Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Glömde ju såklart mäta igår... Får göra det ikväll istället. :) Ska bli spännande. Hade en gång i tiden en bit ståltråd som visade hans vidd, den var ju helt rund haha.

Att tipsa dig om märken är svårt med så dåliga bilder.
Men din häst ser ut breddmässigt vara rätt lik min. Han har två Jensen sadlar och en bomlös. Griffin Endurance och Crown H&C serien kan du också kolla på (passar inte helt rak rygg). Jensen med rundbossor kan du prova om han har en lite mer svängd rygg under arbete. Sen finns det fler märken som du kan få så breda genom att du specialbeställer.

Jag vet att det är dåliga bilder, ville bara visa lite hur skillnaden kan vara. :)

Ska ut och mäta lite snart, kan fota hans nuvarande sadel osv. Är väldigt nöjd med fullblodets Griffin så skulle en Endurance passa nordisen blir jag jätteglad :)

Vad tror du/ni om wintec 500 dressyr (med utbankat järn) på den här ryggen, har testat Griffin hafflinger/cob xw men den är för smal och trycker bak och så har jag testat wintec wide för ett år sen och då var den för vid (det var då jag testade griffin oxå) eller framförallt så stod bossorna ut bak utanför ryggfiléerna lixom.
DSC00046.jpg

Nu är han lite bredare, var bara tre då (nu snart fem) men jag vill eg ha en dressyrsadel. Jag tror han är 115 grader ungefär men har inte mätt ordentligt på ett tag. Så här ser han ut nu iaf.

DSC00191.jpg

DSC00193.jpg

DSC00189.jpg

DSC00190.jpg

Är bilderna från han var 3? Isf ingen som helst aning, min häst kan ändra sig från svängd till rak bom på 2 månader...

Förresten hur är storlekn på sitsen på dom, rymliga eller små? Jag har mest ridit 17" men behöver nog eg 17,5". Men tyvärr finns det mest 17" till salu nu.

Nja jag har bankat ut ett blått järn till 120 grader, och ett svart till 115. De vita vill jag spara tills när sadlarna ska säljas..

Jag anser dem som ganska rymliga, men jag har den sitsstl som jag oftast har 17.5, 17" blev lite fel för mig med kåpor mm men prova båda stl om du är osäker.

Någon som har tips på sadlar för min hingst?
Han har en mycket välmusklad manke men inte så hög och är rätt bred och med rätt rak rygg.
Har en Ken taur penelopa vid 3 nu, den är hyfsad men lite för smal, så en likadan vore bra men vidare.
Men vill ha tipps på fler sadlar :)

24002499.jpg

Hoppsadeln Zaldi star normal bom, även den behövs i en vidare stl.
24502703.jpg

Ken tauren
24502382.jpg

.. Har tagit bort fårskinnspaddarna på båda sadlarna nu då dom va lite smala.

Förresten, Isabellen, har du en aning om hurvida den skulle vara för rak för min häst... Jag tycker den ser så skön ut men den ska ju vara mycket rakare än 500:an och det verkar ju som att griffin blir lite för rak för honom (och den ska ju oxå vara rakare än wintec)

Någon som har tips på sadel som skulle kunna passa min tjockis? Halvblod, ca 110 grader i bomvidd, snart 5 år. Lite överbyggd och något kort rygg. Dessutom lite rund om magen...:crazy: Sadlarna åker lätt fram...

2702106800046385285XdCNIh_fs.jpg

2349868770046385285LjBUmO_fs.jpg

Både dressyr och hopp är av intresse!

*KNAPPLÅN*

Är det någon som vet om det finns några hopp-respektive dressyrsadlar som är 125-130 grader eller mer??? Normal-rak i bommen.

Tacksam för alla tips och idéer.

Griffin har endel så vida sadlar. En globus 38 kan också vara 120 grader om man har tur. Wintec Wide är också så vid med de vidaste järnet.

*knapplån*

Har lånat en en sadel. Skulle behöva ett par extra ögon som kollar hur den passar. Tycker den funkar ganska bra men det är något som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Vad tror ni. Prestige bom 34 (hästen är 90grader)

3004538717_8e37881c0b.jpg

3005375294_d1cc97578e.jpg

3005375358_be3cbdd5e6.jpg

3004538917_3677b531e7.jpg

3004538979_6bf75d1e17.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 159
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 255
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 225
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Räcker garnet?
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Bojkott av butiker

Hund, Katt, Andra Djur