Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Kan du lägga upp en bild på den? Heter märket Cheval eller heter modellen Cheval?
Förmodligen är det ett billigt märke som ex HDR eller dyl argentinska märken som hetat så ett tag.

Nu har jag testat en vid Cliff Barnsby Theoden, 17".
Trevlig sadel, men den gled bak och var för liten för mig, så det var svårt att känna efter ordentligt. Kändes inte riktigt som helt rätt modell.

Ideal Tonishia tror jag mer på, men de hade bara en M hemma och den var för smal. Tog med den ändå, bara för att kolla, men den fastnade innan den var nere på ryggen...
Väntar spänt på deras nästa leverans från England då den skulle innehålla en MW. Gillade framvalvet MYCKET på den, känns tillräckligt högt och vitt.
Var jätteskön att sitta i på sadelbocken, passade mig bättre än Theoden och kändes mer generös i sätet trots att den också var 17".

Fick ditt pm, jag hör av mig!

/Keb

Lagt på lite fler sadlar nu, här är lite kort om dem. Jag var inte så noga så sadelgjorden hamnade lite lustigt på nån bild och nån bild bakifrån är lite sned med :)

Wellington Elite, 17" 4 (wide)
Den ligger bra i stallet men jag tror den blir för svängd när han rör sig. Återstår att se!
wellington-elite_141748297.jpg

Anky, ingen aning om vilken modell dock.. 17" W
Den ligger bra! Skulle varit x-vid så hade den legat perfekt i stallet iallafall, blir kul att testa den.
Nypris på 22 000 haha men denna är begagnad :)
anky_141749308.jpg

Cliff Barnsby, Pro Seat, 17" W
Skulle med varit XW men denna känns som om den ligger bra med,
ser lite stor ut men det är för att kåpan är så stor tror jag.
cliff-barnsby-svart_141749960.jpg

Cliff Barnsby (modell?), 17,5" MW
Tog den bara för att testa modellen, skulle varit XW hehe och 17", tycker den bruna är sjukt snygg i färgen. Ligger med jämnt och bra så om jag hittar en 17" XW så vill jag absolut testa.
cliff-barnsby-brun_141751319.jpg

Jag tror inte jag har det faktiskt. tycker jag har lusläst tråden. Men jag har nog missat det
Skulle vara väldigt tacksam om du ville lägga upp dem :)

Här är några bilder jag hittade lite snabbt på de sadlar jag har haft som verkligen har legat riktigt bra. Har betydligt fler bilder på datorn på både sadel som har passat helt ok och sådana som har legat riktigt dåligt men hinner inte lägga upp några fler nu.

WOW hopp, här är den sprillans ny och precis uppackad så den var lite mycket pumpad. Wow är också en sadel som ser ut att ligga rätt högt över hästen utan ryttare men sjunker ner rätt mycket när man sätter sig i den, den är alltså inte för smal. Koppjärnet på denna bildvar 122-123 här och hästen var 125 (kan visa bild på för smala Wow sadlar med iofs så du för jämföra :D) En vanlig sadel som ligger bra kommer längre ner utan ryttare så detta kanske var ett lite dumt exempel ;) Men hästen gillar sadeln bra, har haft den i 2 år nu.

3.jpg

2.jpg

Wow med andra kåpor, annars exakt samma sadel som ovan. Även här sprillans ny, höll på att pumpa bossorna. Tror jag har en bomvidd bredare här än på bilden ovan men är inte säker. (ca 130 graders bomvidd) Här låg den inte lika bra för den är som sagt inte tillpassad.

size5headplate1.jpg

GP14.jpg

Jensen Exmoor (hade jag i flera år, hästen älskade den)

2.jpg

4.jpg

IMG_2803.jpg

Jensen Brillant (denna har jag nu också, men av någon anledning kunde jag inte hitta fler bilder. Kan lägga upp fler vid ett annat tillfälle)
IMG_3339.jpg

Hästens rygg, urval av bilder senaste åren
5.jpg

12.jpg

9.jpg

IMG_2766.jpg

Sen har jag haft en uppsjö med bomlösa sadlar med som har passat jättebra, men jag förmodar att du ville se bomsadlar ;)

Precis men det är inte alltid man kan få tag på det det första man gör så då provar jag hellre modellen och ser om det är värt att leta upp annan vidd osv. Det är ju inte den vanligaste ryggmodellen att hitta sadel till så ;)

kl

Har provridit Wellingtonen nu och den blev för svängd. Ankyn låg jättebra i skritt men åkte fram sedan, förmodligen eftersom den är lite smal och möjligtvis någon cm för lång. Har Cliff Barnsbysadlarna kvar att testa och det gör jag nog imorgon :)

KL

Provade en hippos och en CB raven idag bara för att det var de enda de hade hemma.
Detta börjar bli komiskt, allt som jag bara får tag på ligger fullständigt åt helvete.
Är det nån som har en teori om varför de klämmer just på sidan av ryggraden? jag upplever ju inte honom som speciellt bred men ändå lägger sig de flesta normala/MW i bakvikt.

Ögat kan ju luras ibland, min stora pålle är nästan lika bred som min lilla fast han ser ut att vara helt "normal" i ryggen. Kan det vara så att det blir för takformat och lite för smalt för din häst? Min lille är ju väldigt platt med och det blir tryck på sidan ibland med..

kl

Är på jakt efter ny sadel till min häst, och undrar om ni tror att en globus gloi/clic vore ok till henne?

31818007.jpg

25897369.jpg

Fast min är nog snarare något takformad och det som ställer till det hela är hans stora manke, suck. Han var väldigt urgröpt runt manken när jag fick honom men det börjar äntligen ta sig och han blir finare för varje vecka.
Så nu är man ju verkligen noga med att inte ha något som lägger sig och trycker nånstans.

För att snabba på ditt sadelletande kan jag tipsa dig om att i princip enbart kolla på engelska märken, dvs inte Anky, Prestige osv. Med 99% säkerhet kommer alla ex du hittar i alla bomvidder vara för smala och inte ligga still, alt inte passa en häst med platt rygg. Engelska märken däremot har ofta minst en modell för riktigt breda, platta hästar. I England har de ju en hel del sådana raser som är populära för många grenar, och därför är detta absolut rätt ände att börja i!

Det tror jag nog. Beror dock på vilken sitsstorlek du behöver, för hästen ser ut att vara väldigt kort. Dock bode Clic och Gloi följa rygglinjen bra...

Fast som jag sade, prova märken med U-format koppjärnet istället. Prestige är en sadel som har ett vanligt V-format koppjärn... Nu minns jag inte hur Raven är uppbyggd, men CB:s "vanliga" modeller (dvs inte Cob modellerna) brukar vara gjorda för lite spetsiga ryggar. Försök istället prova de märkena jag föreslog i första hand. Även om du har en budet att gå efter kan du ju prova nya/lite dyrare begagnade bara så du hittar en modell/bomvidd som passar så kan du sedan leta rätt på en i rätt prisklass istället.

Och även om han har en omusklad rygg och manke ser han ut att vara relativt grov i modellen (eller grov och grov... lite rejälare än normalt kanske är bättre uttryckt) så det är förmodligen därför han behöver mer utrymme mellan panelerna. Det kan vara svårt att hitta en sadel som ger tillräckligt med bogfrihet när han än så länge inte är så bred bomviddsmässigt men det finns sadlar för sådana hästar också, så ge inte upp hoppet ;) Lösningen är sadlar som är byggda för breda hästar fast bara i en mindre bomvidd (och de jag föreslog är typexempel på sådana sadlar)

Så istället för att nu bara prova allt möjligt, leta reda på en Crown Jessica i M-MW eller t.o.m W om du skulle få tag i en, bara för att prova.

Skulle manken vara för hög för denna så kan du prova med en Mattespad som har fickor för ilägg och fylla ut om bomvidden tillåter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 110
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka