Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Jaguar kan ändras i bomvidderna, frågan är bara om du kan få den tillräckligt vid. Ring till generalagenten och fråga exakt hur mycket bredare du kan få den, jag tror nämligen 30-31 är maxvidd och den är inte särskilt vid....
Skulle den inte gå att fåtillräckligt bred kan du kolla på County i fit 5.

Det stämmer inte. Min Jaguar XKC 28:a spändes ut till en 32:a. Jag har även sett en 33:a. Min Jagga motsvarar minst en +3.5 i Amerigo vilket är hyfstat brett.

kl

Hej hej! Beundrar jobbet D_K lagt ner!! :bow:

Tänkte höra med er vad ni tror om min nya hästs rygg, vad för sadel tror ni hon ska ha, den hn har nu är på gränsen till för smal, plus att den rör sig baktill, trycker ingenstans men hon behöver en annan.

img_9001_144386669.jpg

img_9005_144387001.jpg

img_9011_144387286.jpg

img_9012_144387728.jpg

Ja CC är väl ungefär som Equipe Rose. 28,5 är väl vid bom om jag minns rätt så det motsvarar ungefär +2 hos Amerigo tror jag. Ev +1,5 eller +2,5 men någonstans där bör du kolla.

Du kan också kolla på FB Reflex, den borde nog kunna passa hästen och den har inte så djupt säte och hyfsat små knästöd.
Den är lite nättare än t.ex. Albion med...

Tack! Problemet är oftast att sadeln blir just för lång... Och så den här som trillar ner på manken då.

Jo den känns också för djup. hade en sån till gammelpållen ett tag.

Passier GG ligger bra på hästen, men är ju omöjliga att få tag på begagnat (alla jag hittar har extra djupt säte och det funkar inte).

Du har inte funderat på att köpa en ny då? De går ju trots allt att ändra i bomvidden när hästen breddar sig.

Annars kanske Clincher kan vara ett alternativ? De är relativt nätta engelska sadlar (säljs av Ingdams). Dressyrsadeln har ett hyfsat djupt säte, men jag vet att när jag var intresserad av den gick det bra att få den som flatback. (dvs en dressyrsadel byggd på hoppsadelns bom) Den har små knästöd i övrigt också. Kostar väl runt 14-15 eller nåt sånt.

Dom är så sjukt dyra och har riktigt dåligt andrahandsvärde så vill inte köpa en ny, lever dessutom på föräldrapenning nu.

Clincher har jag faktiskt aldrig hört talas om.

Ser att Frank Baines har en ny modell av Capriole, men flatare sits, men finns ingen på begagnatmarknaden.

Capriole är väldigt gammal, föregångaren hette Excell och finns mycket beg. Excell är dock lite mer böjd i bommen än de nya FB. Brukar dock finnas en del Capriole på begagnatmarknaden.

Clincher är jättefina sadlar. Bra kvalitet, bra läder och riktigt sköna. Och bra prisklass förstås.

Har du kollat på tyska ebay? Där borde det ju krylla av Passier...
Kanske går att hitta något billigt beg som du ev kan ändra i bomvidden.

Vad är MN för bomvidd i Crown(Ideal)sadlar?

Normal mot smal typ. Vet inte vad det motsv i grader dock.

En sak att tänka på ang Crown är att de kan diffa rätt hårt inom vidderna. Dvs en sadel märkt MW t ex kan sitta som en smäck på din häst - sen beställer du precis samma modell i MW och får en som är smalare/vidare.

'Problemet' finns ju eg på ALLA handgjorda sadlar, men Crown kan diffa markant mer än 'andra märken'.

Så - se till att du har möjlighet att prova innan du köper.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 110
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30
  • Inte ens en vecka med valp och puppy blues

Hästrelaterat

Omröstningar