Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

kl

Hoppar in med en fråga: Finns det någon sadel som har samma 'bomform', alltså är lika böjd som Prestige Golden Star, men som är bredare än deras 37:a? Provade en sån nämligen, den hade setat perfekt om den bara var lite bredare...

Hur är en prestige silver star i bommen? Vad ligger den modellen bra på för ryggar?

* knapplån *

Reflektioner om hur dessa två sadlar ligger?

23774703.jpg

23774704.jpg

23774717.jpg

23774715.jpg

23774716.jpg

*kl*

Ska köpa sadel till min 3-åring med väääldigt rak rygg. Hittade några begagnade som verkade intressanta men skulle behöva några reflektioner om huruvida de skulle kunna passa en häst med rak och lite lång rygg!

Sadlarna är:

Crown Jessica (justerbarbom)
Wellington elite och en greenline
County competitor (läste här nånstanns att de äldre modellerna passar raka ryggar...?)

tacksam för hjälp:)

Jag som inte är något sadelproffs tycker i alla fall att Crown-sadeln såg ut att ligga bra men den under ligger i bakvikt. (för smal??)

Önskar synpunkter och lägger in några bilder medans jag kollar längre bak i tråden för tips:)

...om jag nu hade hittat var man lägger in bilderna, då måste jag kolla det först:(

Jag fortsätter svara mej själv...
Mitt brydderi är bla att jag tycker sadlarna är för långa.

Om du sadlar så att sadeln inte ligger på bogbladet tror jag faktiskt att Crownen ligger bra. Vad säger hästen?

Tack så mkt för svar! Jag håller med att Kieffern ser tokig ut. Jag var ju snarare rädd att nr 1 var för vid. Men bara kort, på vilket vis ser man att den första är för smal?

Hej!
Jag har läst o tittat på bilder här på Bukefalos sadeltråd och vill buga och bocka för tips och råd sm hjälpt även till mig som bara läst!:bow:
Om någon vill kommentera denna sadel på min svankiga och överbyggda dam vore jag jättetacksam. Hubertus Flexline, flairstoppad, skön att rida i men för smal tror jag...?:confused:
Tacksam för alla råd...:)
/Hanna
HannH

kl

Hoppar in med en fråga: Finns det någon sadel som har samma 'bomform', alltså är lika böjd som Prestige Golden Star, men som är bredare än deras 37:a? Provade en sån nämligen, den hade setat perfekt om den bara var lite bredare...

Puttar upp min fråga lite :)

Håller på att bli galen. Har en korsning fjording-nordsvensk, en liten rackare på 142 cm. Jag är ca 165 lång, 60 kg. Letar fränst efter dressyrsadel, men även något åt hopphållet. Inte för dyra, dressyrsadeln ska vara lite bättre kvalitet, hoppsadeln får i värsta fall om inget annat hittas vara i syntet. :cool:

Lite sommarfet, men du får iaf en idé om hur hästen ser ut. .jpg Den har också lite längre hals i verkligheten. ;):o

Den har en vinkel på ca 120-125 grader skulle jag tro. Mäter man med bates vinkelmätare hamnar man en bit utanför det vidaste järnet. Ryggprofilen är inte så rak som på bilden ovan, det är ju taget mitt i språnget, utan varken jätterak eller jättesvängd.

Vad ska jag prova????? Letar i sadellistan, men hittar inte det jag letar efter. Har fått tips om morris and nolan, vilken bomvidd är deras vidaste, är det 34:an. Hur vid är den? Problemet är ju lite när manletar begagnat att alla sadeltillverkare har olika siffror beroende på hur sadeln är uppbyggd, så vet man att en tillverkare gör ganska vida sadlar vet man ändå inte alltid vilka siffror man ska leta efter i bomvidderna för att få tag på de vidaste.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 159
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 255
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 225
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka