Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Det får du fråga din sadelmakare om, det är olika vad de är villiga att göra. Sedan är det ju en kostnadsfråga också.

Yes, tömkörning och liknande har jag planerat att börja med för att bygga upp muskulaturen.
Jag var mest nyfiken på vad som skulle kunna tänkas passa.

Tack för dina svar!

YES YES YES, äntligen har jag hittat en Albion K2 med XW bom begagnad :banana:
Sadeln är utagen 2005 och jag fick köpa den för 7000kr. Hoppas den passar :love:
Uppdatering kommer när jag fått hem sadeln.

det här med sadlar verkar ju inte ha någon logik..

Finns en riktigt bred häst i stallet,haflinger på säkert ca 120 grader, ser mkt planare ut över ryggen än min häst. Den hästen har en prestige 37 utprovad, öh jag provade den till min häst, den va helt i luften framtill. Hur sjutton kan den ligga vettigt på den nadra hästen? för den ligger faktiskt ok på den andra hästen vad jag sett..

Efter jag provat prestigen provade jag några av de stora smäkra högmankade hästarnas sadlar. En county i w och en jacson i xw.. De låg väldigt mkt bättre än prestigen.

Countyn i w, verkade funka bra breddmässigt, dock va den för lång och låg inte ann så bra mitt under sätet. Bra fram o baktill dock.

Jacson i xw var för smal, men kom ner mer än prestigen.

Provred wintec med vitt järn också, den verkade nästan funka bredmässigt, låg an hela vägen framtill. Dock passar nog inte själva formen för när jag provred, glappa den lite framtill.Dock verka min häst nöjd ändå..

Kanske ska jag ta ut en sadelutprovare ändå, men då isf nån som har sadlar att ta med o prova. Bor ju i s-tälje nu och här finns ju lite, funderar på lillh*st*n exempelvis men de har ju inte så många breda sadlar begagnade. Då kanske de provar en ny globus 34-38 eller en zaldi 3, sen kanske de inte har så mkt mer, o om jag får en sadel utprovad kanske jag ändå är snål o inte vill köpa den ny av den utan istaället leatr en begagnad , men tydligen skiljer det ju så mkt från sadel till sadel så det kan va kört ändå. blöä.

Provade en istallets m&n hopp bomvidd 30 häromdagen, den låg faktiskt rätt så bra, jag trodde den skulle vara väldigt mkt för smal, men inte då och avtrycket på schabraket vart trevligt. Men jag känner att köper jag en strl 30 m&n så kanske hon växter ur den om en månad när hon betat lite.

Så en 31 eller 32 kanske i allround eller dressyr? hur är passformen i de modellerna jämfört med hoppmodellen? Är allrounden mkt framåtskuren? Anledningen till att jag inte vill ha hoppen är egentligen de bakre knästöden som gör att det inte går att sitta rakt änns för några meter..Antar att allrounden bara har framtill. Känns lite dumt att köpa dressyren ioförsig eftersom hästen kanske kommer att hoppträans nån gång ibland så småningom..

:banana::banana::banana: hjälper till att dansa bukedansen

jag har oxå eventuellt hittat mig en sadel en FB x vid får hem den nästa vecka
för enkal 5000 pix så nu hoppas jag den passar

Nu har jag provridit sadeln i skogen och hoppade lite. Den sitter som ett smäck tycker jag :D
Här kommer bilder innnan ridtur:
19999926.jpg

19999924.jpg

19999923.jpg

19999927.jpg

Efter ridtur:
19999928.jpg

D_K vad tycker du?

Hej!
Jag undrar om det är någon som vet om Wellington har någon hemsida?
Tacksam för svar! :bow:

*kl*

Någon som vet vad som kan vara fel om en sadel som snarare är för smal än för vid ligger i framvikt när man rider i den men när man känner med handen längs med bommen så trycker den mest där bak.

Det var en kieffer som jag provade på min häst som vanligtvis har en Albion som dock är lite för rak. Bilder kan fixas till senare på ryggen.

puttar upp och KL

vi har snackat mycket till och från i tråden om hur en för smal sadel uppför sig men om vi ska vända på pannkakan och snacka för vid sadel hur den uppför sig :confused:

jag har idag testat min FB xvida sadel och vet inte riktigt vad bekymmret är/ kan vara

i stallgånge ligger den ju bra precis men när jag satte mig i sadeln så åkte sadeln ner på manken vilket jag tolkar som om sadeln är alldeles för vid fick inte ett finger in mellan manken och sadeln

så snälla hjälp mig trivdes ju med både sadeln och priset

Sadeln kan vara för vid eller så har den helt enkelt för lite mankfrihet. En sadel sjunker alltid lite när man sitter i den (om inte så är stoppningen för hård). Ligger sadeln verkligen bra då? Ibland känns det som vissa tycker att sadlarna nästan ska ligga i framvikt... Hur känns det när du rider? Hur funkar hästen? Glider sadeln något?

Sadeln kan vara för vid eller så har den helt enkelt för lite mankfrihet. En sadel sjunker alltid lite när man sitter i den (om inte så är stoppningen för hård). Ligger sadeln verkligen bra då? Ibland känns det som vissa tycker att sadlarna nästan ska ligga i framvikt... Hur känns det när du rider? Hur funkar hästen? Glider sadeln något?

denna sadel har ju inge cutback ( osäcker på stavning),men ligger på manken nu fattar jag inte vad du menar med för lite mankfrihet känns bra när jag rider i den och hästen funkar den glider inte och shabraket var rent och fint ska försökat ta lite bilder på den i morgon och lägga in ska även göra ett test med en fårskinns padd så får vi se hur den beter sig då

jepp när jag sätter mig i sadeln så ligger, sjunker sadeln ner på manken, men i övrigt ligger sadeln alldeles stilla vid ridning får ingen ruggad, lockig päls glder inte varken fram bak eller sidledes, lätter inte bak heller vid lättrindning

men detta med mankfriheten hänger jag inte rikitgt med på
vad innebär detta :confused:

Att sadeln inte har tillräckligt med mankfrihet (för din häst) innebär just det att sadeln slår i manken. Fortsätter du att använda sadeln kommer det det uppkomma tryckskador och vita partier på manken. Sadeln ska inte under några omständigheter kunna slå i där.

Jag skulle fortsätta leta i samma märke efter en sadel som har cutback, finns inte det så får man leta vidare.

*kl*

Nu har jag ätnligen hittat en sadel till pållen, har ridit i sadel i ca 1mån, kanske lite till =) Allting har serr bra ut. ev. att jag upplevt sadeln liiite för svängd när hästen står still, men det har sett bra ut i rörelse.
Sadeln ligger helt stilla på hästen vid ridning men nu idag upptäckte jag att den inte fördelar trycket över manken och ryggen så bra som jag tillbörjan trodde. Om man kollar på märkerna på sadeln efter man ridit så är det "renare" under sadeln just kring manken/ortspetsarna (?). Vad kan detta bero på?

Det är en beg. Prestige Golden Star.

har du lust att lägga in bilder på hur det ser ut

// vickis som är nyfiken

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 159
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 255
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 227
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka