Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Har en fråga ang bommen på en Pariani. Om jag har rätt så ska den vara böjd och jag undrar vilken sadel som kan påminna om den i bommen? Kanske nån modell i Stubbens sortiment (hoppas för jag gillar sadlarna), Scandica kanske?
Eller kan nåt annat märke påminna, kanske Prestige? Vet du DK eller kanske nån annan här inne?

jag är i behov av lite tips på sadel modeller som är lika breda som globus 38 i bom är :confused::D

Bommen kan ju vara fel.

Jag är i behov av att veta hur lång anläggnings yta en Globus Loke 18" är.
Jag har inte möjlighet att mäta min själv, och måste veta snabbt!
Tack :bow:

enda felet är att jag INTE äger än så länge en globus utan är på jakt efter en :crazy: men dom är inte så enkla att hitta i beggad form så då tänkte jag att det måste ju finnas andra modeller som är

rak i bommen
lika vid som en globus 38 alltås ungefär 120 grader
och finns begagnade till ett rimmligt pris

*puttar upp tråden*

är det någon som möjligtvis vet hur många grader en hubertus dressyrsadel med bom vidd vid ligger på ?

återkommer med märket

/ vickis som vill rida i en sadel :D

Beror på om det är Wintecs järn som sitter i, vissa hubertus kan man sätta i den järnen i. Isf ligger den runt knappa 100 grader.

*fasen*

men visst finns det hubertusar som det inte går att byta ut järnet på alltså fasta bommvidder:confused:

Ja det finns har dock ingen aning om vilka. Hubertus är ju också gjorda så att man måste lämna in dem för att byta järn (sadeln har en söm ist för kardborre vid framvalvet).

Undrar också om hubertus gradantal i normal och vid bom, väntar med spänning! Fick dock uppfattningen att du vill ha en sadel med rak bom, o gäller det hubertus så har jag fått höra att den är ganska svängd..?

tack för att du strör ännu mer salt i mina sår :crazy:
du får mig ljust nu att :cry::cry::cry:

jo detta stämmer jag behöver en sadel med en RAK och vid bom, men sedan när jag lusläst sadellistan så står det att hubertus sadlarna är raka i sin bom.

/ vickis som går undan och slickar sina sår och hoppas verkligen på att inte Hanna z tittar på samma sadelannons som mig

lite tankar o bollning tack..

Min häst har blivit "smalare" och min maxam i xxw är väldigt mkt för bred, funkar inte hur mkt jag än paddar..

Har ju en bomlös som fortfarande funkar men jag vill ha en bomsadel också, och funderar på då vad jag ska leta efter.
Har inte mätt henne hur bred hon är exakt just nu men hon borde vara bra mkt mindre än 115-120 grader.

La på en väns wintec med vitt järn i stallgången och den verkade funka breddmässigt, den låg an hela vägen i stallgången ! isånna fall kanske bara hon är ca 105 grader, för vad jag förstått är det vita järnet ca 105 grader. Ska dock få prova att rida lite i den för den kanske är för svängd. men om de verkar funka någorlunda kanske jag skulle kolla efter en isabell W, eftersom de skulle vara rakare?

Finns ju mer än 25 hästar i stallet nu så det finns säkert fler sadlar jag kan prova, men det känns som att jag provat tänkbara märken tidigare när jag letat sadel ex, globus, albion o griffin osv. Dock var hon mkt bredare sist jag kollade efter sadel så det kanske ide att prova igen.

Funderar på att prova en äldre albion flatback k2 som va märkt med M ,men tydligen skulle den vara jämförbar med Albion i W i de nyare modellerna.

Vet inte om jag vill prova globus igen för det verkade som sist att esperanza ej passa min häst o det va den modellen jag gillade. Clic dressyr kan jag inte änns sitta i. Gloi tyckte jag om men kunde aldrig prova någon på hästen..

har ni några ideer på vad jag ska prova? Har lite äldre bilder på pixbox, dock har buken börjat försvinna sen dess o hon är inte lika bred upptill.
http://www.pixbox.se/pic_show_id15664457.html

tack för att du strör ännu mer salt i mina sår :crazy:
du får mig ljust nu att :cry::cry::cry:

jo detta stämmer jag behöver en sadel med en RAK och vid bom, men sedan när jag lusläst sadellistan så står det att hubertus sadlarna är raka i sin bom.

/ vickis som går undan och slickar sina sår och hoppas verkligen på att inte Hanna z tittar på samma sadelannons som mig

Men det är ju inte hennes fel, hon säger ju bara vad hon vet... :crazy:

Så här skriver D_K om Hurbertus, och som jag förstår der, så menar hon att alla Hurbertus är ganska svängda, men dom med utbytbara koppjärn är väldigt svängda och dom med fast" bom är lite rakare än dom andra, men fortfarande inte raka i bommen!

Hubertus:
http://www.three-horses.se/?page=222
(svenska generalagentens hemsida)
Har olika passform beroende på modell. Modellerna där man byter koppjärn passar en rätt svängd rygg, modellerna där man inte byter koppjärn är lite rakare.
Pris 6-8 000:-

Där kan man ju förstå att alla Hurbertus är svängda, men vissa mer eller mindre svängda!

Hoppas att du förstår!

Och lite OT, men ditt svar till Hanna_Z var väldigt otrevligt, fast hon bara försökte hjälpa dig! :smirk:

Diana

hoppasan är det någon som vaknat på FEL sida idag :confused:

:smirk: bockar och bugar för denna ( betyder att du hånler)

jag skrev min text till hannaZ med *ironi* INTE för att vara otrevlig så jag hoppas verkligen INTE hanna Z tog illavid sig av mitt inlägg och om hon gjorde detta så får jag be om ursäkt

/ vickis som glöde *IRONI* tecknet:D

Kan du inte ta lite nya bilder? Svårt att avgöra hur vid hon är ju ;)

IWn är ju ganska lång men behöver du inte så stor anläggningsyta så borde den funka.

Andra märken som också kan funka (förutom de du redan testat):
Arabian (Lovatt&Rickets)
Crown

*kl*

Har fortfarande inte hittat en sadel till pållan *suck*
Men jag har börjat komma lite närmare iaf.
Jacson Celine xx-vid är väl det närmaste en sadel som passar som jag kommit hittils. Saken var bara den att det var något för smal :crazy: och ev något för svängd. Det kan funka om hittar ett exemplar med lite stoppning eller stoppar om... men jag vågar inte köpa en sadel och chansa.

Jacsons islandssadel hekla xx-vid såg ut att passa väldigt bra på pållan, men nu är det ju en hoppsadel jag vill ha.
Någon som vet en likande sadel fast hoppsadel?

Så jag kom och fundera lite på wintec 500 close contact hoppsadel, hur pass svängda blir de i bomen med "wide" järnet i? Är den mer/mindre svängd än celine?

Har även blivit tipsad om appalosa, men som jag förstår det så är deras vidaste bom för smal på pållen.
Så för att sammanfatta, jag behöver en hoppsadel med ngt svängdbom och som finns i lite vidare storlekar och ska finnas i 16-16,5".

Lite bilder på hästens rygg... (hon är dock ngt bredare nu än då bilderna togs): http://smg.photobucket.com/albums/v215/havanna/Fenan rygg/

Ingen fara här! Jag tog det inte så hårt ;) Sitter själv å sliter mitt hår i sadeldjungeln så när du var inne på en rak bom och hubertus ville jag bara delge precis det som D_K skrev som citerades ovan.

Har ni några tankar kring Piab Elegant Dressyr förresten?? Har inte orkat läsa igenom hela denna tråden i jakt på info dock...men använt sökfunktion utan särskilt givande resultat. Böjd/rak bom??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 159
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 255
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 227
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka