Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

KL

Måste kolla en sak med er här som har lite koll. Sitter och tittar runt på sadlar över nätet efter något osm kanske skulle kunna passa min dam. Hittar en som ser intressant ut. Står att det är xvid bom, vilket för mej inte betyder mycket, det verkar vara väldigt varierande i hur många grader det är. Så jag skickar ett mail till företaget som säljer sadeln (de håller bla på med sadelinprovning) och frågar hur vid sadeln är. Förväntade mej ett svar som att den är ca xxx grader. Men nej, svaret jag får är att 20cm ner från framvalvet är det 33cm rakt över sadeln... eh? Det säger inte mej ett smack! Säger det er något? Kan man verkligen räkna ut något vettigt på det?

Det där är ett ganska vanligt svar har jag förstått.
Det du får ut är ju just vidden på sadeln, dvs hur bred den är, antagligen vid ortspetsarna.
Det kan ju hjälpa ibland för har du idag en sadel som rakt mellan ortspetsarna är säg, 37 cm och den är för trång så vet du ju att en sadel som är säg, 27 cm är mindre och ingen ide att prova.

Men jag håller helt med dej, man tror att man ska få vettiga svar från en sadelutprovare.
Jag mailade ett företag en gång och de undrade vad för ras min häst är, hon är en korsning svarade jag, men vad spelar rasen för roll? hon är så många grader och har så långt sadelläge och har si rygg.
Jag fick svaret att om jag inte uppgav raserna kunde de inte hjälpa mej, jag svarade att ingen vet vad det är för ras:grin: jag fick inget mer svar från dem, de ville nog inte sälja någon sadel till mej för jag kunde ju inte uppge rasen på min häst:angel:

KL

tänkte ställa lite frågor kring hubertus sadlarna, har hittat en allraund mot dressyr XW och frågan är hur många garder motsvara XW ??

lägg av, vilken ras din häst hade?! :rofl: det var det dummaste jag hört!
Men tack för tipset att jämföra med en annan sadel så långt hade jag inte tänkt!

Nu behöver jag verkligen eran hjälp... Jag har visst missat något med inpassning av sadel. Refarerar till mitt tidigare inlägg, skickade en förfrågan om bomvidd på en sadel till en sadelinpassare som hade en sadel till salu. Jag fick ett svar hur vid sadeln var mellan bossorna en bit ner. Jag skrev tillbaka och frågade om grad antal. Får följade svar:

Fast gradantalet säger ju ändå mindre...100 ° vinkel kan vara mycket smalt
eller brett, om man förskjuter vinkelbenen parallellt...Men den är i alla
fall vinklad ca 105-108 °.

Ehm eh kan någon förklara för mej på svenska vad detta innebär, helt ärligt förstår jag inte ALLS vad hon menar?! (dock så är sadeln precis så många grader jag vill ha den)

Nu behöver jag verkligen eran hjälp... Jag har visst missat något med inpassning av sadel. Refarerar till mitt tidigare inlägg, skickade en förfrågan om bomvidd på en sadel till en sadelinpassare som hade en sadel till salu. Jag fick ett svar hur vid sadeln var mellan bossorna en bit ner. Jag skrev tillbaka och frågade om grad antal. Får följade svar:

Fast gradantalet säger ju ändå mindre...100 ° vinkel kan vara mycket smalt
eller brett, om man förskjuter vinkelbenen parallellt...Men den är i alla
fall vinklad ca 105-108 °.

Ehm eh kan någon förklara för mej på svenska vad detta innebär, helt ärligt förstår jag inte ALLS vad hon menar?! (dock så är sadeln precis så många grader jag vill ha den)

En sadel kan ju ha järnet rakt ner och det kan vara vinklat.
Dock är ju gradantalet alltid det samma oavsett hur man vänder och vrider på järnet.
Om järnet är vinklat bakåt (alltså mot svansen när sadeln ligger på) får man en annan vinkel för hästen än om järnet går rakt ner.
Det kan vara detta hon menar med att 100 grader kan vara smalt.

Om man mäter på en sadelbom som är klädd och inte är noga och känner var i vilken vinkel järnet går utan bara mäter rakt fram på framvalvet får man ju en felaktig vinkel, då kan 100 grader vara smalt eftersom om man mäter samma sadel på naken bom så är järnet bara 90 grader egentligen.

Kolla Dk´s bilder på första sidan hur man mäter vidden på sadlar så kanske du förstår hur jag menar för det här blev lite snurrigt:angel:.

Skulle också behöva hjälp med att hitta en dressyrsadel som passar, jag blir tokig snart av allt letande!
Har idag en Globus Loke som allroundsadel 16,5/34 men upplever att den är något för rak i bommen för min häst och att den ligger an bara fram och bak.

Behöver en sadel med kort anläggningsyta som passar för hög manke och överbyggd (svankig) häst. Verkar vara omöjligt att få tag på.

Har en Prestige Hippos Dressage i bomvidd 37 (deras bredaste) men den är för smal! Hade det funnits vidare bomvidder i prestige så hade den nog varit ett alternativ.

Förslag någon?

Om du har bomvidd 34 på Globusen så kan den nog vara för smal, om den inte ligger an i mitten, när den vidaste hos Prestige är lagom.
Så var det med Amerigo Cervia på min häst. Strl +1,5 i bomvidd låg den som en brygga och i strl +2 ligger den perfekt. Likadant med Prestiges hoppsadlar. De hamnar i bakvikt om de är för smala ifram.

Om din häst är mer svängd i ryggen och överbyggd så kan jag rekomendera Dominus både dressyr och hopp. Använd sökfunktionen på annonssidorna. Tyvärr är de flesta sadlar som säljs begagnade inte så vida, bara normal bom så långt ögat kan nå.

Är inne på att köpa en begagnad Källquist excellent till min pålle. Han har väldigt hög manke och lång rygg (stor över huvud taget). Jag har fått höra att jag ska ha en sadel med svängd bom, jag är dock pinsamt dålig på sadelpassning.Tror du att den skulle kunna funka?

Min gris:
5nov-08-6_27693221.jpg

*KL*

Jag behöver en ny hoppsadel till hästen.
Just nu har vi en Wintec Close Contact med svart järn. Den är för böjd i bommen och ligger an mot bogspetsarna.

jag har en Globus Clic dressyrsadel med bommvidd på 32 som ligger kanon.

Kan en Globus Esperanza ligga bra tror ni, eller är den lika framskuren som Wintec CC?
Vilka andra hoppsadlar av billigare modell kan passa en rak rygg med bogspetsarna "långt bak"??

KL

Någon som har en aning om vilken av Jaguar´s bomvidder som ungefär motsvarar en Amerigo +2 eller Prestige 37?

knapplån.

Nu är jag ute i sadeldjungeln IGEN.
Köpte en dressyrsadel till killen som passade bra vid inprovningen, men känner nu att den trycker på sidan om manken , eller lite längre ner egentligen. typ precis ovanför knästöden. Märker också att han inte vill tänja ut steget ordentligt i dressyrsadeln som han gör med lätthet i hoppsadeln. Dressyrsadeln är en Olympic Jessica 31" bom.

Har en hoppsadel som passar väldigt bra på honom. Det är en St Martin (stübbens budgetvariant).

VAD kan passa honom? Han har stor manke och liiite takformad rygg, inte direkt bred över ryggen. Relativt rak. Funderat på någon Kieffer-modell? Eller finns det någon syntet som kan passa? Har provat Wintec (den "vanliga" dressyrmodellen), Hubertus Kosack, Olympic Jessica, Albion, en annan Hubertus, Piab.

Är ute efter en sadel i relativt låg prisklass. ca 6000.

Lite bilder och en film som kanske kan underlätta:

25316590.jpg

här har han dock fallit ur ngt men man ser ju ändå manken o ryggen:
26271077.jpg

och så en filmsnutt i rörelse, dålig kvalitet men kanske går se hur ryggen blir när han rör sig.

http://www.youtube.com/watch?v=mcs_A0eNfig

ett till filmklipp där man ser hans rygg i rörelse:
http://www.youtube.com/watch?v=Zojend7pa7o

TACKSAM FÖR SVAR!!!

Senast ändrad:

KL.

En jag känner har en sadel hängades, en Hubertus.... Vad ligger denna på för rygg? Jag har ingen häst än, hon kommer inte förrän om 3 veckor så jag kan inte prova på henne. (så jag vet ju inte ens om bomvidden är ok, men tänkte ha ett hum om ifall det ens är något att prova):confused:

Jag vet dock inte vad modellen heter, men det är "samma" sadel som den här: http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=119311

Sadel-tomas.jpg

Den liknar vår Hubertus dressyrsadel. Vår ponny har svängd rygg, låg manke och kort rygg. Ponnyn är 147 cm.

Kan nån ge tips på hurdan hoppsadel vi ska pröva på ponnyn som har kort, svängd rygg och obefintlig manke? Kan Stubben vara ok?

Kilbossor brukar ha en söm längs kanten, rundbossor har det inte. Rundbossor passar ofta bäst på mer svängda ryggar, kilbossor på rakare även om det finns undantag. Vissa sadlar har mer eller mindre permanentstoppning som jag upplever kan passa olika typer av ryggar oavsett kil eller rundbossa.

Tänk att rundbossor är rundade undertill, kilbossor är kilformade iochmed sömmen.

Här är en bild på en kilbossa:

19845426.jpg

Har tyvär ingen på en rundbossa

Tänkt höra om någon har nån uppfattning om Hoppsadel Thorowgood T6 - Showjumper Robert Whitaker, en vän till mig letar sadel och hon har en kallblodstravare med rak rygg, har i nuläget en hubertus som är alldeles för böjd för henne. Ska ut till henne snart och mäta vad hon har för bomvidd men tänkte höra lite info redan nu.

T6an är rätt rak, men osäkert om den kan passa en kallblodstravare (som jag helt rasistiskt utan att ha sett hästen antar att den är rätt platt-bredryggad och med bomvidder över vid-xvid.) Frågan är helt enkelt om den räcker till i bomvidden. Skulle kanske snarare kika på en Griffin Cob Haflinger T4 Allround istället, begagnad albion, crown, jeremy rudge eller dylikt?

Är lite skeptisk till Kieffern på den ryggen i avseendet att den är lite sluttande i sadelläget, provat några sadlar som passar överbyggda hästar?
Du har provat en del sadlar - vad är det med de sadlarna som inte har passat? Formen? Bomvidden? Du/hästen ej varit nöjda trots bra passform i övrigt? Att veta lite Varför kan leda till andra, bättre förslag?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 157
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 255
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 225
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka