Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Sen undrar jag det här om att folk skriver att hästarna brukar bredda sig så mycket med rätt sadel (om jag har fattat det rätt?), ska man då köpa en sadel som ligger precis eller en som det finns lite att växa i?

Vad gäller unghästar så vet man att de musklar om sig när de väl sätts i träning, inte bara breddar sig över ryggen utan hela ryggformen kan ändras betydligt. Därför kanske det inte är så smart att köpa en snordyr sadel till en unghäst, i och med att sannolikheten att den kommer växa ur den några gånger om under sina första år i träning är stor, så man får byta allteftersom.
Mitt sto har, som exempel, gått upp 2 bomvidder i storlek och ändrat ryggform från lite svankigare till en rakare profil från 3-6 års ålder.

Även vad gäller äldre hästar kan skillnaderna bli stora, om man tar en avställd häst och tränar upp, men är din häst någorlunda i form och man vet ungefär vartåt det barkar kan man få en sadel utprovad så att den skall vara något rymligare, alltså passa med en pad under, vilket ger dig ytterligare 0,5 - 1 bomvidd för hästen att växa i, om det är troligt ATT den kommer att göra det.

En duktig sadelutprovare borde kunna hitta en sadel åt er att nyttja en bra tid framöver, men man får helt enkelt räkna med att hästar ändrar sig, blir gamla och svankar, får spetsigare manke, tapplar muskler osv vilket på sikt gör att vi antagligen kommer att bli tvungna att byta sadel med jämna mellanrum hur vi än bär oss åt. Så ur den aspekten är begagnade märkessadlar ett hett tips, bättre pris och mindre värdeminskning, under förutsättning att sadlarna är ok i bommen, lädret och får en omstoppning med jämna mellanrum, så håller de också en halv evighet.

Måste höra om nån kan hjälpa mig med bomvidderna på ett par sadlar:
har en prestige versailles, bomvidd 35, som jag nu behöver trycka ut.
Av vad jag har hört ska 35:an vara nånstans mellan 90-93 grader, men hur jag än mäter så får jag den inte till mer än 85 grader - kan det stämma?? :eek:
Den är knappt två år gammal o inte omvärmd.

Sen hänger det en gammal husar i stallet också, som jag mäter till cirka 75 grader, hur smalt är det? "Extra smal"?
Kanske tom nån som kan husars bomvidder? ;)

Hoppas på att någon kan ge mig lite tips:
Jag letar efter en dressyrsadel till min mycket breda dam, hon är ca 120 grader med lite svängd rygg (inte den lättaste att hitta dressyrsadel till med andra ord). Jag har en wintec wide till henne och den passar bra, men jag vill så himla gärna ha en riktig dressyrsadel till henne. Någon som har någon idè?

Jag vet att Pfiff har en dressyrsadel som är utvecklad för bredare hästar. Tror den heter Pfiff Friese. Kanske kan vara nåt?

Jag hade prövat en ST dressage. Nu är ju inte det en bomsadel men den ser precis ut som en och är tävlingsgodkänd. Jag prövade en sådan till min häst som också är 120 grader och blev väldigt positivt överraskad. Nu blev det inte en sådan i slutändan ändå för oss, men det kan ju vara värt att pröva.

*kl*

Min häst har ändrat sig så hennes westernsadel passar inte mer. Tänkte försöka hitta en hyffsat billig sadel som jag kunde ha till hon satt lite muskler och eventuellt växt lite till.

Har provat en knights lady hawk. Tyckte bossorna låg bra bak och den var lagom lång, men desvärre för rak. Hade det vida kopjärnet i, tyckte det såg ok ut men hade velat prova med ett bredare om den inte varit för rak. Har tidigare mätt henne till 110 grader.
Hon är en arabkorsning med ganska kort rygg.

Har inga billder på hur hon ser ut nu eftersom kameran gått sönder, men från året som gått; http://www.pixbox.se/pic_show_id24017360.html

Någon som har ett tips på vad jag kan kolla efter för sadel?
Hur är griffinsadlarna? Är dom mycket längre än lady hawken?

mvh louise

Hur får man tag på Griffin Endurance? (jag vet att den inte längre finns i Sverige, vilket för mig är en gåta eftersom det uppenbarligen finns ett behov av den)

Hur ser prisbilden ut när det gäller o få hem en sadel från utlandet?

*kl*

är det nån som vet vad det är för bredd på bommvidden på en pfiff friese vidd 4?

hur ligger den sadeln och vad passar den på för hästar? :) står på försäljarens sida att den bassar breda häster med platta ryggar. nån som har nåt att tillägga??

kl

sitter och funderar på att köpa en begagnad bomlös sadel.
Vad ska jag tänka på när jag letar? Bra/dåliga märken?
ska passa en häst med hög och lång manke är det kört med bomlös på en sån häst?

normal vidd och relativt rak i ryggen.

är helt ny på det här med bomlös så hjälp mig!

Imorgon får jag hem min nya häst och tänkte mäta hennes bommvinkel... Om jag har förstått det rätt så skall jag mäta 3 cm från bogbladet med t.ex grov ståltråd på 40 cm? Skall graderna mätas längst ner i slutet på ståltråden då? Jag kanske är helt ute och snurrar men jag har aldrig använt en gradskiva förr :P
Jag har funderingar på att köpa en golden star, hur översätter jag sedan grad-siffran till bomstorlek? (för just den sadeln)

Dessutom är hon tre år (fyra i sommar iofs) och ganska omusklad, bara riden ca 20 ggr men har gått i en brant hage. Vad tycker ni om att köpa en sadel med kanske 1-2 bomvidder större och använda en padd?
Jag vet att bommen kan värmas om, finns det någon nackdel med att göra detta? typ, blir bommen mer böjd eller något sånt...

Många frågor jag vet, men jag hoppas att jag kan få lite svar iaf :)

Om du själv är osäker på hur sadeln ska sitta (vilket ryggform, inte bara bomvidd) tycker jag absolut att du ska ta hjälp av en sadelutprovare. Det är så mycket mer än bomvidden som ska fungera.

Och det kommer jag att göra också, när de har har fått in några sadlar som intresserar mig. Just nu har de faktiskt bara fallfärdiga och nya inne, inte intressant för mig.

Tycker inte att det är något fel i att ta reda på hur bred sin häst är och forska i vilken sadel som kan tänkas passa mig och min häst bäst, ju mer jag lär mig och tar reda på desto bättre är det anser jag. Så den som vill får gära komma med ett givande svar på mina frågor :)

kl*

är lite fast här i sadeldjungeln.

har en häst med rak rygg och hög lång manke.
rider nu honom i en olympic jessica som ligger VÄLDIGT bra på honom.
dock är den för liten för mig i sitsen, så ska därför leta ny sadel...
tips på likvärdiga? har olympic jessica rak eller svängd bom?

i hoppningen letar vi också sadel. provade idag en albion k2-sadel på honom.
när vi la på den låg den an överallt och det var mkt plats för rygg och manke. när man sedan satt upp så låg den också an bra, men blev något tajt vid manken. är detta helt fel sadeltyp för min häst då? eller kan det vara en annan bomvidd som behövs? har albion-sadlarna rak eller svängd bom?

tacksam för svar :bump:

Knapplån

Jag har provat en T6 Showjumper RW på min grabb nu, och han verkar gilla den. Imorgon får jag ett par till kritiska ögon som kan hjälpa mig att se, både på hur den ligger och hur han beteer sig under den. Men som det verkar nu har den fått tummen upp från pålle. Vill gärna ha lite tankar från er här också (litar inte ett dugg på mig själv efter senaste sadelhistorian där jag inte vågade stå på mig inför utprovaren när sadeln var för smal :p ).

t6_5.jpg

t6_6.jpg

Vidden ser ok ut men det var svårt att se på bilderna. Eventuellt är den något svängd? Men frågan är om den inte kommer komma ner mer när bossorna rättar till sig.

Ännu en som är i behov av sadelhjälp. Har ett 3,5årigt halvblod. Vilar just nu. Köpte en billig sadel till inridningen (Kingston dressyr normal bom från börjes). Känns som den är för smal, någon som har gradantaelt på en normal kingston sadel? Mätte henne igår och hamnade på drygt 100grader. Misstänker att en 105graders dressyrsadel skulle sitta perfekt i bomvidd iaf. Vilka märken har detta och vad motsvarar detta? Misstänker vid?!?!? Hon är något överbyggd och grov i typen bild : http://www.pixbox.se/pic_show_id19551046.html , http://www.pixbox.se/pic_show_id19550957.html, http://www.pixbox.se/pic_show_id15474502.html. Bilderna är inte nya, men ryggtypen tycker jag stämmer rätt bra; svängd eller rak?

Någn dressyrsadel som passar 102graders häst med hennes ryggtyp och funkar öven på ngt överbyggda?

Hej jag har en fundering kring kieffer aachen, vet att dom nyare sadlarna går att ändra bomvidden på men hur är de med dom äldre modellna? Har en kallblodstravare med ganska rak rygg å rätt så mkt manke somjag hade tänkt den till :) tack på förhand

*KL

Har en Zaldi Gemini 16, tum och bomvidd 32, men trots att jag egentligen bestämt mig att ha bara en sadel är jag lite sugen på att eventuellt skaffa mig en dressyrsadel också. Är det någon som har tips på vad som skulle kunna passa? En ganska billig variant är att föredra och helst inte syntet utan läder. Idéer någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 159
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 255
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 225
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka