Sv: Sadellistan 2.0
kl
Jag har redan skrivit en del i "vi som letar dressyrsadlar" men tänkte det kanske är lite annat folk som kikar in här så vi gör ett försök här med! Vill gärna ha lite tips på vad som kan passa på min lilla häst. Dressyrsadel är det jag vill ha och detta har jag testat:
Tekna 33, 17,5"
För smal, för rak och hästen tyckte inte om den när jag red. Jag gillade inte heller den, tycker den är jättehård så den går bort.
Globus Crincle 34, 17"
För smal, lättade bak när jag red men kändes lite rak i stallet? Hästen tyckte inte om den.
Albion Legend K2, MW 17"
För smal och kanske för rak, han kommer upp med ryggen under arbete. Har inte provridit ännu så vet inte vad hästen tycker.
Prestige Hippos Dressage 36, 17"
Tycker den är lite smal men denna har nog legat bäst hittills, själv tycker jag dock den är glashal och för små stöd men ska provrida ändå för det har jag inte hunnit med ännu.
Bates Caprilli Cair, Rött järn (vid) 17"
För smal även denna och spetsen baktill på bossorna känns väldigt vass, har inte ridit i denna heller så vet inte vad hästen säger. Kan det vara så att den är för takformad?
Hans gamla sadel, en Thorowgood T4 dressyr (normal manke) 17" XW.
Den hamnar i bakvikt (den är ju inte så uppbyggd bak, den är inte för smal för trycket är jämnt utmed hela bossan framtill) och blir alldeles för svängd så fort han rör sig, glider fram och åker åt sidan väldigt lätt. Ligger dock jämnt an hela vägen under när han står i stallet och är tillräckligt kort för att inte störa länden.
Tips tack!
Hästen är 151 cm hög, kort, bred, rund, platt och jag behöver 17". Han är väl ca 105-110 grader.
Kanske ska nämna att han har jobbigt läge för sadelgjorden med pga rätt stor mage som aldrig krymper haha