Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Har jag rätt när jag säger att den här sadeln är för vid? Den glider inte men lättar bak när man ställer sig i lätt sits.

Med gelpad under
img_0106_143969515.jpg

img_0109_143970819.jpg

Han står snett på den här bilden.
img_0107_143971461.jpg

Med gelpad, under ryttare
april-11-232-copy_142630809.jpg

juni-10-1860b_96332697.jpg

Jag har provat med fårskinnspad, men det gled så hiskligt.

Sadeln är en Claridge House Syntet Allround, 17,5" och X-Wide

Kort, böjd, bred rygg. Nån som har tips? Hopp/Allroundsadel främst.

kaninhoppning-och-galoppbilder-13sep-09-115redigerad3_105223008.jpg

Du kan ju spänna om din Jaguar så den blir bredare. Sadeld%¤#rn kom ut till mig och spände ut min Jagga som var en 28:a till en 32:a (min häst har +3.5 till +4 i Amerigo och Equipe, rätt bred alltså). Det kostade runt 1400:- och han spände om den på plats i mitt stall så vi kunde prova sadeln direkt och se om det behövdes tjusteringar.

Tack så otroligt mycket för svaret! :bow:

Ja, Bates kan absolut vara värt att testa. Dock ej IW modellen, utan kolla efter t.ex. Caprilli och liknande. Har samma passform som Wintec, men om du provade med ett för brett koppjärn kan den ändå vara okej i rätt bomvidd då Wintec/bates blir mer böjda desto bredare koppjärn som sitter i. County är rätt likvärdig, ev lite rakare om du kollar på nyare modeller (de som är 8-10 år gamla är väldigt böjda, men de som är tillverkade efter det är rakare). Prestige har modeller som är lika böjda som County men även rakare. T.ex. Hippos och liknande är väldigt böjda medan Doge är lite rakare. Låna hem lite alla möjliga bomvidder och modeller från de märkena och fota sedan och provrid. Är det någon som känns bäst men inte helt ok kanske jag kan komma med ett bättre förslag.

Har han sagt ett tydligt ja till hoppsadeln kan du också prova deras dressyrmodeller med liknande passform, t.ex. Arthur de Luxe (tror jag den heter)

Nu har jag provat en äldre modell av Bates Caprilli medium bom. Den är för smal (känns väldigt trång, nästan nyper framtill) men ger samtidigt dåligt utrymme för manken. Jag får in 2 fingrar mellan manke o framvalv. Förutom det tycker jag den låg ganska anständigt, kanske glappade liiiite i bak.

Provade även boxgrannens Griffin med okänd bomvidd. Den låg betydligt bättre vid manken men något, vet inte vad, sa mig att den inte heller var helt ok, kanske för rak??. Tog tyvärr inga bilder på den. Plus att jag upplever det som att jag kommer en mil från hästen i syntetsadlar.

Han verkar alltså behöva en sadel som är åt det rakare hållet i anläggningsytan bakåt men böjd framtill så manken får plats. Som jag skrev tidigare så är han tunn och omusklad för dagen men har i normalfallet en ganska platt rygg, alltså ingen takåsmodell men med muskelfattig manke.. Förhoppningen är ju att han ska bredda sig framöver.

Bates Caprilli 17" Medium
32321341.jpg

32321337.jpg

Bilden luras lite, jag fick bara in 2 fingrar...
32321339.jpg

32321340.jpg

Säger detta någonting som kan ge fler ideer på hur vi ska hitta lämplig sadel? Ekonomin är ju också aningens begränsad så vi får nog leta i äldre beg.sadel-segmentet...:angel:

Snurrade även till det lite angående bomvidden i Wintecen jag provade tidigare. Det satt ett blått järn i och sadeln var inte för vid... Provade ett rött järn löst över manken och det satt som en smäck (om nu järnet ska läggas med böjen direkt på manken vid sadelläget?)

Hur stor/liten är du som ryms i en 16tummare?
Funderar på om jag kan ha 16,5 då det verkar svårare att hitta en 17tummare i min pålles vidd.

Inte mig du frågade men svarar ändå helt fräckt ;) Kanske kan du ha lite hjälp av det iaf.

Jag har 16" på i princip alla sadlar, några har varit 16.5" - varierar ju lite mellan märke och märke hur stora/små de är.

Jag är knappt 160 lång, väger cirkus 50 kg, har INTE världens minsta ändå och är förvisso inte tjock men inte jättesmal heller. Har 34 oftast i kläder, ibland 36.

Men är hemskt olika mellan märken hur stor/liten en 16 resp 16.5" är. T ex den M&N ponnyflat jag hade i 16" var större än vissa 'vuxenmodeller' av 16.5". (Ponnymodellerna är även om tummen är lika inte riktigt lika som vuxenmodellerna, de brukar vara mindre).

Provsitt lite 16.5 i någon affär? =)

Har varit på sadelprovning idag med min lilla tjockis och tänka sig så bra det kan gå! Han har en väldigt svår rygg att hitta sadel till, men det hade jag ju redan förstått ;) Det blev iallafall en jättefin Spalding Britannica, ska fixa bilder när den sitter på hästen på tisdag, då ska jag testrida på hemmaplan med :)

Provade först en Spalding Britannica, lite svängdare med rundbossor, låg kanon med lite fyllnad baktill men utan så släppte den för tidigt, sen testade jag en Lippo som inte passade jättebra men ok, för bred för mig och åkte fram på hästen och till sist en annan Spalding som var lite rakare och djupare säte och den var underbar tyckte både jag och hästen! Blev faktiskt en 17,5" och vidd 4. Låg helt still när jag red, sensation :D

En dum fråga kanske men frågar man inget får man inget veta. Hur ser en sadel som passar bra ut bakifrån i rörelse? Har köpt ny sadel (Stübben Siegfried) till min nordis som ÄR UTPROVAD av en mkt betrodd sadelutprovare, men jag tycker det ser konstigt ut... Ingen annan brukar rida min häst förutom igår och det kanske helt enkelt bara ser ut som det gör i och med att jag aldrig brukar se den sidan eller vad man ska säga. Sadeln känns bra, hästen gillar den och den glider varken framåt eller bakåt eller åt sidan. Någon som kan lägga upp en film på tuben eller något?

Sen kan jag även tillägga att jag inte kan lägga upp en bild på Cheval sadeln den är kasserad och bortkastad då den inte gick att stoppa om :(

Prestige Hippos finns beg och finns till riktigt låga priser. Bättre att satsa på en lite äldre kvalitetssadel än en billigare lågprissadel. Prestige Hippos hjar också samma passform som Silverstar.

Jaguar kan ändras i bomvidderna, frågan är bara om du kan få den tillräckligt vid. Ring till generalagenten och fråga exakt hur mycket bredare du kan få den, jag tror nämligen 30-31 är maxvidd och den är inte särskilt vid....
Skulle den inte gå att fåtillräckligt bred kan du kolla på County i fit 5.

Tycker också att M&N kan passa på den ryggen. Hoppsadlarna är jättekorta, det är dressyrmodellerna som är lite längre.

Annars kan du också prova Crown t.ex. Grandee eller Patriot. Jensens hoppsadlar med kilbossor kan med funka. Albion k2 kan också passa beroende på hur mycket han kommer upp med ryggen under arbete, möjligt att den blir lite för rak.

Inte säkert att den är för vid, däremot för böjd. En för böjd sadel lägger sig nämligen i framvikt.
Är hästen för bred för Stübben? För deras MF hopp hade kanske passat (om den inte blir för lång...). Jensen Spirit med rundbossor kanske också kan funka. Prestige Golden Star kanske, ev att dne inte finns i tillräckligt bred bom.

Frank Baines hopp kan också funka, framförallt om hästen är riktigt bred (110grader eller däromkring) så är deras hoppsadlar rätt böjda. (Reflex modellen)

Prova County, det finns mkt begagnat och de har lite mer utrymme för manken och är rätt likvärdiga i passformen bakåt som Caprillin. Prova dock inte för gamla modeller då dessa är mer böjda. Prova t.ex årsmodeller från 2000 eller framåt

Kolla också om du kan få tag på en FB Excel, den är lite mer svängd än FBs nyare modeller men den har ändå plats för en relativt hög manke. Här kan du kolla på modeller som är typ 15 år gamla t.o.m. Prov M-MW, prova helst med fårskinnspad under så det finns lite att växa i.

Kul att du är tillbaka, du besitter en hel del sadelkunskap minns jag :)

Vad hade du provat för sadel på denna?
DSC00617.jpg

Sadlar som M&N, Albion, Crown är för "breda" sadlar, sticker ut på sidorna. En ganska nätt häst, MW i Röösli och 28,5 i Passier är lagom för tillfället men han ska muskla på sig lite. Rööslin är nog för svängd och glider fram, Passieren glappar vid ridning. Jag vill inte ha något extremt djupt säte och högt bakvalv.

Har du bytt häst? Eller bara skaffat en till? För din förra var väl mörkbrun eller?

Har du provat Equipe eller Amerigo? De passar lite mer nätta hästar men de har modeller som ändå är rätt så raka. Med de märkena borde inte bossorna sticka ut på sidorna.

Tack så mycket för tipsen!

Crown och M&N verkar det finnas en del begagnat iaf. Vi ska väl försöka komma över några att prova då.

Har du någon koll på hur många grader det olika bomvidderna på M&N respektive crown motsvarar? dvs. vilka bomvidder man ska leta efter om man vill ha en som är 105-110 grader.

Hej!

Min pålla är också kort i ryggen, hon har dissat de flesta sadlar i 17 tum som alldeles för långa (dom blir mer som täcken). Vi har en 16 tums m&n nu, som funkade bra tills hon blev för bred för den:-(. Längdmässigt är den inga problem så så lång är iaf inte vår:-)

/Lavinia

Ok, jag tror och hoppas att vår häst inte har en så kort rygg för vi går nog inte ner i en 16" sadel :angel:

Har skaffat en till men den andra är utlånad (på livstid hoppas jag, han har världens bästa fodervärd).

Har ridit med Equipe Iceland på honom, den var för svängd. Har även provat Rose (tror jag modellen hette) men trivdes inte alls i den.

Har funderat på Amerigo CC, har provat DJ men den blev för svängd och även Vega som jag tyckte var för djup men låg inte helt galet på hästen ändå. CC är ganska rak väl?

Hur är Amerigos bomvidder, om man jämför med tex Passiers 28,5?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 110
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Den perfekta sällskapshunden
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar