Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Hon ser ut att vara rätt så smäcker, så jag tycker nog att du borde prova Passier Marcus Ehning, Stübben Edelweiss NT Deluxe, Kieffer osv. Skulle hon behöva lite mer plats för bogbladen så kan du prova tex Albion Kontact.

Den fördelar trycket bättre än en vanlig gjord (vilket är bra när man har en känslig häst) samt att man slipper att sadeln dras fram när hästen är bukig/betesfet.

Låter som en ypperlig sak. Passar den alla sadlar? Vad kostar den?
Skulle kunna passa till min pålle, han är ungefär som din. Bred mindre manke, kort rygg och välvda revben som drar fram sadelgjorden. Plus en *harkel' tjock mage...
Dessutom blir han rakare i ryggen när han rör sig.
Ett elände att hitta sadel. Han har en M&N 32 dressyrsadel men jag skulle vilja ha en hoppsadel också. Är sugen på en M&N men ej flat. Skulle den kunna passa eller är den annorlunda i bommen?
Har provat flera sadlar som verkat ligga jättebra stillastående men när han travar så glappar de bak.En del rejält.
Sadlar har dessutom en tendens att åka fram när han galopperar.

Funderar dessutom på om det är så bra att skritta i dressyrsadeln då den ju är väl rak då. En "skrittsadel" vad skulle det kunna vara för något?

Tips ?

Den passar alla sadlar som har en stropp fäst i ortspetsen och en stropp fäst längre bak, t.ex. som denna sadel

IMG_2822.jpg

Den har mycket mindre effekt om sadelns stroppar sitter ihop i mitten. Priset beror på valutakursen, men ca 1500-2000 får du räkna med inkl frakt beroende på om du ska ha D-ring på mitten (som jag har) eller om du inte ska ha det.
M&N hopp är inte helt lika rak som dressyrmodellen. Den är väldigt rak, men den är något kortare och har inte lika framträdande kilbossor och av den anledningen upplevs den inte som lika rak. Deras flatback upplever inte jag heller som särskilt flat, jag tycker man sitter där man sitter i den. Tyckte den var kanonbra den tid jag hade min. Så prova en, du kanske gillar den du med!
Har du också problem med att många sadlar är för böjda tycker jag absolut du ska prova en M&N hopp i första hand.

Den passar alla sadlar som har en stropp fäst i ortspetsen och en stropp fäst längre bak, t.ex. som denna sadel

Tyvärr är min sadel inte på det viset.
Får fundera på om jag ändå ska beställa den eller ej.

Om M&N; då kanske jag kan testa den. Vet du om bomvidderna är lika på dressyr och hopp?
(Min tidigare häst hade olika bomvidder på sina Appaloosa/Prestigesadlar h&d.)

Bomvidderna är lika men det kan såklart skilja lite mellan 2 begagnade ex, det beror ju på stoppning, hur gammal den är, samt att även nya sadlar kan ha en liten skillnad i koppjärnet. Men till att börja med kan du ju provca samma bomvidd som du har på dressyrmodellen.

Hej. Jag har just sålt en häst, och jag undrar vad jag kan tipsa köparna om för sadel till honom.

Han har idag en Prestige Silver Star 17-tum 35-vidd som ligger bra på honom när han är i lite bättre muskelstatus än idag. (Just nu har jag fårskinn under.)

Den sadeln kommer inte följa med hästen då de som köper honom hellre vill ha en dressyrsadel, och gärna köper en billigare sadel. (Annars vore ju en liknande Prestige självskriven.)

Finns det "budget"dressyr sadlar som liknar den? (begagnade går givetvis också jättebra)

Ut i sadelletadet igen *suck* Jaguar Deep seat som jag köpte för ett halvår sedan, men nu har det hänt något otroligt mycket i kroppen på honom, så sadeln har blivit på tok för smal. Jag har ridit mycket i hoppsadeln (Dominus) för att sadeln inte passat så bra som den gjorde tidigare.

(Det är en ponny och jag tror inte att jag sadlat för långt fram. Får in en handsbredd mellan sadelgjorden och frambenet.)

Saden i helbild, som ni ser ligger den kraftigt i bakvikt. Kommer dock upp med ryggen något vid arbete.
32318271.jpg

Framvalvet, fick från början in kring 3 fingrar, nu 5...
32318270.jpg

Sadeln följer inte hästen längre...
32318269.jpg

Sadeln ser så dammig ut redan efter ett pass i ridhuset då underlaget är rätt torrt.

Detta är en Jaguar Deep seat med 27 eller 28 i bom, dvs normal mot vid eller vid. Minns inte exakt. Min Jaguar tillhör de nyare modellerna, vilket om jag förstått det rätt ska vara med ändringsbar bomvidd. Stämmer det?

Jag kanske ska förtydliga mig lite.

Jag vill ha tips på dressyrsadlar som liknar Prestige Silver Star, och som finns att få i motsvarande bomvidd 35. Och som kostar max 7000, begagnade eller nya.

Det är inte jag som ska köpa sadeln, det är de nya ägarna.
Och nuvarande sadeln passar hästen så lägga ut några bilder för allmän beskådan är varken nödvändigt eller något jag vill.

Tack! :)

Jag kanske ska förtydliga mig lite.

Jag vill ha tips på dressyrsadlar som liknar Prestige Silver Star, och som finns att få i motsvarande bomvidd 35. Och som kostar max 7000, begagnade eller nya.

Det är inte jag som ska köpa sadeln, det är de nya ägarna.
Och nuvarande sadeln passar hästen så lägga ut några bilder för allmän beskådan är varken nödvändigt eller något jag vill.

Tack! :)

Om du inte vill lägga ut extriörbilder eller på nuvarande sadel så är det omöjligt att ge sadeltips. Be dem ta hjälp av en sadelutprovare.

Om du inte vill lägga ut extriörbilder eller på nuvarande sadel så är det omöjligt att ge sadeltips. Be dem ta hjälp av en sadelutprovare.

Åter igen:
Jag vill ha tips av någon som känner till den modell på sadel han har idag, och som kan ge tips på liknande sadelmodell. Har inte du den kunskapen så kan du inte hjälpa mig, men vad jag utläst av tråden så finns det flera här som är bra på just olika sadelmodeller, och som förhoppningsvid kan hjälpa mig.

Sadeln är utprovad, ligger som en smäck och han trivs i den. Det är inte det jag behöver hjälp med.

Alltså: Vilka dressyrsadlar finns det som liknar Prestige Silver Star?

Tydligare än såhär tror jag inte jag kan vara.
Även om du inte har svar på min fråga så är det ju inte omöjligt att någon annan har det.

Vore jättesnällt om någon kunde tipsa om sadelmärken(Hoppsadel) som skulle vara värda att prova på den här ryggen:

32318327.jpg

32318328.jpg

32318331.jpg

Ryggen är som ni ser väldigt kort och överbyggd. Har själv svårt att avgöra om den är rak eller svängd men tror relativt rak. Har mätt den att vara ca 105-110 grader tidigare. Hästen har en välvd revbensbåge(tror jag det heter) som gör att sadlarna gärna ligger lite långt fram. Alla tips är välkomna!

Åter igen:
Jag vill ha tips av någon som känner till den modell på sadel han har idag, och som kan ge tips på liknande sadelmodell. Har inte du den kunskapen så kan du inte hjälpa mig, men vad jag utläst av tråden så finns det flera här som är bra på just olika sadelmodeller, och som förhoppningsvid kan hjälpa mig.

Sadeln är utprovad, ligger som en smäck och han trivs i den. Det är inte det jag behöver hjälp med.

Alltså: Vilka dressyrsadlar finns det som liknar Prestige Silver Star?

Tydligare än såhär tror jag inte jag kan vara.
Även om du inte har svar på min fråga så är det ju inte omöjligt att någon annan har det.

Jag har provat ut ett antal sadlar till min ponny och hjälp andra i stallet, så jag kan sadlar tillräckligt bra för att min mycket kräsna ponny ska vara nöjd.

Om sadeln nu ligger som en smäck, varför rides hästen då med padd?? Då passar den antagligen inte och ligger inte "som en smäck". Svårare än så är det inte. Hästen är som du beskrev tidigare något muskelfattig och kunde därför inte ha sin Prestige SS direkt på ryggen. Det tyder på att hästen har ändrat sig i kroppen och behöver däfrö en annan sadel.

Jag har en Dominus hoppsadel och deras dressyrsadel ska ha liknande bom som hoppsadeln. För enkelhetens skull provade jag en Dominus dressyr, för att se om den funkade lika bra som hoppsadeln. Dressyrsadeln låg katastrof och hästen har aldrig varit så stel och var långt ifrån lika sammarbetsvillig som vanligt. Det tyder på att hoppmodellen funkar, men definitivt inte dressyren. Detta är då liknande bom, samma bomvidd och samma märke. Ena sadeln älskar han, och den andra ratar han. Rider idag med en Dominus i hoppningen och Jaguar Deep Seat (som ska göras vidare) i dressyren.

Om nya ägaren inte har kunskapen att prova ut en sadel själv tycker jag att hon ska ta hjälp av sadelkunnig person eller sadelutprovare med gott rykte.

Senast ändrad:

En häst i stallet liknar din hästs sadelläge och rygg väldigt mycket, dock något lägre manke men kan tänka mig att din häst blir rakare vid arbete. Hon har M&N i både hopp- och dressyrsadel och hästen stormtrivs. Kan absolut vara värt att prova. :)

Tack för tipset!

Vi ska helt klart prova en M&N om vi får möjlighet då. Är bara lite tveksam eftersom anläggningsytan verkar vara åt det lite längre hållet men det visar sig väl om det fungerar när man provar.

Hej!

Min pålla är också kort i ryggen, hon har dissat de flesta sadlar i 17 tum som alldeles för långa (dom blir mer som täcken). Vi har en 16 tums m&n nu, som funkade bra tills hon blev för bred för den:-(. Längdmässigt är den inga problem så så lång är iaf inte vår:-)

/Lavinia

Ut i sadelletadet igen *suck* Jaguar Deep seat som jag köpte för ett halvår sedan, men nu har det hänt något otroligt mycket i kroppen på honom, så sadeln har blivit på tok för smal. Jag har ridit mycket i hoppsadeln (Dominus) för att sadeln inte passat så bra som den gjorde tidigare.

(Det är en ponny och jag tror inte att jag sadlat för långt fram. Får in en handsbredd mellan sadelgjorden och frambenet.)

Saden i helbild, som ni ser ligger den kraftigt i bakvikt. Kommer dock upp med ryggen något vid arbete.
32318271.jpg

Framvalvet, fick från början in kring 3 fingrar, nu 5...
32318270.jpg

Sadeln följer inte hästen längre...
32318269.jpg

Sadeln ser så dammig ut redan efter ett pass i ridhuset då underlaget är rätt torrt.

Detta är en Jaguar Deep seat med 27 eller 28 i bom, dvs normal mot vid eller vid. Minns inte exakt. Min Jaguar tillhör de nyare modellerna, vilket om jag förstått det rätt ska vara med ändringsbar bomvidd. Stämmer det?

Du kan ju spänna om din Jaguar så den blir bredare. Sadeld%¤#rn kom ut till mig och spände ut min Jagga som var en 28:a till en 32:a (min häst har +3.5 till +4 i Amerigo och Equipe, rätt bred alltså). Det kostade runt 1400:- och han spände om den på plats i mitt stall så vi kunde prova sadeln direkt och se om det behövdes tjusteringar.

Hur stor/liten är du som ryms i en 16tummare?
Funderar på om jag kan ha 16,5 då det verkar svårare att hitta en 17tummare i min pålles vidd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 110
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Birgitta Dahl
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar