Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Jag skulle prova Jensen Exmoor, Wintec Wide, M&N 34-36, Griffin Endurence, Arabian (Lovatt&Rickets) till att börja med.

Jo, det ska gå att byta till vidare.
Men när jag testar höjd över manken har jag 3-4 fingrar mellan utan ryttare i , 2-3 med ryttare... Hur nära får sadeln ligga?

Vad är lösningen? Mer cutback? Tacksam för modellförslag....Vad jag har förstått, har min häst svängd rygg, överbyggd, hög lång manke. Går det att lösa?:crazy:

*kl*

Nu är jag i sadel-letar-tagen igen, har noll koll och skulle bli SUPERGLAD för lite hjälp :)
Har en islandshäst med kort rygg, något svängd. Letar dressyrsadel, eller islandssadel med något djupare säte.

Rider just nu i en Albion Style, 17", normal bom. Den är lite lång, och lite väl rak (ligger an mer fram och bak än på mitten). Kilbossor, vilket inte verkar vara det ultimata på en kort, lite sväng rygg. (Han är inte supersvängd, men absolut inte spikrak. Det får helt enkelt inte plats med så mycket rakhet på det sadelläget...)

Jag har tittat runt lite på dessa:

Jaguar
Cobra
Amerigo
Dominus
Equipe
Childeric
Prestige
Harry Dabbs
Röösli
Pariani
Pathfinder
Supreme Töltmaster (båda de sista kommer från Master Saddler, ÅF är softsaddles)

Vissa går tyvärr bort pga priset, men finns med som jämförelse.
Vill ha en kort sadel med rundbossor som inte är till en superrak häst, och självklart ska den gärna vara trevlig att sitta i och ha stora knästöd. Men att den ligger bra på honom är dock viktigast.

Har letat både här på i sadellistan och runt på internet, men hittar ganska olika förklaringar om de olika modellerna.

Så, nu frågar jag er som kan:
Vilka sadlar kan jag stryka direkt?
Någon speciell ni rekommenderar?
Vilka modeller av de olika märkena skulle kunna passa bättre?
Någon som jag missat?

När jag har en bra lista på sadlar ska jag börja prova, men jag vill ha någonstans att börja först :)

Tusen tack :bow:

Nu har jag tagit lite bilder på hur det ser ut efter att jag ridit!

http://www.pixbox.se/alb930547

Sadeln som legat på är en 17" Albion Style med Medium bomvidd. Där har jag haft en padd under också, men den är lika lång som sadeln och formad efter denna (alltså, det är ingen tjock, fyrkantig sak )

Med utgångspunkt av de bilderna, vad tror ni skulle kunna passa? Ser sadeln ut att vara lagom svängd/rak?
Någon speciell sadeln ni tänker direkt på?
Just nu skiter jag i om jag trivs med den, det viktiga är att den passar hästen, men jag vill gärna kunna hitta en beg. eller att den är rel. billig ny. Några måttbeställda Childericer är inte prioritet ett alltså.

Har funderat på Stubben Laurus och Prestige Lucky, det är ju ponnysadlar och borde kanske vara lagom?
Jag är 155 cm och har rumpstorlek 38 ungefär, så en liten sadel är ju ett plus för mig också ;)

Tusen tack!

Någon som vet om/vad det är för skillnad på en Tristan CS DL och en Tristan DL? Är ute efter en CS DL i stlrk 17,5" 32 till min blivande isis. :)

Arthur Kottas Vienna, gäller samma för den som för Pfiff (som är tillverkaren)?

Tristan DL är väl den vanliga dressyrsadlen med klilbossor och CS DL är modellen för islandshästar.
CS DL har rundbossor och fyrkantigt bakvalv som en flatback. Jag har tidigare haft en CS DL till min häst.

Fel av mej, det är inte Pfiff som tillverkar den utan ett sadelmakeri i England, däremot säljs den av Pfiff.
Jag får min i morgon eller övermorgon så vi får se vad jag tycker, den är på öppet köp så jag KAN lämna tillbaka den, men vill så gärna ha den. Hoppas den passar henne nu!

KL

Någon som kan hjälpa mig med sadlar att prova.
Jag letar beg hoppsadel till häst som behöver kort anl yta, bred kanal och har hög manke. Provade Globus Esperanza bomvidd 34 och den var för vid, knep rejält vid manken. Manken är lång och inte så bred och ryggen är bred och rund, framåtskuret är att föredra.
Jag har en Jeremy Rudge dressyrsadel, skulle man kunna prova en hoppmodell i samma storlek rakt av eller är det olika bommar?
Tankar och tips mottages tacksamt.

knapp

Vilken är den absolut BREDASTE sadeln man kan få tag på? Bör även ha ganska så böjd bom, 17,5 tum i sits. Dock inte megalång.

Har inga mått på pålle, kan fixa det ikväll. Men han är sjukligt bred, är fet nu men har även otroligt brett bodparti och är väldigt bred även när han är som smalast.

Är inte riktigt nöjd med nuvarande sadel, den är dock det bredaste jag nånsin sett (okänt märke).

knapp

Vilken är den absolut BREDASTE sadeln man kan få tag på? Bör även ha ganska så böjd bom, 17,5 tum i sits. Dock inte megalång.

Har inga mått på pålle, kan fixa det ikväll. Men han är sjukligt bred, är fet nu men har även otroligt brett bodparti och är väldigt bred även när han är som smalast.

Är inte riktigt nöjd med nuvarande sadel, den är dock det bredaste jag nånsin sett (okänt märke).

Kanske inte den vidaste, men Pfiff har ganska breda sadlar.. Har för mej att det ska finnas en "Haflinger"-variant på den med..

Den såg faktiskt bredare ut än vad jag trodde! Måste hem och mäta lite grader känner jag.
Såg dock inte så sväng ut? Övriga Pfiffsadlar som jag känner till är ju raka.

Den såg faktiskt bredare ut än vad jag trodde! Måste hem och mäta lite grader känner jag.
Såg dock inte så sväng ut? Övriga Pfiffsadlar som jag känner till är ju raka.

Jag tycker den är ganska svängd ändå.. Du kan få prova min nästa lördag, så ser du på ett ungefär hur den sitter?

Men du har en Amaretto va?

Kikade runt lite och det verkar som om Pfiff, Griffin Haflinger/Cob och Wintec Wide är bland de hetaste kandidaterna. Ska mäta lite grader ikväll.
Just for the record, så kan jag säga att jag red barbacka i tisdags och hade lite ont i höfterna efteråt. :o De var liksom lite uttöjda. En gång knäppte det till i höften också när jag satt upp på honom, fast med sadel då. Haltade lite efteråt. :p
Han är alltså BRED.

Tänkte jag kunde visa nån bild.
Här ser man hyfsat, ryggen är ganska böjd när han inte jobbar ordentligt.
19.jpg

Och här ser man lite hur ryggen kommer upp vid arbete.
25.jpg

Bred häst:
http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/Casper/26.jpg

Så jag vet inte, han arbetar ju inte alltid bra så ibland är han mer rak och ibland mer böjd. Vet inte riktigt vad man ska leta efter, rakt eller böjt?

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 159
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 255
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 225
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka