Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Hej!
SUPER bra tråd, lärde mig så sjukt mkt.
en lite fundering bara, bomvidd och grader osv är verkligen det som ställer till det för mig, om alla sadlelmärken har olika storlekar (tex 32" för prestige är ju inte samma som för jacson) funderar jag på om varje märke har sina storlekars grader utlagda någonstans? tex 32" för prestige, hur tar man reda på hur pass många grader den har? och alla andra märken också? :confused:
Har mätt min häst så jag vet ju vad han har för grader nu men då ska man ju hitta en sadel med samma, inte så lätt när man bara vet bomvidden och inte graderna.

Blir så förvirrad att jag nästan svimmar :D

Knapplån

Jag har för närvarande en dressyrsadel som funkar, men är ständigt på jakt efter något bättre.

Nuvarande Claridge House syntetsadel, 17,5"/W, ligger bra, men jag tycker den är lite för "tjock" under mig.

Har lagt på en del sadlar som råkat komma i min väg, och den senaste var en Globus Clic (hopp) i vidd 36.

Den hade bra anläggning mot ryggen, men var lite för takformad för henne, då hon är ganska bred överallt. :o

Tydligen skiljer sig Clicen lite åt i passformen mellan dressyr och hoppmodell, men hur mycket?

Ett citat ur denna tråd:
Clic hopp är för lite mer takformade ryggar, upplever den som något smalare i bomvidden med, och även något mer böjd.

Dressyrmodellen skulle alltså kunna passa iom att den kan vara lite mindre takformad, men skulle å andra sidan kunna bli lite för rak, om jag tolkar det rätt? Värd att leta upp och prova iaf?

Vidare funderar jag på hur man ska tänka angående bomvidd i förhållande till bogbladens rörelseutrymme.
Hon har breda, rörliga bogar (=bogbladet går ganska långt bak vid rörelse), lite manke och sadelgjordsläget lite för långt fram jämfört med sadelläget.

Ska man välja en lite bredare bomvidd så att bogbladet får plats, eller ska man leta upp en sadel som inte är stoppad så långt ner längs kåpan framtill?
Naturligtvis kan man ju inte ta en alltför bred bomvidd, men ska man sikta något bredare än normalt för bogbladens skull, eller gör det ingen skillnad, sas?

kolla upp amerigo, på hemsidan under häst eller produkt beskrivning. Två saker stämmer inte. Det finns ett par sadlar för rak rygg. Se cervia. Amerigo har ofta en kort anläggning som är bred. men främst av allt har de en anpassad sittpunkt.DVS, man anpassar sätets djupaste punkt och avståndet fram till bomspetsarna beroende på hästens eget avstånd och överlinje. mvh maria

här är ett viktigt mått till.
Mät Från bogbladets bakersta spets till din hästs djupaste och bredaste punkt. DVS barbacka punkten. Då får du reda på hur långt framvalvet skall vara fram till sätets djupaste punkt. För Du kan inte sitta och trycka i den bakre halvan av en sadeln, för då måste hästen kompensera för din vikt. Skjuta på extra, ta snabba steg, spänna sidorna och rumpan.
Jag har erfarenhet av att ha flyttat ryttare ett par cm och att hästen helt ändrat sitt sätt att bära och röra sig.. Känslan av att hästen blir helt mjuk följsam, och att den lyfter upp dig samtidigt som den är mjuk i ryggen och sidorna, är den vi alla strävar efter. Ge dig inte med mindre.:)

KL*
Någon som kanske har lite tankar om min häst?

DSC01294.jpg

Letar ny sadel, men hittar inget direkt som är perfekt. Barki behöver något som är ca 110 grader brett, inte längre än ca 46-47cm i anläggningsyta (16,5" funkar för mig om sätet inte är för djupt). Och som är något böjd bom på. Eller rättare sagt; han är bred runt manken och överbyggd, så en sadel med inte för grova rundbossor fungerar perfekt, även om bommen i sig inte är särskilt böjd egentligen.

Just nu lånar jag en Hrimnir med näst vidaste järnet i tror jag och den ligger jättebra! Den är bara ca 106grader, men formen gör att den ligger bra efter hans rygglinje ändå. Så jag vet ungefär vad som passar, men vill ha fler alternativ!

Här är Hrimnirn han har nu
DSC01289.jpg

Är inte gjord av pengar heller tyvärr, så antingen skall det vara billigt eller på avbetalning. Har funderat på Prestige och kanske gamla modellerna av Kieffer (de är ganska så böjda eller)? Det känns riktigt skönt om man kan värma om bommen på dem, så det lockar en hel del att skicka efter en att testa...

Men det senaste jag har kommit på är Pioneer! Islandsmodellen verkar ju som gjord efter hans profil, och breda+korta är dem också! Vad tror ni om det? Skall jag skicka efter en för att testa kanske, eller är det bara onödigt?

Vad tror ni, har ni något tips på modeller? Eller någon bra firma antingen på västkusten eller internet?

Det står still i huvudet på mig just nu, så vill gärna bli inspirerad av er :)

Många tillverkare mäter inte sadlarnas gradantal, inte så många gör det.

knapp*

Vill ha lite förslag på sadlar till bred häst med kort och ganska rak rygg? Skall ta ut sadelprovare men vill bara ha lite förslag?

Sedan skall sadeln vara bekväm för ryttaren och ge ett bra stöd. :)

Har provat Wintec och Throwgoods haflinger/cob variant från Hööks, de ligger bra vid bogen och manken men är på gränsen till för långa, sedan ligger de inte jämnt mot ryggen utan hamnar i bakvikt, inte bra.

Jag har oxå såna problem, ALLT glider fram på min tjej. Iaf allt jag testat hitintills! Ich det är en Top Reiter, en Klimke Miller, en Globus Clic, en Pfiff Amaretto, en märkeslös variant..
I princip är alla för långa.. En globus clic 16,5 var okej i längd. Kruxet är att jag behöver minst en 17". Hon ser ju inte ut att ha sådär värst kort rygg, men det har hon ändå.. Och så lite överbyggd på det.. Hopplöst.. Provade att lägga på en 15 tums sadel, den var jättebra i längd!

http://www.pixbox.se/pic_show_id25711286.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id26016858.html

Hej!
SUPER bra tråd, lärde mig så sjukt mkt.
en lite fundering bara, bomvidd och grader osv är verkligen det som ställer till det för mig, om alla sadlelmärken har olika storlekar (tex 32" för prestige är ju inte samma som för jacson) funderar jag på om varje märke har sina storlekars grader utlagda någonstans? tex 32" för prestige, hur tar man reda på hur pass många grader den har? och alla andra märken också? :confused:
Har mätt min häst så jag vet ju vad han har för grader nu men då ska man ju hitta en sadel med samma, inte så lätt när man bara vet bomvidden och inte graderna.

Blir så förvirrad att jag nästan svimmar :D

Jag har en prestige med 32 i bommen, och den har jag mätt till ca 90 grader (ifall det kan vara till någon hjälp ;))

KL

Hur många grader är Stubben Romanus/Tristan i strl 30 och 31? Samt hur många grader är Passier Grand Gilbert/France Remmi i 30 och 31??

*kl*

Har provat en Dominus hoppsadel på våran ponny och den ligger bra och hästen verkar trivas super med den. Nu var det bara en 16,5 och den är superliten i sits och kåpor och jag hittar ingen annan beg. i samma prisklass som denna.
Finns det någon annat märke som liknar Dominusen i anläggningen mot hästen som skulle kunna vara värt att prova?

*kl*

hur lång tid tar de för stoppningen i en sprojlans ny sadel att sätta sig och hur mycket kan sadeln förändras från första gången man lägger på den och tills den är riktigt inriden?

jag har äntligen hittat en sadel som verkar ligga sjukt bra förutom att den är liite för takformad för henne. den är helt ny. finns det chans att stoppningen kan lägga till sig så den ligger an bättre eller är de bara å kassera hoppet direkt?

Har en fråga till kunnig person...

har mätt min dam till 98 grader, är på gång att köpa en wintecsadel till henne, men funderar över vilket järn jag ska köpa. Har provat ut en wintec med rött järn, och den satt som en smäck på henne, men nu funderar jag lite... Hon är ju bara 3 år, knappt riden, så självklart kommer hon bredda sig när hon bygger lite mer muskler. Kan jag köpa ett vitt järn redan nu (som jag sett angivelser på att de är ca 100-105 grader, de röda ska vad jag förstår vara 94-100grader) och lägga en fårskinnspad under, eller ska jag köpa ett rött järn och inom en snar framtid behöva byta igen??

Jag hade köpt det röda först och sen det vita.
Tycker att en sadel med fårskinn under i bland kan bli ostadig. En för vid sadel ger ett tryck på sidan av manken högre upp och det hämmar också när en häst sätter muskler.
Ett gärn kostar så lite så då tycker jag det är bättre att köpa båda gärnen, men hade inte sadeln haft utbytbara gärn så hade mitt råd varit att köpa den vidare sadeln...

ett järn kan du ju få för runt hundralappen begagnat! Så använd det röda tills det är för litet och byt sedan till det vita.

ett järn kan du ju få för runt hundralappen begagnat! Så använd det röda tills det är för litet och byt sedan till det vita.

Tyvärr verkar det vara ont om just röda järn på begagnatmarknaden, så det blir väl till att åka till ridsportsbutiken och köpa ett helt nytt rött.

Stubben Tristan i bomvidd 32 = 96 grader??? Läste det någonstans.

Vilken bomvidd motsvarar det i Prestige?

Någon som vet...

Vilket gradtal motsvarar "normal bomvidd" ungefär?

Någon som vet vilket gradtal rött resp vitt koppjärn till Thorowgood motsvarar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 159
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 255
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 225
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka