Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

KL

Behöver leta sadel till min ponny. Hon har nu en Wintec hopp (cair) 16", Wide i bommen. Den sitter HEMSKT! Ligger bara an i fram och svävar på resten av ryggen.

Letar efter en hopp med bra stöd för en ryttare med längre ben. Den ska även vara 16,5"
Pris under 5000kr. Har inget emot syntet!

Kom gärna med förslag på passande dressyrsadel för billig peng!

30715539.jpg

31929704.jpg

31929684.jpg

hon har mer muskler nu. Är rund över rumpan och hyfsat smal fram med manke.

Fler bilder men mest under ryttare: http://www.pixbox.se/alb_show_id1174332_page0.html

Bumpar tråden lite istället för att skapa en ny ;)

Min fråga gäller omvärmning av Prestigesadlar; Stämmer det att maxvidgning är tre storlekar upp från originalvidden när man värmer om? Exempelvis kan en 32:a som max värmas till en 35:a? Blir storleken lite åt det mindre hållet om man värmer om till max eller blir det s.a.s 'fullstor'?

Ja, så var det förr iaf. Frågan är dock om det fortfarande gäller med de nya modellerna att man bara får ändra 3 stl. Ja den ska bli fullstor dvs samma gradantal, dock kan det såklart skilja mellan olika exemplar i alla fall.

KL

När började wintec stoppa sina sadlar med luft? Är det en dålig idé att köpa en gammal ullstoppad om den verkar vara i bra skick? Eller är de, förutom stoppningen, likadana som de med luft? Vad är de stoppade med, syntet/ull? Kan man stoppa om? Det måste man väl kunna? Det är en Isabell jag är intresserad av :)

Cair har funnit sedan år 2000.
Wintec är väldigt hållbara, så är sadeln i ok skick finns det ju ingen anledning att avstå från köp. Det är bara stoppningen som skiljer, i övrigt är sadlarna likadana. Har mycket svårt att tro att det är ren ull de är stoppade med, så förmodligen syntetull. Och ja, de är omstoppningsbara.

Den är åt det svängda hållet. Frank Baines äldre modeller passar mer svängda ryggar än vad deras nyare modeller gör. Kan väl likställas med Wellington/Edinburgh/Windsor sadlarna kan jag väl tycka.

Tack :) du vet inte när de började stoppa isabellen med luft? Är den lika fin som säljaren säger så slår jag till på den!

Senast ändrad:

Tack :) du vet inte när de började stoppa isabellen med luft? Är den lika fin som säljaren säger så slår jag till på den!

De har funnits paralellt, alltså både som cair och som ullstoppade ganska länge så det är ju svårt att veta hur gammal just den sadeln är. När jag köpte en wintec 2006 så fanns det fortfarande ullstoppade om jag inte minns fel.

Vissa hästar avskyr luftstoppningen, så om du inte är säker på att just den aktuella hästen sadeln ska ligga på gillar luft - slå till på ullstoppad.

Tack för tipset! Fick lite nya bilder och ser att den är luftstoppad. Har provat luft på henne innan och hon gillar det så det blir nog kanon :)

*kl*

Finns det någon som vet något om HDR Memor-X Close Contact?
Skulle en sådan kunna passa min donna som är rak i ryggen, men är lite karpryggad och överbyggd.

Undar även över Ovation sadlarna, vad passar dessa på?

:)

Tycker att hdr:n passar raka ryggar, men har ju ganska runda bossor så den borde funka på en överbyggd häst sålänge den inte blir för svängd.

KL*

Finns det någon som har en Stübben Juventus d? Det är ju en av stübben ponnydressyrmodeller som jag fått rekomenderad till min korta och överbyggda islänning. Har hittat en som jag funderar på, men skulle så gärna vilja se någon liggandes på en häst och hur den ser ut i "verkligheten" och inte på företagsannonsbilder man hittar på nätet...

kl
Håller på leta dressyrsadel till min ena fullblodskille. Tyvärr har han sadelläget from hell =/ Världens längsta och största manke samt rätt kort och svängd rygg. Min hoppsadel som är utprovad till mitt andra är 17,5" och ser för lång ut, så han kan nog inte ha mer än 17".

Jag behöver alltså en dressyrsadel med rejäl cutback samt svängd bom.

Två dåliga bilder på hans rygg:
dsc01568_137998588.jpg

dsc01567_137998714.jpg

Väldigt tacksam för svar :)

Knapplån

Harn inte läst hela tråden men en sak jag reagerade på var ett inlägg om att en islandshäst har 35-40 cm i sadelläge. Vet att det är olika men jag har ALDRiG varit med om det. De fyra isisarna jag rider nu kan alla lätt ha en Wintec dressyrsadel 17,5 dvs 43 cm och då läggs den även några cm längre bak än på en vanlig häst. Och dessa isisarna är allt från väldigt liten till en större modell.
Sen kan jag säga att en Globus sadel inte är så kort vförutom Tekna.

Behöver lite råd i sadeldjungeln... har en Olympic på min häst nu som inte längre ligger optimalt, jag får ingen balans i sadeln längre.

Har ett bra pris på en Isabell Werth 17,5", blir den för svängd? Vill ha något med djupt säte då jag tror min sits kommer till rätta mer, hästen rör sig något otroligt!

Sedan är jag dessutom nyfiken vad det är för Olympic-sadel jag har, mig veterligen ingen Jessica, har för mig att säljaren skrev nånting på U men jag minns banne mig inte längre :angel: mailet har jag såklart kastat

31253705.jpg

Olympicen
31218970.jpg

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 110
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka