Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Globus kanske kan passa ryggen,men det finns oerhört många måndagsexemplar med sneda bommar och/eller stoppning!
Jag hade hellre provat MoN,Albion,Kieffer eller Kentaur som också har raka bommar!

Globus kanske kan passa ryggen,men det finns oerhört många måndagsexemplar med sneda bommar och/eller stoppning!
Jag hade hellre provat MoN,Albion,Kieffer eller Kentaur som också har raka bommar!

Det har du rätt i! Det gäller många billigare sadlar som massproduceras, inte bara Globus även tex. Jacson. Så man bör kolla upp sadeln noga innan man köper en.

Är det inte Kieffer som har dåligt rykte om sig med sneda bommar? Jag har provred en Kieffer för några år sedan, och gillade den, men den passade tyvärr inte hästen då.

*hoppar in och hugger en knapp*

Hur mycket rakare blir wintec-bommen om man ändrar från vitt till rött? ändras den så att den märks? :)

*knapplån*

Funderar på att köpa en hoppsadel eller en allround mot hopp då dressyr är min och pållens främsta sysselsättning. Min häst har en något svängd rygg och har provat sadlar som Dominus och Amerigo CC med goda resultat. Har en Prestigedressyrsadel på gång på prov.

Nu till frågan; Finns det hopp- eller allround mot hoppsadlar som har liknande bommar? Hur är det med exempelvis en Prestige Silver Star, Stübben Siegfried? Passar dessa sadlar en häst med något svängd rygg och lite manke (som dessutom har ett något kortare sadelläge)?

Stubben Siegfried CS + fler Stubbenmodeller passar en något svängd rygg ja, det gör även Prestige SS, men dessa har helt olika passform. Så prova helt enkelt innan du köper.
Det finns iaf mängder med sadlar som passar en "något svängd rygg", så det är bara att börja prova... Men om Dominus och Amerigo (och kanske även Prestige) passar bra är det ju lättast om du kollar på deras hoppsadlar i första hand.

Jensen har inte det måttsystemet. Bomvidderna är från 2-7. Tror att den vida bommen benämns stl 5 och är ca 100 grader i runda slängar, har inte mätt exakt. Sen får du tänka på att sadeln kan vara mittemellan bomvidder osv, så prova innan du köper helt enkelt, och passar den bra men har fel bomvidd går den ju att ändra.

orkade inte läsa alla sidor trots mkt intressant.
Har en fråga.
har en wintec 500 cair dressyr, näst bredaste järnet i, en häst med lång rak rygg. Hur kommer det sig att när den legat på och hästen svettats kan man tydligt se att den endast legat mot hästen på 4 punkter, 2 fram vid manke och 2 allra längst bak. Hur går detta till eftersom sadeln blir så pass svängd när den är så bred?

Ska tilläggas att hästen har på 4 mån tappat ryggmuskler, fallit ur ordentligt, kortar höger bak så fort sadeln kommer på, rider numera barbacka och inväntar sadelutprovning.

Jag får läsa på dina första sidor om möjliga sadlar att titta på.. suck..Tacksam för svar

Jag hoppas du kan svaret på min fråga, jag har googlat utan resultat.

Jag har en allroundsadel hemma på prov som det står eclipse på sadelknapparna vid framvalvet, den har ingen annan märkning.
Den har en ovansida i ganska bra läder känns ungefär som lädret i min nordica och undersidan är i syntet, typ tyg.
Stropparna är i läder, kan vara utbytta?! känns inte som lädret i sadeln men av god kvalite.
Den känns som om den vore latex stoppad men jag är inte säker, min kompis har haft den några år och köpte den begagnad i sin tur i en affär där ingen visste vad det var för en sadel så jag skulle gissa att den är 6-8 år gammal.
Min kompis har inte stoppat om den och den är välformad i bossorna.
Den är mjukt stoppad i sätet och har ganska kort/litet bakvalv.
Jag skulle gissa att den är ca 115 grader bred.

Vad kan det vara för sadel?

Hoppas hoppas att du eller någon annan kan ge mig svaret!

Hm... En bild skulle underlätta... Är det sergepanel på sadeln är det med största sannolikhet ett engelskt märke iaf. Finns det någon form av logga nånstans på sadeln?
Har den rundbossa eller kilbossa? Känn med handen längs kanalen in under bossan så bör du kunna känna vad det är för stoppning.
Det första märket jag kom att tänka på är www.landrsaddles.com / www.arabiansaddle.com
De har sergepanel, är av god kvalitet och finns i riktigt breda bomvidder. Det finns inte så många ex i Sverige heller så det är inte så många som känner till det...
Dessa är dock ullstoppade..

Sen har ju Frank Baines en allroundmodell som heter just Eclipse och det är mycket möjligt att de förr hade sergepanel på sina sadlar.

Hur har avtrycket blivit när du har ridit? Har det bara varit smutsigt fram och bak, eller har det varit smutsigt i mitten?
Har det varit smutsigt fram och bak men rent i mitten tyder det på att det är just där sadeln trycker (i mitten) och sadeln är alldeles för svängd.
Är det rent fram och bak är det möjligt att hästen får så ont av sadeln och helt enkelt sjunker undan istället för att bära upp sig.

Innan du börjar prova nya sadlar tycker jag du ska ta ut en ET/kiropraktor som kollar igenom hästen. Har hästen gått med en så felaktig sadel i 4 månader kan det ha uppkommit problem som måste behandlas.

Tack för svar!
ET, kiropraktor och vet har kollat. Alla är överens om att byta sadel. ET har behandlat 3 ggr, kiro tyckte det var ok i dagsläget o vet tyckte det så alldeles utmärkt ut. Jag är givetvis orolig och vet ju hur mkt muskelmassa som tappats mm mm.

Filt under sadel är alldeles ren i mitten, endast smuts på dom 4 punkterna. 2 fram och 2 bak. Jag har fått 2 olika svar. Ett att det är för sadeln endast ligger an på dom 4 punkterna annars hade där varit hår/smuts även i mitten (vilket där inte är) och som du skriver, att den ligger an mest i mitten.
När sadeln ligger på bock är den svängd sas med mittpunkten längst ner och dom 4 punkterna högst.

Ska man leta efter en sadel med bred anläggningsyta till en häst med lång rygg? (vilket jag då skulle gissa på) medans jag fått till svar att nej, hästen måste kunna röra sig i hela ryggen så en kort sadel med liten anläggningsyta. Men måste man inte ha stor anläggningsyta? Det är en hel djungel. Kan du reda ut det här begreppet vore jag tacksam..:confused:

*kl*
Har hört att de klassiska sadelhängarna inte alls är bra för sadeln, utan att man ska använda en enkel bom istället.
Vill gärna höra vad fler duktiga bukare anser om det!

...vill ju inte att nya sadeln ska få dålig passform...

Har man tillräckligt smal bom/vid kanal så är en bom det mest optimala men kanalen måste vara lika bred eller bredare än bommen, annars påverkas ju stoppningen iaf.

Själv har jag en bred hängare samt en padd under, det funkar för mig. Sadlarna med luftstoppning hänger direkt på. Har tänkt att jag ska byta till bom men det har inte blivit av ännu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 159
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 255
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 225
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka