Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Så du har allts en Wow, så spännande. Kan du inte berätta mer om den? Eller du kanske har gjort det in nån annan tråd?

Har ju en unghäst, welsh cob och där kommer det att bli problem med hoppsadel både pga kort(bred rygg och att hon kommer att ändra sig en hel del de närmsta åren.

även jag behöver hjälp att hitta sadel till pållen.

hon har ganska rak rygg med relativt liten manke,(bilden i mitten visar mer svängd rygg men dem 2 andra bilderna visar mer hur hon ser ut) ska låna med mig hem en henri de rivel flatback och en kieffer isar, funderar lite på stubben siegfried modellerna men dem kanske blir för svängda?

vilka andra modeller bör jag testa?
IMG019.jpg

IMG028.jpg

IMG021.jpg

Vem provar ut? Hur enkelt är det att byta bomvidd/olika delar. Går det att få korta rundbossor, eller är det standardlängd på bossorna.
Vad kostar en sadel ungefär. Lite sånt :-)

Senast ändrad:

Man kan inte hitta någon som provar ut... Jag provade 2 Wow, dock fel modell och bom, och beställde sen på vinst och förlust.

Det är jätteenkelt att byta bom osv. Koppjärnet tar 30sek att skruva i ungefär.. Byta kåpor tar lite längre tid och kan vara lite bökigt för man måste se till att skruven hamnar i rätt vinkel. När sadeln är använd och mjukt och skruvhålen börjar bli lite använda går det däremot mycket lättare. Tar några min.
Ja man kan få korta bossor, det har jag. Har en 18" sits med 17" bossor (som är mkt kortare)
Går att få max en storlek mindre (dvs 16" bossor på 17" sits går också, eller 18" bossor på 19" sits. Går dock inte att få större bossor.) eller normal storlek (dvs 18" på 18" sits osv)

Vad den kostar beror mkt på valutakursen. Jag fick med väldigt mycket extratillbehör (stigläder som var värde ca 1000:-, flairpump kit, extra skruvar, fick byta kåpor gratis som inte kändes helt rätt, fick 4 extra koppjärn, extra stoppning på vissa ställen i sätet som jag bad om utan extra kostnad), tror det beror på att de vill få ut sadeln på den svenska marknaden. Fick alltså mkt gratis som man får betala många tusenlappar för i England... Totalt gick min sadel på ca 23 000, eller så var det 23 000 inkl en H.gjord och Korrektorpad (minns inte riktigt). Normalpris är ca 17-1800 pund + ca 2000 för flair pumpkit. Korrektorpaden kostade ca 2000, gjorden kostade ca 2000...
Vet man vad man behöver (och framförallt om man behöver den böjda bommen, curved Y-bar vilket är standard på de flesta sadlar) går det att fynda på ebay för ca 1000 pund för en komplett sadel.
Behöver man en rak bom (flat y bar) är utbutet väldigt begränsat...

Stubben blir nog för böjd. Ser ut som att hästen är rätt så smäcker och lite spetsig över ryggen? Prova isf Amerigo och Equipe.

Numera har jag ingen häst, men WOW:en var defintivt ett hett alternativ när jag hade något att lägga den på. Jag älskar att någon tänkt till, inte bara vad gäller sadeln och möjligheten att ändra den (tänka att kunna ha samma älskade sits till både hopp- och dressyr!) utan också använt nöten när det gäller tillbehör (H-gjorden t ex).

Jag hade nog hemma samma provex som du, och den var ju minst sagt speciell ;)

okej ska kolla upp dem sadlarna, men tror du att HdR flatbacken och kieffern skulle kunna passa henne?

tror egentligen inte att hon är så svår att hitta sadel till men eftersom hon har ks är det viktigt att den sitter perfa!

Rööslin var nog inte så bra ändå, låg lite i bakvikt vid närmre provning. Kanske ska prova en normal mot vid istället, men det skulle vara förvånande om han behövde det...:confused:

Har iaf fått med mig en Stübben Tristan och en Prestige nu, återkommer med hur dem ligger imorgon.

Just nu har han en Henri de rivel hoppsadel. Med normal bom. Han har dock breddat sig ganska mycket senaste månaderna. Så tror den börjar bli för trång för honom.

Tror inte heller han är så svår att hitta sadel till, men vill gärna ha tips på både dressyr & hopp sadlar som kan vara värda att prova!

Knapplån.

Nu är jag här och hoppas kunna få hjälp!! Har försökt i lite olika trådar utan framgång :p

Söker med ljus och lykta efter en BILLIG hoppsadel till min häst. vi fokuserar egentligen på dressyr så.

har i dagsläget en st martin hoppsadel, som varit guld! dock har hästen ändrat sig och växt ur den nu.

jag är 173cm så behöver ju va en 17,5 tror jag. Hästen har stor lång manke, ganska stora bogblad, lite takformad rygg. Ryggen är lätt svängd, sluttar upp mot korset.

Vad kan passa tror ni för en liten summa? (tänkte beg med, max ca 5500)

sdc11574_136573896.jpg

den bruna hästen på bilden alltså... :bump:

Vad har hästen för dressyrsadel, funkar den bommen?

hade stora problem att hitta dressyrsadel också. provat ca 30-35 olika. de enda som legat bra har varit prestige och tekna. prestigen kom jag inte ner i så det blev en tekna... dock hört att teknas hoppsadel skiljer sig massor från dressyren. men prestige hoppsadlar är väl dyrare?

Jag hade en Prestige Hippos, äldre modell, till en häst som liknar din i ryggen. Dom går nog och få tag på ganska billigt i alla fall.

Det låter verkligen intressant men det känns vanskligt om man inte kan få hjälp att välja ut delarna. Kanske nåt för framtiden dock. Just nu står inte hoppsadel högst på behovs-listan.

Eller just ja.. min var en allround mot hopp.. :o Förlåt, använde min som ren hoppsadel så jag hade förträngt att det inte var en "riktig" hoppsadel.. :p Men dom finns alltså inte som hoppmodell?

Eller just ja.. min var en allround mot hopp.. :o Förlåt, använde min som ren hoppsadel så jag hade förträngt att det inte var en "riktig" hoppsadel.. :p Men dom finns alltså inte som hoppmodell?

när jag googlade hittade jag iaf ingen hoppmodell som hette hippos. men jag kanske är dålig på att googla :P

Ja Kieffer kan nog funka. HdR är jag däremot tveksam till.
Om jag vore du, med tanke på att hästen har KS, kulle jag satsa på en kvalitetssadel som har bra stoppning och bra tryckfördelning istället för en lågprissadel som HdR. Har du begränsat med pengar kan du satsa på beg istället...

Det lättaste är att du åker till en butik som har många olika märken och provar lite allt möjligt. Låna hem t.ex. Crown/Ideal, Frank Baines, Albion osv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 110
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka