Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

jag har börjat fundera på om jag kanske ska prova Griffin T6 dressyr sadeln ändå. den ser rätt okej ut för att vara syntet.

finns det någon guide på grderna på koppjärnen?
hur funkar fishinläggen? har aldrig förtått mig på dem.. :o
om man vill byta koppjärn - hur gör man då? lämnar in den eller gör det själv?

måååånga frågor nu men jag blir snart tokig :D

ni är guld värda som orkar med mig :bow:

:love:

men en till fundering. :angel: jag kollade på denna länk hur man mäter bomvidden på hästen. jag förstår inte hur bilden på steg 3 kan bli som bilden på steg 4.
på steg 3 så formar man flexucurven tätt intill hästen. sen när man lyfter upp den och sätter tillbaka den på steg 4 så ska den sitta som bomen ska . alltså med mankfrihet. men borde den inte sjuka ner helt som när man formade den om man inte gör något med den? :confused: fattar ingenting.. alltså den borde ju sjunka ner helt till manken om man bara lyfter upp den och sätter tillbaka den

kan nån förklara detta? kan ju hända att jag mätt fel då. för när jag satte tillbaka den på samma ställe så sjönk den då ner helt till manken. :cool:

http://www.hooks.se/butik/assets/pdf/SE/Guide_thorowgood.pdf

Det förstår ju jag också att hästen inte kan ha Prestige men skulle den funnit i bredare modeller så skulle det nog varit bra.

Globus har ju en tyngdpunkt längre bak så den kommer antagligen glida. Visserligen finns Crincle men frågan är om den är tillräckligt vid..

varför glider sadeln på henne om man lägger på en sadeln med tyngdpunkten långt bak? antar att det har med överbyggnaden att göra men varför blir det så?

Tycker inte alls att det ser ut som en typisk Prestigerygg. Prestige hade nog blivit alldeles för böjd för den ryggen, framförallt om hästen kommer upp lite med ryggen när den arbetar.

Jag tror inte heller att Globus kommer passa, men vill radon prova någon Globus modell så är det ju bra att ha provat (så vet man ju iaf vad som inte passar).

Jättebra att du lånar hem lite allt möjligt för att prova, alltid bra att skaffa sig en någorlunda uppfattning iaf. Det allra bästa är ju att åka på sadelprovning hos en stor butik så man kan prova många olika märken på samma gång och att du också tar hjälp av en kunnig person samtidigt.

Bara för att tyngdpunkten är för långt bak betyder inte att sadeln kommer ligga illa. När hästen ser ut som den gör finns det inte en enda sadel som har tyngdpunkten så långt fram. Det är alltså inte det första du ska haka upp dig på.
Anledningen till varför en sadel kan glida om inte tyngdpunkten är rätt är för att balansen i sadeln kan bli fel. Det kan hända att sadeln kommer glida fram så den "möter upp" tyngdpunkten om du förstår vad jag menar... Men det beror på hur stor skillnad det är också, och vad det är för häst och vad det är för sadel. Enligt min erfarenhet är det väldigt sällan bara tyngdpunkten som inte stämmer om sadeln inte passar.

Tror inte Griffin t6 kommer fungera, då den bara finns upptill xvid. Är hästen 117 grader behöver du xxw, dock möjligtvis med en pad under.
Och isf är det t4 cob serien som gäller.

Kan tyvärr inte svara på vilka gradtal järnen har. Förr var iaf (innan de började med utbytbara järn) xw ca 108 grader, och xxw var ca 120 grader. Fishinläggen lägger man i på ett speciellt ställe, och man väljer de smala eller de tjocka beroende på hur mycket smalare man vill ha sadeln. Det medföljer anvisningar med nya sadlar.
Om man vill byta koppjärn kan man göra det själv, det medföljer säkert instruktioner vid köp av nya sadlar.

Ang Hööksbilderna, om du formar flexicurven efter hästen så kommer den "falla platt på" när du lägger dit den igen. Antingen så lyfter hon väl upp den eller så har hon "klämt till den" vid manken igen efter att hon lyft den. Om jag vore du skulle jag inte lägga så mycket vikt vid dom bilderna. Gör som du gjort, dvs format flexicurven efter hästen och rita av, sen kan du ju jämföra med måttmallen så vet du vilka bomvidd du ska prova iaf.

fast de står ju ingenstans att de inte går att ha de vidare koppjärnen på T6an. :confused:

åååh jag blir galen.. :crazy:

och om jag ska åka till en affär och prova sadlar får jag åka minst 21 mil och jag vet inte.. :(

här är två sadlar jag provade idag.. en dressyr och en hopp. synliga stora fel som man kan se på bild? jag har ju bildat mig min uppfattning både genom att titta och rida i dem. men de vore roligt att se vad du tycker lite snabbt sådär.

22979974.jpg

22979988.jpg

22979996.jpg

Bara för att tyngdpunkten är för långt bak betyder inte att sadeln kommer ligga illa. När hästen ser ut som den gör finns det inte en enda sadel som har tyngdpunkten så långt fram. Det är alltså inte det första du ska haka upp dig på.
Anledningen till varför en sadel kan glida om inte tyngdpunkten är rätt är för att balansen i sadeln kan bli fel. Det kan hända att sadeln kommer glida fram så den "möter upp" tyngdpunkten om du förstår vad jag menar... Men det beror på hur stor skillnad det är också, och vad det är för häst och vad det är för sadel. Enligt min erfarenhet är det väldigt sällan bara tyngdpunkten som inte stämmer om sadeln inte passar.

Oj, jag som hela tiden fått höra att vi behöver en prestige, just pga att tyngdpunten hamnar för långt bak i alla andra sadlar... Men det behöver inte vara så, alltså?
Vi började iaf prova oss igenom prestigemodellerna och de låg perfekt vid stillastående men lyfte ngt bak under arbete...
Nu hittade vi ändå vår sadel till slut och det var mycket riktigt en prestige: men en versailles! :banana:
Låg perfekt enl sadelutpr. och hästen verkade älska den. Så jag hoppas verkligen den blir bra nu när den kommer!

Jo, jag hade ju en fråga oxå:
när vi nu i framtiden ska leta dressyrsadel - var i hela världen ska vi börja leta då? Bland prestige ändå? :confused:
(bland hoppsadlarna var det verkligen inget annat märke som låg bra enl sadelutpr!).

Alla tips emottages mkt tacksamt! :bow:

Tycker inte alls att det ser ut som en typisk Prestigerygg. Prestige hade nog blivit alldeles för böjd för den ryggen, framförallt om hästen kommer upp lite med ryggen när den arbetar.

Jag tror inte heller att Globus kommer passa, men vill radon prova någon Globus modell så är det ju bra att ha provat (så vet man ju iaf vad som inte passar).

varför kommer inte en globus att passa? jag har hittat en clic som är 120 grader i bomen. vad skulle vara fel med den? jag upplever att de rakare sadlarna ligger bättre på henne än de böjda jag har provat. hon rör sig bättre i dem och det blir bättre avtryck.

Klart att det är önskvärt att tyngdpunkten stämmer överens med hästens, men det finns viktigare saker när det kommer till passformen. Tyngdpunkten rör sig som en 8 när hästen rör sig, så den flyttas ju hela tiden. Alltså kan aldrig tyngdpunkten i sadeln stämma överens perfekt hela tiden iaf.
Sen så finns det mängder med hästar med tyngdpunkten precis bakom manken (och det finns inte sadlar med tyngdpunkten så långt fram) och de mår alldeles utmärkt i deras passande sadlar, även om det enda "felet" på sadeln är att tyngdpunkten är för långt bak. Det är väldigt sällan tyngdpunkten i sadeln spelar så stor roll för hästen. Sen får man tänka på också att vi osm ryttare passar olika bra i sadeln beroende på var tyngdpunkten är. Även om hästen behöver en sadel med tyngdpunkten längre bak, men ryttaren sitter åt helvete i den, då är det bättre att isf köpa en sadel som har korrekt passform för hästen, men tyngdpunkten längre fram så ryttaren sitter bra i sadeln. (och då går ju hästen givetvis bättre med sadeln om ryttaren också klarar av att rida i den...)

Sen så vill jag bara påpeka att det finns fler sadlar än Prestige som har tyngdpunkten långt fram...
Om hoppsadeln passar perfekt hade jag definitivt börjat kolla bland Prestiges modeller först och främst, sen kan du också kolla på andra franska/italienska märken, för de brukar ha rätt lik passform.

Kolla på Hööks hemsida så ser du vilka koppjärn som funkar med vilka sadlar.

Om du har långt till butik, finns det någon sadelutprovare i närheten som kommer ut till dig med olika sadlar?
Sadlarna du provade tycker jag du har lagt för långt fram, dessutom så låg båda i bakvikt och såg alldeles för smala ut.

Jag tror Globus kommer bli för rak för hästen. Jag håller med dig att du ska prova hyfsat raka sadlar, men jag tror Globus kommer bli för rak. Globus Clic dressyr är mkt rak, och Clic hopp är lite mer böjd men har istället mer takformade bossor och passar en häst som inte är så rund över ryggen som din ser ut att vara.
Har du en i närheten tycker jag givetvis att du ska prova, för det är alltid bra att prova, men om vi säger såhär: du behöver ju inte åka land och rike runt för att hitta en Globus 38 bom att prova...

men hur ska jag göra då? om jag lägger sadlarna längre bak så hamnar gjorden mitt på magen :crazy: jag vill åxå lägga dem längre bak - men det går inte. :(

Vissa hästar har sitt sadelläge längre bak än sadelgjordsläget... Att det inte går så bra om du lägger just de sadlarna längre bak förstår jag, för de är alldeles för smala i alla fall. Hade du haft en sadel i rätt bomvidd hade det varit annorlunda.

Albionsadlar, hur stor skillnad är det mellan deras vidder?
NM - MM - MW?

Hur många grader är deras olika storlekar?

men du D_K. su skriver att hon måste promt ha xxw i griffins "normala" sadlar om hon är 117 grader. att det är bara wide modellen av sadel som skulle passa henne.

men T6an har koppjärn till xw. och kan hon inte ha xw även om det ser ut såhär med hennes "flexicurve"? känns ju som om jag går på din linje och ska ha xxw så kommer den ju bli för vid. eller har jag missat nåt?? :confused:

kan hon bli mer än xw än detta enligt griffins egna modell??

23066912.jpg

idag när jag mäter henne så får jag henne till 111 grader.. :confused: undra om jag gjort fel innan eller nu. men nu har jag varit extremt noga. :cool:

Jag skulle inte förlita mig allt för mkt på den mallen, då jag har märkt att den inte alltid stämmer. Som sagt, är hästen 117 grader kommer sadeln bli för smal i xw... Därför, som jag har skrivit ett antal ggr nu, ska du prova....

och som jag skrev så har jag mätt henne idag och nu helt plötsligt är hon 111 grader :o vet inte vid vilket tillfälle jag mätt fel.. :cool: men nåt av dem är fel. men idag när jag upptäckte skillnaden så mätte jag extremt nogrant och - ja, 111 grader.:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 159
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 255
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 225
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka