Sv: Sadellistan 2.0
Man kan inte hitta någon som provar ut... Jag provade 2 Wow, dock fel modell och bom, och beställde sen på vinst och förlust.
Det är jätteenkelt att byta bom osv. Koppjärnet tar 30sek att skruva i ungefär.. Byta kåpor tar lite längre tid och kan vara lite bökigt för man måste se till att skruven hamnar i rätt vinkel. När sadeln är använd och mjukt och skruvhålen börjar bli lite använda går det däremot mycket lättare. Tar några min.
Ja man kan få korta bossor, det har jag. Har en 18" sits med 17" bossor (som är mkt kortare)
Går att få max en storlek mindre (dvs 16" bossor på 17" sits går också, eller 18" bossor på 19" sits. Går dock inte att få större bossor.) eller normal storlek (dvs 18" på 18" sits osv)
Vad den kostar beror mkt på valutakursen. Jag fick med väldigt mycket extratillbehör (stigläder som var värde ca 1000:-, flairpump kit, extra skruvar, fick byta kåpor gratis som inte kändes helt rätt, fick 4 extra koppjärn, extra stoppning på vissa ställen i sätet som jag bad om utan extra kostnad), tror det beror på att de vill få ut sadeln på den svenska marknaden. Fick alltså mkt gratis som man får betala många tusenlappar för i England... Totalt gick min sadel på ca 23 000, eller så var det 23 000 inkl en H.gjord och Korrektorpad (minns inte riktigt). Normalpris är ca 17-1800 pund + ca 2000 för flair pumpkit. Korrektorpaden kostade ca 2000, gjorden kostade ca 2000...
Vet man vad man behöver (och framförallt om man behöver den böjda bommen, curved Y-bar vilket är standard på de flesta sadlar) går det att fynda på ebay för ca 1000 pund för en komplett sadel.
Behöver man en rak bom (flat y bar) är utbutet väldigt begränsat...