Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

En fråga, om sadeln släpper baktill och glappar/vickar fram och tillbaks (bakvalvet) när hästen går, är den för böjd då?
Eller vad är fel?
Jag vet varken ut eller in längre...

En fråga, om sadeln släpper baktill och glappar/vickar fram och tillbaks (bakvalvet) när hästen går, är den för böjd då?
Eller vad är fel?
Jag vet varken ut eller in längre...

Den kan också vara för vid. Men passar gör den inte om den inte ligger still.

*kl*

Har hemma en Santa Cruz Facundo som jag ska testa i morgon, den har inte följt med upp till stallet än. Blev rekommenderad att testa den av personalen på Ch*rlies.

Någon som har synpunkter om denna sadel - kan den tänkas passa på min häst med relativt kort anläggningsyta, rak men överbyggd och måste ha rundade bossor baktill. :)

Tack för ditt svar!
Nä, jag är med så långt att den inte passar... Men faktum är att jag inte hittar en sadelj*vel som passar och nu vet jag inte vad som är fel längre. Jag känner mig helt jäkla lost för tillfället.
Om det beror på att den är för vid så blir jag nästan lycklig ;) för ett utav mina problem är att hästen är bred och de flesta sadlarna är för smala.

Så här såg det ut när jag la på den
DSC05135.jpg

Morris & Nolan, 16" vidd 33

Ser den vid ut? Går det att säga vad annars som felar utifrån bilderna?

framifrån
DSC05141.jpg

bakifrån
DSC05138.jpg

Jag ser inget uppenbart fel. Sadeln ser ut att ligga i balans, men mer än så är ju svårt att säga efter att ha sett en bild.
Har du provridit sadeln och då glappade den? Eller var det utan dig i sadeln? Vad tyckte hästen om den?

Tack för svar!
Nä jag provred aldrig, tyckte inte att det var någon idé när den glappade redan i skritt... Borde jag ha gjort det kanske? (kanske kan låna hem den igen)

Detta är den sadel som har legat bäst när jag har lagt på den så här, så när den glappade i rörelse så kändes det bara hopplöst... (jag har letat lääänge).

Tror du att en hoppsadel av samma märke och storlek skulle kunna fungera? (har du någon aning om det är samma bom?)

En sadelprovare sa till mig att det kan vara enklare att passa in en hoppsadel jämfört med en dressyrsadel. Och jag har fått tag på en eric le tixerant gjord (lång) nu som jag hoppas ska hjälpa en aning mot det taskiga sadelgjordsläget (och sadelgjordstvånget). Vet du om det stämmer, att det är enklare med hoppmodell alltså?

Ja, det viktigaste är ju hur sadeln ligger när du rider i den. Be någon stå på marken och titta på och se om den glappar i trav/galopp. Det är möjligt att du känner direkt att hästen inte trivs i den alls och då är det ju ingen idé att fundera på den mer, men det finns också en chans att hästen trivs jättebra i sadeln. Går inte att veta innan man har provridit ordentligt.

Nja, enligt min erfarenhet (som har en bred häst med kort, rak rygg) har det varit ett helvete att hitta hoppsadel. Var lite lättare att hitta en dressyrsadel faktiskt. Men det är ju individuellt... Om jag vore du skulle jag prova allt möjligt bara.
Ponnymodellen av M&N har samma bom i hopp & dressyr ja. Om du provar storhästmodellen är hoppmodellen lite kortare och inte lika rak som dressyrmodellen.
(men hoppmodellen är fortfarande mycket rak)

Okey, tack! Jag ska se om jag kan få låna hem den igen.

Du beskriver en rygg (på din) som jag tror kan vara ganska lika min hästs, vad har du för sadlar på din?

För att vara en Stübben kanske den är rätt så rak, men inte om man jämför med riktigt raka sadlar ;) Nu var det några år sen jag såg en Juventus sist, men då var den absolut inte rak. Stübben har för övrigt inte en enda riktigt rak sadel, så jag har svårt att tro att de plötsligt har gjort en riktigt rak ponnysadel...

Den var absolut inte rak överhuvudtaget :D
Vilket jag kände på mig, eftersom ingen Sübben som sagt är rak, men man börjar ändå undra när folk snackar.

Känns som en bra sadel annars, passade mig och hästen perfekt.
35576_1300893280.jpg

Jag tror absolut att en M&N storhästmodell (ifall 17" är tillräckligt kort) hade passat alldeles utmärkt. Min häst hade en liknande ryggprofil (dock mycket bredare) och M&N passade perfekt.

Idag har jag en Jensen Brillant dressyr och en Wow hopp. Hade tills nyligen en Jensen Exmoor hopp. Innan dess har jag haft en massa bomlösa just för att hästen har vuxit ut bomsadlarna så snabbt så jag har fått byta stup i kvarten. Fördelen med båd Jensen och Wow är att man kan byta bomvidd snabbt och billigt.

Jensen Brillant:
IMG_3339.jpg

Jensen Exmoor
4.jpg

M&N hopp
MN11.jpg

Wow
3.jpg

Ryggprofil
5.jpg

Tack så mycket för att du delar med dig! :bow:
Nu känns det som om jag har lite mer att gå på igen :laugh:

Andra sadlar som har passat bra (innan han blev 130 grader bred, kanske ska tilläggas) är:
Globus Clic dressyr, Arabian Showring (helt ok, dock inte helt perfekt) + Solstice, Globus Esperanza (låg bra, jag trivdes dock inte i den helt), Albion k2 dressyr + hopp (perfekt, inget för mig dock), Clincher (finns hos Ingdams endast tror jag) hopp + dressyr

Vill du ha bilder på hur dessa sadlar låg + bomvidd osv så har jag det... Sen har jag också en massa (hundratals) sadlar som inte har passat och även bilder på dessa ifall det är av intresse ;)

Haha, 130.. jag som tyckte min var bred, tror hon ligger på 105-110 :p

Jag har testat globus (tekna och crincle) men upplevde att de var för takformade i bossorna. (hojtar till om det är någon fler bild som är intressant :laugh:)

Har du testat santa cruz legano?

Prova Clic och Esperanza istället, de är för platta/runda ryggar och ligger bra på kallblood/ponnier.

Santa Cruz är inte helt spikrak men inte så böjd heller. Mycket möjligt att den blir för svängd. Ska du prova någon tycker jag du ska prova Celine (bättre begagnat pris + inte lika känsligt skinn som Legano), men den är inte lika rak som M&N.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 110
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka