något.

Albion går inte alls, syns tydligt att den är alldeles för rak.

Däremot började jag fundera, Hubertus vuxensadlar är faktiskt också svängda. Finns lite olika modeller och de är billiga beg. Se om du kan få tag i en MW eller så, borde inte vara så svårt att kunna prova.

En sadel inriktad mot FT har oftast mer/bättre stöd än en traditionell hoppsadel. Brukar vara större knästöd, stor vadkloss samt något djupare säte.

Har ej provat den du visade, men Jacson brukar passa en "normal till rak" rygg, dvs inte spikrak, men inte heller svängd.

Kort anläggningsyta = för hästar med kort rygg, dvs sadelns anläggningsyta mot hästens rygg är kortare än vad det brukar vara. Man kan dock ha en sadel med kort anläggningsyta på en häst med lång rygg med.

Men ligger verkligen ortspetsarna emot bogbladet? Längre bak tycker jag inte du ska behöva sadla. Att bogbladen ligger mot de mjuka delarna av sadeln (dvs kåpor/panelerna) är inga problem, det är däremot viktigt att sadelns ortspetsar ligger 3 fingrar från bogbladet. Vet du inte vad ortspetsarna är har jag för mig det finns en bild på sida 1.

Aha, så det är ortspetsarna som avgör om sadeln ligger på bladet eller inte?! Hmm, har inte kollat det faktiskt men ska göra det. Utifrån mina bilder, går det att avgöra om sadeln ligger bra/dåligt? Utifrån din beskrivning och den rygg som min häst har så borde väl sadeln från Jacson mot FT kunna passa hästen? Eller hur tolkar du att min häst har för rygg? Rak, spikrak, mycket sväng eller något svängd? Många frågor nu :D Men alltså, om den ligger och rör sig på på bakre delen på sadeln vid ridning, vad tyder det på? Ponera att den faktiskt ÄR ok vid ortspetsarna och den ändå rör dig, har det någon betydelse?

Skulle behöva en hoppsadel i 18" tror jag, har ca 46 i storlek och har normallånga ben till mina 167 cm. Den här sadeln som jag visade finns att beställa i 18", som dessutom skulle fungera inom min budget.

Hur rör den sig? I sidled? Åker den fram?
Kan du ta bilder från sidan där hästen har huvudet i normal höjd istället för ner?

Ja, Jacson kan säkert funka på den ryggen. Tänk dock på att Jacsons bomvidder är mycket mindre än Griffins, så du bör gå upp 1-2 storlekar i bomvidd.

Just det, tänk också på att Jacsons säten är också mindre än Griffins. En 18" känns mer som en 17,5".

Hade en Jacson Celine till min andra häst, 17,5" och den funkade ju men var inte helt optimal. T6:an tycker jag är något större än min förra Celine, som båda är 17,5". T6:an rör sig i sidled bak. Kan försöka att ta några nya bilder, ska ta ut en kvinna som har erfarenhet och är återförsäljare för bland annat Jacson som ska hjälpa mig. Vill dock bara försöka få något hum innan hon kommer ut. Har du något tips på någon sadel med 18" i sits som ligger runt tiotusenlappen? Får för mig att 18" i hoppsadlar är ganska svårt att hitta, i alla fall om man letar med en budget på ca 10 000 kr.

Det beror ju på, vad behöver hästen för bomvidd?

Rör den sig i sidled bak kan det bero på att den är för svängd och därmed ej kommer ner ordentligt alternativt att den har för takformade bossor och därför inte kommer ner ordentligt.

Sådär ja, here we go again :p
Jag kan ärligt talat bara garva åt eländet och inse att jag är lika komplicerad som hästen.
Här har vi min nya sadel, en crown arwen. 17" 30 i bomvidd men upplever nog den som lite vidare än en normal.
Denna och albion comfort är de enda som inte tryckt vid sidan av manken.
Dock så får jag inte ner häcken i denna hur mkt jag än går ner i vikt, mina lår är låååånga och jag kunde lika gärna ridit barbacka. Så jag får ju sälja den vidare MEN frågan är ju då hur ni tkr den ligger?!
Och vilka andra crown som är likvärdiga, hopp eller dressyr spelar kvitta.

dsc07186_146479656.jpg

dsc07181_146479226.jpg

dsc07183_146479537.jpg

Detta är efter att jag ridit med den, tkr den låg lite högt fram innan jag satte mig i den. Den låg helt klart i lite bakvikt.

Ser du något modellnamn?

Bra att du nu har fastställt att Crown var rätt för hästen, nu är det bara att hoppasd att du hittar något som passar dig med ;)

Jag tycker sadeln ser ut att ligga bra, även om du behöver iaf en bomvidd bredare så att du kan ha en pad under (och det finns lite att växa i)

De modellerna du ska prova har jag skrivit innan: Grandee (hopp), ev Patriot (hopp, finns dock en risk att den inte har tillräcklig mankfrihet för din häst), Jessica, Arwen. (dressyr båda två)

Jag tror jag har listat ut att det är en arwen, haha. Okej så de är likvärdiga då, var ju bra. Trivdes nog inte redigt i denna modellen men det är nog för att mina lår hamnar utanför stöden. Tror de gör det även i en större. Men nu har man lite att gå efter iaf :)

Är du säker på att det är en Arwen? Den ser ut att vara för djup för det samt för stora knästöd...

Hur lång är du? Jessican har ju lite plats för benen i 17,5-18", men är du väldigt lång behöver du nog specialbeställa med långa kåpor för att det ska bli rätt (och det gäller för alla märken, inte bara crown)

Om man jämför med de bilderna på sadelmagasinet så är jag nästan hundra på det. Vet ingen annan crown som ser ut så. Den är inte speciellt djup irl, bilderna luras lite.

Jag är 176 men har himla långa lår, längre kåpor känns inte som att det skulle hjälpa. Möjligtvis en med mer framskurna.

dsc06480_140111279.jpg

Där sitter jag i en pfiff amaretto 17.5

Nu har vi varit på Mustang och provat sadlar. Jisses vad snurrigt det blir i huvudet. Domen blev att sadeln vi har ligger hyffsat men inte helt bra. Vi provade 5 olika sadlar och hittade tillslut en sadel som vi satt bra i(hoppas jag) och som hästen verkade tycka om för då blev hon mindre sur och slappnade av och rundade sig mer i formen än med de andra.

Med oss hem fick vi en Crown Gimli 17,5" bomvidd N (normal?) och bra mycket dyrare än hästen var i inköp :S

Så vi hoppas på att hästen fortsätter att gilla den och att det blir lättare att hitta en bra balans i den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 110
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka