Sv: Sadellistan 2.0
Jättebra att du lånar hem lite allt möjligt för att prova, alltid bra att skaffa sig en någorlunda uppfattning iaf. Det allra bästa är ju att åka på sadelprovning hos en stor butik så man kan prova många olika märken på samma gång och att du också tar hjälp av en kunnig person samtidigt.
Bara för att tyngdpunkten är för långt bak betyder inte att sadeln kommer ligga illa. När hästen ser ut som den gör finns det inte en enda sadel som har tyngdpunkten så långt fram. Det är alltså inte det första du ska haka upp dig på.
Anledningen till varför en sadel kan glida om inte tyngdpunkten är rätt är för att balansen i sadeln kan bli fel. Det kan hända att sadeln kommer glida fram så den "möter upp" tyngdpunkten om du förstår vad jag menar... Men det beror på hur stor skillnad det är också, och vad det är för häst och vad det är för sadel. Enligt min erfarenhet är det väldigt sällan bara tyngdpunkten som inte stämmer om sadeln inte passar.
Tror inte Griffin t6 kommer fungera, då den bara finns upptill xvid. Är hästen 117 grader behöver du xxw, dock möjligtvis med en pad under.
Och isf är det t4 cob serien som gäller.
Kan tyvärr inte svara på vilka gradtal järnen har. Förr var iaf (innan de började med utbytbara järn) xw ca 108 grader, och xxw var ca 120 grader. Fishinläggen lägger man i på ett speciellt ställe, och man väljer de smala eller de tjocka beroende på hur mycket smalare man vill ha sadeln. Det medföljer anvisningar med nya sadlar.
Om man vill byta koppjärn kan man göra det själv, det medföljer säkert instruktioner vid köp av nya sadlar.
Ang Hööksbilderna, om du formar flexicurven efter hästen så kommer den "falla platt på" när du lägger dit den igen. Antingen så lyfter hon väl upp den eller så har hon "klämt till den" vid manken igen efter att hon lyft den. Om jag vore du skulle jag inte lägga så mycket vikt vid dom bilderna. Gör som du gjort, dvs format flexicurven efter hästen och rita av, sen kan du ju jämföra med måttmallen så vet du vilka bomvidd du ska prova iaf.