Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

knapplån.

sitter och försöker hitta sadlar till mitt halvblod, kollat lite här på sadellistan. men blir inte så klok...

han har en relativt rak rygg, och en lång hög manke. Vet inte bomvidd och förstår inte hur man kan räkna ut det utan en sadel :P Han är inte så bred över ryggen i övrigt, vet att han haft en Henri de rivel lutetia i bomvidd 31 tidigare som passat bra!

Har nu en olympic jessica, men den är för liten i sitsen för mig. står ingenstans på sadeln vad det är för bomvidd på denna sadel, men den ligger väldigt bra på hästen, dock är den bara 16" då i sitsen, därför letar jag ny sadel.

Funderat på Kentaur, är det något ni tror kan passa?
Eller andra märken...

Provat Kieffer, Hubertus, Albion, Piab och Wintec, ingen har passat :/

Kan nån hjälpa mej? :angel:

jag tror.. som sagt ;) att ni kan trivas i en Kentaur.
Den passar hög manke och är liiite svängd som din pålle behöver av vad jag har sett. :)
Testa!

Där du lånat sadlar hittills, kan dom ha kentaur så du kan prova kanske? Det vore ju bra innan köp så att säga :)

KL.

En jag känner har en sadel hängades, en Hubertus.... Vad ligger denna på för rygg? Jag har ingen häst än, hon kommer inte förrän om 3 veckor så jag kan inte prova på henne. (så jag vet ju inte ens om bomvidden är ok, men tänkte ha ett hum om ifall det ens är något att prova):confused:

Jag vet dock inte vad modellen heter, men det är "samma" sadel som den här: http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=119311

Sadel-tomas.jpg

Vill ha lite hjälp med sadel...Varit hos en sadelprovare som provade ut en Bates sadel till min häst men tyvärr verkar inte den passa min häst då han absolut inte accepterar den! Rider just nu i en gammal hedlig Stubben Romanus som ligger bra men inte gjord till min häst då han har rak rygg.

Behöver en sadel som passar en häst med rak rygg, hög manke och mer takformad rygg som ett uppånedvänt V ser han ut i ryggen (Fullblod så rätt mager). kan någon ge mej tips på vad jag skall leta efter? Han har även rätt kort anläggningsyta så bör inte vara någon längre sadel, Bates passade honom i längd, typ nått liknande i längd.

Det låter som ryggen på min häst, är det hopp eller dressyr i Bates? Men den Bates jag provade var för lång. Om ryggen är kort så kan kilbossor lätt bli för långa, och rundbossor kan vara snällare. Jag har en Lemetex Bernina dressyr, och lyckades hitta en Prestige Venezia i hopp, jag som trodde att alla Prestige var svängda... Min häst är högre fram än bak, vilket ger problem med att de flesta sadlar hamnar i bakvikt.
Alla Stubben är inte så svängda, så Stubben behöver inte vara fel. För min häst går den bort pga att manken inte får plats.
Kieffer och Morris&Nolan, Globus, Pessoa kan vara värt att pröva.

Det låter som ryggen på min häst, är det hopp eller dressyr i Bates? Men den Bates jag provade var för lång. Om ryggen är kort så kan kilbossor lätt bli för långa, och rundbossor kan vara snällare. Jag har en Lemetex Bernina dressyr, och lyckades hitta en Prestige Venezia i hopp, jag som trodde att alla Prestige var svängda... Min häst är högre fram än bak, vilket ger problem med att de flesta sadlar hamnar i bakvikt.
Alla Stubben är inte så svängda, så Stubben behöver inte vara fel. För min häst går den bort pga att manken inte får plats.
Kieffer och Morris&Nolan, Globus, Pessoa kan vara värt att pröva.

Är en Hopp Bates.

Wow vilken bra tråd! Önskar att jag hade vart med o följt den från början för jag hinner/orkar inte läsa allt på min sega skogsdator ;)
Är snurrig i sadelträsket. Har ingen aning om vad min häst har för bomvidd eller något.
Inga sadlar ligger så bra eftersom hon har bred oi platt rygg o knappt nån manke alls.
Griffin Normal mot vid låg okej som jag fått låna tills jag hittar egen.
Globus Loke hade varit intressant att testa, för jag har hört att de ligger bra på raka ryggar som min häst har (kallblodstravare)
Men jag har ingen aning om vad jag ska leta efter för bomvidd.
Hur gör man?? Kan man göra en egen ungefärlig bomviddsmätare av kartong eller liknande för att få en hint eller är sadelinpassare enda lösningen (lätt den bästa såklart, men de kostar pengar och har sällan beg. sadlar i student-prisklass)
Om ni har tips o råd eller hänvisning till andra trådar o sidor är jag super tacksam!
*bugar!* :)

Hmm, den hopp-Bates jag provade var alldeles för lång i ryggen för min häst, men kommer inte ihåg vilken modell. Om din häst inte gillade sadeln så kan det ju berott på att den petade i länden när hästen rörde sig.

KL

Funderar lite ifall jag ska testa en annan sadel på min häst. Har nu en wintec hopp, men vill prova en något rakare sadel. Vill helst ha en med utbytbara koppjärn, läder eller konstläder/syntet kvittar. Förslag??

*kl*
Jag undrar lite över Jacson santa cruz. Jag har en häst med rak rygg och en bomvidd på ca 97grader. Vad tros om en jacson i strl x-vid? Läste någonstans att den är 105 grader...?

Nu behöver jag hjälp snabbt!

Dominus hoppsadlar
- Är dom takformade?
- Är dom generösa el snåla i vidderna?
- Vad ligger dom bäst på för ryggar? platta, breda, långa, korta osv..
- och till sist, är dom sköna?

Sadeln ska ligga på en ganska bred häst, har oftast stl wide. Hästen är ganska kort i ryggen och relativt rak när han står still men behöver ha lite space under arbete och kröver en bred kanal..

Ett tips att kolla upp. :idea:Har varit och ridit islandshäst på ett ställe vid 2 tillfällen. De använder sig av Dominus dressyrsadlar. Det funkar jättebra att rida ut i dessa också. Om du vill kan jag PMá dig vad de heter så kan du ringa och prata med dem. De är väldigt noga med sina hästar och utrustning mm. Jag ringde själv och frågade vad det var för sadlar de använde då jag tyckte de var så sköna och funkade till uteritter med. Tyvärr är bommen för böjd till min häst som inte är en islänning.
De ligger kanske högt i pris men det finns ju begagnade att hitta på nätet.

Får man be om era åsikter om denna sadel på denna häst.
Tack på förhand.

sadel.jpg

sadel3.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Nu behöver jag hjälp snabbt!

Dominus hoppsadlar
- Är dom takformade?
- Är dom generösa el snåla i vidderna?
- Vad ligger dom bäst på för ryggar? platta, breda, långa, korta osv..
- och till sist, är dom sköna?

Sadeln ska ligga på en ganska bred häst, har oftast stl wide. Hästen är ganska kort i ryggen och relativt rak när han står still men behöver ha lite space under arbete och kröver en bred kanal..

Vi har nyss köpt en dominus hoppsadel och jag upplever dom väldigt olika i bomvidderna. Vi köpte en som är märkt som normal men den var mycket vidare än den som vi lånade hem som var märkt som wide. Så man behöver verkligen prova dom sadlarna och inte stirra sig blind på hur dom är märkta.

Upplever den inte som speciellt takformad. Dominus skall ju ligga bra på en böjd rygg men våran häst har en ganska rak rygg men hon är överbyggd, dessutom är hon bred och platt och efter alla sadlar som vi provade så är det denna sadel som hon vill ha. Hela hästen visar att hon trivs i den.

Dom är jättemjuka och sköna att rida i...

Gör ett försök i denna tråd.

Behöver tips om sadlar med stor anläggningsyta. Till en häst med hög manke, lite svank och lång, bred rygg.

Jag undrar om nån vet nån slags sadel som kan säga modell eller liknande, skulle behöva en hoppsadel till häst med LÅG manke, men hur svårt som helst att hitta :O
Nån kanske har tips om sadel?
snälla säg eller skicka bild, vad som helst. behöver alltså en HOPPsadel för häst med LÅG manke.

Vi har en Dominus hopp hemma och den upplever jag kan ligga på ganska många hästar trots att den bara är normal i vidden.

Upplever den inte direkt takformad. Kan nog passa en kort rygg. Något svängd i modellen.

Om den är skön är en smaksak. Jag är inte så himla förtjust i den men sen är den också utprovad till min väldigt långa lillasyster. Jag har korta ben.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 159
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 255
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 225
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka