Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Tack för tipset :) Tror jag ska åka på sadelprovning om det finns platser kvar, större chans att hitta något när det är större utbud så jag får hålla tummarna, jag börjar tröttna på att åka fram och tillbaka med sadlar :D

Det är tur att du finns :D Synd att det inte fanns en sådan människa i varje stall då hade jag varit lycklig. Jag ska genast se om jag kan hitta något av de du föreslog, pållen börjar bli vild och galen utan "riktig" motion så det är lite panik nu.

Hej alla!

Börjar inse att jag MÅSTE skaffa en ny sadel (inte så att jag använder den gamla längre, men jag måste snart ha en om jag inte ska dimpa i backen).

Så..

Såhär ser hon ut just nu, hon har en M&N sadel vidd 34, som nu är för smal (och kanske för rak?), hon är extremt kortryggad (har 16 tums ponnysadel- längre än så går inte), jag tror hon blir rakare vid arbete- men har inte kunnat fota det..

This is her:
IMG_0107.jpg

DSC_0111.jpg

IMG_0106.jpg

Jag vill helst ha en sadel som funkar både i skogen, i dressyr och inom hoppning- please help us!!! Jag vet inte var jag ska börja..

I 17 tum är jeremy rudge, cliff barnsby, crown, för långa..

/Lavinia, desperat

Även jag trodde min c-ponny skulle ha en 16-16,5". Men nu har hon en 17". Det gör inget om de är lite längre så länge tyngpunkten hamnar rätt tydligen. Har du en sadel som är svängd bak till, så blir den dessutom kortare i anläggningsytan än vad de som är raka är.

Hej!

Fast riktigt så funkar det inte med denna häst. Vi har testat åtskilliga 17 tums och alla har hon knuffat antingen fram eller åt sidan när de varit för långa. Hon accepterar inget i närheten av länden (och jag vill heller inte ha nåt där med tanke på de ryggproblem min förra hade "trots att det går bra"). 17-tumssadlar ÄR för långa oavsett hur böjda de är:-)

/Lavinia

Hon ser ju inte så fasligt kort ut. Hur lång anläggningsyta har hon?

Min ena har 33 cm, där snackar vi kort. Din ser betydligt längre ut.

Hej!

Jag mätte för ett tag sen, men kommer inte ihåg. Typ alla 17-tums sadlar jag testat ser ut såhär eller värre:
PICT0009-2.jpg

Så kort rygg, men nog inte så kort som 33:-)

/Lavinia

KL
Hoppas jag får flika in här och be om tips på sadlar som kanske kan passa på denna häst. Det är en äldre varmblodstravare som gått ner sig ordentligt efter ett års konvalescens och nu ska han byggas upp igen och omskolas.
Tidigare när han var i kondition red jag i en Crown SpringTree 17" med MW bom. Upplevde den för rak och för låg över manken men den låg stilla och han verkade inte ha några obehag av den. Idag rider jag i en Santa Cruz Facundo 16,5" XW. Givetvis är den alldeles för vid (ändå helt ok vid manken) men det funkar med pad under och han jobbar ovanligt avslappnat i den så även om jag också tycker den ser för rak ut så gillar hästen den. Jag med för den delen :love:
Nu är jag lite sugen på att skaffa en (beg) dressyrsadel men vet inte var jag ska börja leta. Han har kort sadelläge (43 cm) men jag är inte stor själv så en 16,5" sadel är helt ok för min del.
Han har rejäl manke, är överbyggd och har lite sänkt rygg. Vilka modeller tror ni jag ska leta efter?

(ursäkta bildbombning...)

32297794.jpg

32297791.jpg

32297790.jpg

Tre fingrar från bogbladets bakre kant:
32297792.jpg

18:e revbenet:
32297793.jpg

Så såg han ut i full kondition:
4774435.jpg

Blir han mycket rakare vid arbete? För annars har jag mycket svårt att tänka mig att Jacson passar. Han hade rejält svängd rygg och Jacson är relativt rak.

Prestige eller County hade jag provat i första hand när det gäller dressyrsadlar...

Blir han mycket rakare vid arbete? För annars har jag mycket svårt att tänka mig att Jacson passar. Han hade rejält svängd rygg och Jacson är relativt rak.

Prestige eller County hade jag provat i första hand när det gäller dressyrsadlar...

Han blir ganska mycket rakare. Han hade en riktigt rak rygg förut men med ålderns rätt och en massa krämpor tidigare under tävlingskarriären som orsakat låsningar både här o där så har ryggen sänkts en hel del under åren.
Ser dock att han rätar upp sig mer och mer nu vartefter han jobbas. Jag upplever ju också sadeln han har nu som för rak men det är den sadeln som han accepterat bäst iaf av de jag använt på honom. Jag har känt under sadeln och den ligger an hyfsat hela vägen iaf.

Finns en Bates dressyrsadel här i närheten till salu, kan det tänkas vara något att testa? Stubben är väl rätt svängda också men tidigare fungerade inte de iaf (har inte provat på ett par år dock).

Kan tillägga att jag provade en Wintec flat för nån månad sen med blått järn i. Den var också lite för vid men bakkanten på bossorna släppte dessutom och sadeln låg som o "guppade" Hur böjd är en sån i förhållande till County, Prestige Bates etc?

*KL*

Tänkte kolla hur ni tycker denna sadel ligger (ej min sadel, en M&N 17" 30)

pic_show_id32298230.html

pic_show_id32298234.html

Efter ridning(inte ruggad det minsta i pälsen...)
pic_show_id32298232.html

Behöver även lite hjälp med unghästen, på grund av en tillväxtperiod så är han något tunn för tillfället. Är för tillfället även överbygd :grin:

Länkar även dessa bilder.

Rygg från sidan

Rygg från sidan 2

sadel från sidan 1

Sadel från sidan 2

Sadel framifrån

Sadel bakifrån

Rygg bakifrån

Samma sadel som den andra hästen, M&N 17" 30..
Är ute efter främst en hoppsadel med stora klossar men funkar även med mindre samt allround mot hopp. Jag kan ha sadel strl 16-17".

Ja, Bates kan absolut vara värt att testa. Dock ej IW modellen, utan kolla efter t.ex. Caprilli och liknande. Har samma passform som Wintec, men om du provade med ett för brett koppjärn kan den ändå vara okej i rätt bomvidd då Wintec/bates blir mer böjda desto bredare koppjärn som sitter i. County är rätt likvärdig, ev lite rakare om du kollar på nyare modeller (de som är 8-10 år gamla är väldigt böjda, men de som är tillverkade efter det är rakare). Prestige har modeller som är lika böjda som County men även rakare. T.ex. Hippos och liknande är väldigt böjda medan Doge är lite rakare. Låna hem lite alla möjliga bomvidder och modeller från de märkena och fota sedan och provrid. Är det någon som känns bäst men inte helt ok kanske jag kan komma med ett bättre förslag.

Har han sagt ett tydligt ja till hoppsadeln kan du också prova deras dressyrmodeller med liknande passform, t.ex. Arthur de Luxe (tror jag den heter)

Ja, Bates kan absolut vara värt att testa. Dock ej IW modellen, utan kolla efter t.ex. Caprilli och liknande. Har samma passform som Wintec, men om du provade med ett för brett koppjärn kan den ändå vara okej i rätt bomvidd då Wintec/bates blir mer böjda desto bredare koppjärn som sitter i. County är rätt likvärdig, ev lite rakare om du kollar på nyare modeller (de som är 8-10 år gamla är väldigt böjda, men de som är tillverkade efter det är rakare). Prestige har modeller som är lika böjda som County men även rakare. T.ex. Hippos och liknande är väldigt böjda medan Doge är lite rakare. Låna hem lite alla möjliga bomvidder och modeller från de märkena och fota sedan och provrid. Är det någon som känns bäst men inte helt ok kanske jag kan komma med ett bättre förslag.

Har han sagt ett tydligt ja till hoppsadeln kan du också prova deras dressyrmodeller med liknande passform, t.ex. Arthur de Luxe (tror jag den heter)

Tack för ditt svar. Jag ska kolla upp vad som finns här i närheten i sadelväg.

Det är inte 2 gjordar, det är en H-girth från First Thought Equine (samma tillverkare som WOW sadlarna)
Den är superbra! Rekommenderas varmt. :)

Såhär ser den ut

IMG_3636.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 110
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka