Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Hej
Har ett litet halblodssto som jag ska köpa hoppsadel till nu men jag har inte allt för stor budget, ca 6000 :-. Problemet med henne är att hon är väldigt lättfödd på sommaren och väldigt svårfödd på vintern så hennes rygg ser ganska olika ut under året. Jag har haft en allroundsadel Henri de rivel 17 tum bomvid 32. Denna ligger ok, men inte perfekt. fungerar med fårskinspadd på vintern våren och utan padd under sensommaren :P. Hon är ganska rak i ryggen men väldigt kort (158 i mkh och 135 i täcke får ofta frågan ifall hon är en ponny). Har funderat på wintec eller liknade för att slippa paddar. ideer eller tips?

En Globus Clic med 38 i bomvidd kanske?
Har haft både en griffin cob och en clic och jag upplevde clicen som lite mindre i sätet.

Jag undrar om någon vet eller vart man kan hitta info ang en Kentauru kari med bom 4, hur många cm det är mellan ortsetserna?

En Lippo Marinella eller vad den nu heter kanske kan passa? Jag fick den rekommenderad till min häst med kort, rak rygg. Den är nog utbytbara järn på också om jag fattat det hela rätt.

En billigare variant är en Jacson Santa Cruz Celine.

Det låter som ett ok alternativ. Har hört mycket om att globus ofta är/var sneda, stämmer det ännu?

Är deras nya modeller lika vida som clicen i en 38? Tänker främst på crincle.

Jag har haft två Clic (till olika hästar) och de har inte varit sneda iaf. Men det gäller ju för alla sadlar att man kollar noga. Crincle har jag ingen erfarenhet av.

Kanske någon kan hjälpa mej i mitt sadelletande i denna eviga djungel :D

version-ea36a72ac130baf23d1451c4799b294f

version-fb4cc79ce59ed0bfaa536d966aed03d8

Snarare tips om sadel till bred och platt rygg :)
Går ju inte att se så bra på bilderna, bättre kommer!

Vilka dressyrsadlar tror ni skulle passa min grabb??:)
30358157.jpg

30358160.jpg

Han har ca 45 cm långt sadelläge och ca 90 grader i bomvikel, ganska låg manke. Jag behöver en 17 eller 17,5" och inte för långa kåpor:laugh:

lånar knapp

Sadel till häst med:
lång rygg
lång, hög och smal manke
Takformad svängd rygg

Väldigt omusklad så kommer altså bredda sig mycket förhoppningsvis. Max 4000riksdaler.

Allroundmodell alt lätt mot hopp.

Tror ni prestige kan passa?
Tips?

29999_387934141049_684896049_4483766_6819536_n.jpg

29999_387934136049_684896049_4483765_4176508_n.jpg

29999_387934126049_684896049_4483763_6834716_n.jpg

Senast ändrad:

Albion verkar ligga himla bra på min pålle så nästa vecka hämtas hem en Albion MW så får vi hoppas det blir bra :D

Min häst har samma typ av rygg som din och jag har blivit tipsad om att titta på bl a Prestige nu när jag letar dressyrsadel så det kanske kan finnas något passande.

Min går just nu med en Stübben Siegfried CS allround mot hopp, bomvidd 31, och den ligger som en smäck. Någon som vet hur bommarna på Stübbens dressyrsadlar är i jämförelse med den sadeln jag redan har?
Kanske t o m någon som vet vilken bomstorlek Prestige har som motsvarar Stübbens 31"?

*kl*
Veterinär var ute och dömde ut wintec på min häst. Han tyckte att jag passat ut den bra för hur hästen såg ut i ryggen nu, men att den glider fram och pressar på bogbladen, för att den är för svängd. Jag ska rida barbacka under sommaren och bygga upp en musklad rygg utan "störningsmoment" men funderar på om gold medals Agnes flatback kan passa sedan? Wintecs vita järn kommer vara i smalaste laget, vilken storlek bör jag ha på GM-sadeln då? hur många grader är GM agnes flatback strl vid på ett ungefär? Och är denna sadel rakare än wintec 500 hopp med vitt järn?

31054125.jpg

Ligger denna i "framvikt" , dvs för bred ?

Jag glider fram i sitsen när jag rider men sadeln ligger stilla å bra på hästen. Kan bli något tillbaka puttad men det är pga bogbladen tror jag.. Och den är sadlad tre fingarar bakom bogbladet med ortspetsen..

*kl*

Vet att tråden är gammal, men frågar ändå

Provred en Stübben Siegfried MF Speziale (stod så på den, hittar dock ingen exakt sådan på Stübbens hemsida) Den låg bra på hästen, men jag satt mindre bekvämt i den :crazy: Fråga: Vad finns det för allroundsadlar som kan tänkas passa hästen och som är bekvämare för ryttaren? Den jag provade var en hoppsadel, det vill jag dock inte ha någon (de i affären sa att det var en allround)

Bilder på hästen (Strunta i bilderna på sadlarna, ingen av dem är aktuell)

Här var ju tråden! Hittade den inte innan, så hann skapa en egen tråd.

Behöver tips om lämplig inridningssadel till min 3-åring.
DSCF0763.jpg

DSCF0764.jpg

:bump:

KL
Puttar upp tråden, den är så himla bra!
Undrar hur cavalettisadlarna är i bommen, raka eller svängda? likaså thorowgood t6 dressage?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 157
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 254
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 224
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka