Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Du kan ju antingen prova en vidare Kentaur, eller så kan du kolla på dessa också:
Frank Baines Elegance och Omni Dressage, Jensen (ej Exmoorserien, de har rätt flat säte), Albion Style/Ultima, Crown Warmblood, M&N

*KNAPPLÅN*

Är det någon som vet om det finns några hopp-respektive dressyrsadlar som är 125-130 grader eller mer??? Normal-rak i bommen.

Tacksam för alla tips och idéer.

Ja det finns det. Finns typ ett tiotal märken som fixar det genom specialbeställning. Annars finns det som nämdes på s.41 Griffin Endurance om du vill ha en allroundsadel eller Crown & Jensen för hopp/dressyrsadlar.
Dessa kräver alltså ingen specialbeställning hos tillverkaren.

Den låg katastrofalt. Alldeles för smal och i en vidare bomvidd kan jag tänka mig att den kommer vara alldeles för böjd, framförallt om hästen höjre ryggen vid arbete.
Om jag vore du skulle jag prova ett annat märke...

Du kan ju antingen prova en vidare Kentaur, eller så kan du kolla på dessa också:
Frank Baines Elegance och Omni Dressage, Jensen (ej Exmoorserien, de har rätt flat säte), Albion Style/Ultima, Crown Warmblood, M&N

Tack!
funderar på en hoppsadel till honom också..
Har ju en zaldi star på honom nu, men han fick små knölar av den.. :confused:
Så funderar på luftstoppat.

Någon om vet om det går att vämra om zaldi sadlar?

Jag provar här i tråden för att se om jag kan få lite tips. Söker förslag på olika sadlar att prova på denna rygg. Är det rätt om jag säger att hon har en svängd rygg? Vilka märken kan bli aktuella att prova?

20081105298.jpg

20081105299.jpg

När det gäller hoppsadlar så är det samma märken du ska prova till att börja med.
Zaldi kan ej värmas om. Får han knölar av den tyder det på att den inte passar, så prova ett annat märke. Vill du ha flair så går det att installera i de flesta sadlar (som har ullstoppade bossor)

Jag tycker inte hon har så svängd rygg i sadelläget. Kommer hon också upp med ryggen under arbete så tror jag inte att du behöver en så böjd bom.
Vad för typ av sadel är du ute efter?

En dressyrsadel med stöd som inte låser fast men ändå ger stöd.
Har funderat på stubben maestoso (är den mjukare än de gamla modellerna tro??) kieffer kanske, men den är kanske för rak? Jacson?

Väldigt intressant tråd.
Har ett halvblod med en Globus clic 17,5 och 32" bom som är omstoppad som nästan ny åker fram lite,Hästen skulle ha en storlek mellan 30-32 enligt sadelutprovaren sadelmakaren halvblodet är ganska omusklad och har stor mage så en svanskappa har åkt på och då ligger sadeln bra hon gillar den. Problemet är att jag har en dotter och en Welsh cob som också sadeln ligger bra på så jag är utan sadel när vi ska rida tillsammans. Vill ha ide´om andra sadelmärken och storlek som skulle kunna ligga bra på halvblodet prisidé max 18000 och kan då även tänka mig en begagnad. Är väldigt förtjust i county men ligger inte alls bra på min häst i och med raka ryggen. Gillar sadlar som är djupa och med mycket vulster på och mjuka i sitsen. Har även en Rössli pilatus som är för smal för dessa hästar känns som man hamnar ovanför hästarna i den men när jag red i den gillade jag den. Stoet har ingen kort rygg normal manke.

När det gäller hoppsadlar så är det samma märken du ska prova till att börja med.
Zaldi kan ej värmas om. Får han knölar av den tyder det på att den inte passar, så prova ett annat märke. Vill du ha flair så går det att installera i de flesta sadlar (som har ullstoppade bossor)

Har insett det nu:cry:
gillar ju min Zaldi!

Jag har kommit fram till att hans manke/ryggrad är väldigt, väldigt bred!
Det som blir med Zaldin är att den är för smal mellan bossorna (ska kolla hur många fingrar jag får in).
Kanten på bossorna liggen liksom an mot sidan av ryggraden.

Han får klara sig med dressyrsadeln tillsvidare :)
Hurdana är Hubertus hoppsadlar?

Senast ändrad:

Någon som har tips på vilka märken som kan passa dessa hästar? Både hopp- och dressyrsadlar.

Finns det någon chans att de kan ha samma? I dagsläget har de en Jacson Santa Cruz Celine 17,5'' x-vid eller xx-vid (minns inte) som ligger okej på båda.

Hoppas det går att se något trots dåliga bilder! :o

Kan ju passa på att fråga om denna också... :D

Fuxen i mitten (ignorera pissmärren):

Står lite i nerförsbacke, är inte överbyggd.

Duger dessa? Annars får jag ta nya till helgen.

En dressyrsadel med stöd som inte låser fast men ändå ger stöd.
Har funderat på stubben maestoso (är den mjukare än de gamla modellerna tro??) kieffer kanske, men den är kanske för rak? Jacson?

Maestoson är betydligt bekvämare än de gamla modellerna. Den har inga jättestöd som låser fast. Jag trivdes med den sadeln.

*kl*
Har en wintec cc 500 cair hemma nu för "provridning", resultatet är att den lättar lite i bak (när man inte sitter i den) och när man ridit i den så blir sadeln väldigt smutsig (av stöv ) längst bak på bossorna och längst fram vid manken. Inte längs med bossorna.
Rider jag i vojlock så blev pälsen ruggad framme/vid sidan av manken.
Känns som att den glider fram kanske en aning. x-vid koppjärn i.
Vad kan problemet vara? Jag är verkligen dålig på att veta vad problemet är men förstår ofta att sadeln inte ligger som den ska *skratt*

¨Kan någon göra en jämförelse med denna wintec och Thorowgoods Showjumper?? skillnader och likheter? för enligt T´s måttabeller så ska deras Robert Whitaker showjumper passa min pålle...

Maestoston intresserar mig.. Bra att den är bekvämare men skulle du beteckna den som "skön och mjuk" eller bara "bättre än förr" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 159
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 255
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 225
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka