Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Ingen fara här! Jag tog det inte så hårt ;) Sitter själv å sliter mitt hår i sadeldjungeln så när du var inne på en rak bom och hubertus ville jag bara delge precis det som D_K skrev som citerades ovan.

Har ni några tankar kring Piab Elegant Dressyr förresten?? Har inte orkat läsa igenom hela denna tråden i jakt på info dock...men använt sökfunktion utan särskilt givande resultat. Böjd/rak bom??

:bow::bow::bow::D

jepp fick tankar direkt vad är det för sadel utgångspris mm:confused:

Menade du Piab nu?? Det lilla jag lyckats ta reda på är att det är en hyfsad sadel till trevligt beg.pris, ca 3-4000 kr. Ska nog inte kallas kvalitetssadel men enligt de som haft en så är den skön och har ok läder. Fick för mig att den är ganska svängd i bommen och har inte så stora stöd. Rätta mig gärna om jag har fel!! Skulle vilja veta mer om den sadeln så fort som möjligt då jag nog tar hem en på prov här i veckan. O är den helt åt fel håll känns det bara onödigt...

Globus hoppsadlar är för raka...
Tack för tipsen på dom andra, ska kolla upp dom lite.

Så du tror inte på en wintec?

Hade en Piab Redline dressyr för en hel del år sedan och jag minns den som jätteskön att rida i,men med små knästöd.
Nackdelen var att den var permanentstoppad.
Har för mig att den var ganska svängd i bommen.

Tack för svar! Då tar jag hem o provar iaf. Själv är jag för små knästöd så det är inga problem. Håller tummarna för att den här ska passa!

Nu är Piab'en testad. Den var perfekt svängd i bommen för min häst, men blev för smal i normal bomvidd och var för smal i kanalen. Måste dock säga att den var väldigt mjuk och skön att sitta i, fick en bra sits i den och gillade de små stöden :) då man inte blir "låst" i sin sits. Acce blev mycket friare i sin kropp och jobbade fint med ryggen- trots smalheten. Nu testar vi Hubertus Flexline istället, i vid bom.

Du kan inte leta efter en i vid bom?
Undrar om inte Redline hade ändringsbar bom.
I så fall kunde man göra det själv med en liten insats som medföljde!
I oc för sig gör det ju inte kanalen vidare och där är ju nackdelen med permanentstopad sadel!
Piab har mkt högre kvalite på sadlarna än Hubertus.
Lycka till!

kl

Rak rygg med lite manke inte mycke. ca 100 grader?
har nu en crown dressyr, den ligger bra! Hoppadel, kentauren ligger inte bra, tyngdpunkten hamnar för långt fram och lättar bak. padd under blir den för smal. inte rätt för hästen.

Funderar på en equipe expression? Hur är de?

Funderade också på en vid bom istället då jag verkligen gillade att rida i Piab'en. Men just den smala kanalen måste väl kvarstå trots vid bom antar jag- precis som du säger. Vet också att Piab är snäppet bättre än Hubertus, men passar det inte hästen så är det inte så mkt att göra... Hoppas fortfarande på att få pröva H. Flexline då den också ska ha ändringsbar bom, får dock göras hos sadelmakare.

Måste bara inflika att det är nog fler än jag som är glad och tacksam över att andra engagerar sig när man behöver råd! Tack!!

*kl*

Tolgan låg inte perfekt på min häst, så igår hade vi ute utprovaren igen, och nu har vi måttbeställt en Passier Optimum till henne...

Billig var den inte, men om den passar perfekt så är det värt det! Den kommer att gå på ungefär 24.000 kr... :eek: :D

Diana

Sköna!

Har för mig att de passar på en ngt takformad rygg dock.

ja har ridit i annan equipe sadel. den passade hästen men tänkte på den billigare varianten, tänkte hur mycke den skilljde sig från de dyrare? och hur många grader de olika vidderna är?

*kl*
Idag provred jag en pålle åt min vän, den hästen hade fått en Crown utprovad. Ägaren trodde att det var en Victoria? Kan det stämma? Finns det en modell som heter så? :angel:
Den hade iaf världens mjukaste kåpor, knästöden under kåpan och djup sits :d

Iaf, till min andra fundering; kan en sån, Victoria (?) passa en pålle som nu har en Crown Arwen?

Senast ändrad:

Jag hittade på en bild på en "sån" sadel... men jag får inget direkt resultat när jag söker på Victoria :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 159
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 255
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 227
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka