Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Finns det några tips till denna?
Ganska rak men något överbyggd rygg, så den blir något svängd bak. Inte så lång, men så länge det är rundbossor klarar han nog de flesta "normallånga" 17" (har inte mätt i cm ännu...)
Väldigt rund rygg, kommer nog ligga runt 105-110 grader när han är i mer normalvikt.

Går det att värma om bommen är det ett stooooort plus!

Funderade på Kieffer lech profi/wien som jag haft förut till liknande rygg. Men den kanske är för rak till honom eftersom det är kilbossor på?

teknasadel015.jpg

Ingen som har tips? Tänkte att det var bättre att lägga frågorna här istället för att göra egen tråd, men det kanske inte är någon som kollar här längre:p

Har nu mätt honom efter att han har gått ner en del i vikt, just nu ligger han på ca 108 grader, så mycket riktigt behöver han en sadel som är mellan 105-110 grader bred fram.

Den direkta anläggningsytan ligger på ca 41-42cm. Så sadeln bör ligga runt där, men är det rundbossor kan man ju plussa på några cm.

Jag hade nog inte hoppats på Kieffer. Kan du låna hem en lätt och smidigt så är det ju alltid värt att prova, men spontant tror jag den blir för rak. Dessutom brukar Kieffer vara högst begränsade i bomvidden.

Har samma tankar kring Kieffer som Lovisaleonora_.
Risken finns att den blir för rak, samt att det är rätt begränsat hur pass mycket man kan bredda den.

Ja, som sagt blir de för raka..

Det jag är inne på nu är:
Stübben tristan dl
-"- scandica
-"- laurus

Men jag är rädd att de kanske blir för svängda? Iom att han inte är svängd hela ryggen, utan mest där bak.

Har även kikat lite på pfiff amaretto och morris och nolan pony dressyr.

Dessa har jag hittat begagnade hos företag, men har inte fått något svar av dem ännu ang lite frågor om dem. Vad tror ni? Alla har varit i xw och 16,5" eller 17". Men vet inte vad det innebär i grader och cm...

Nu är han för övrigt mätt! ca 43cm anläggningsyta och ca 105 grader vid fram.

Amaretton upplever jag som lika rak som Kieffern, och faktiskt med samma cutback också. Är det helt enkelt en kopia?! ;)

Stübben har jag ingen erfarenhet av, troligen för att jag haft sprikraka hästar i många år.

Attans, jag som tyckte amaretton var så snygg:p Såg lagom svängd ut också iom rundbossorna...Får hoppas på Stübben då! Väntar fortfarande på svar på sadelm*gasinet så jag får se vad de har att säga...

Jag har ju en zaldi classic hemma på prov till min. Den ska vara bland de kortaste sadlarna, samt vidaste har jag läst.. Eller det klart det finns vidare, utan tvekan, men kanske kunde vara värt att kika på oxå? kan läga ut bild på min tjejs rygg, ngt svängd, och överbyggd.
Här ser hon inte överbyggd ut, då bakhovarna står ngt längre ner.
Nu är det nåt vajsin så det går inte att få in bilder direkt i inlägget, men gör en vanlig länk då..
http://www.pixbox.se/pic_show_id27557688.html

Hon ser ut att ha lite mer takformad och böjd rygg än min, men annars ser de relativt liknande ut! Sjävla sadeln ser väldigt rak ut tyckte jag när jag kikade på den, men det kanske den inte är då? :)

Hon har rätt rund rygg faktiskt. Hon har en bomvidd på 110-115 grader. Och jag tyckte den passade hennes rygglinje bra. Kan ju vara värt att prova iaf? Inte helt lätta att få tag i verkar det som bara.

Skulle behöva ett tips på sadel till vår ena ponny. Han är rak och platt, lite russaktigt bygg. Går nu med en Knights Robin Hood 16 /MW. Uppbyggnadsmässigt verkar den ligga bra, men den är för smal för honom.
Funderar på Globus Esperanzan 15,5 / 36, eftersom den även har flyttbara klossar.
Är dessa likvärdiga?

Pfiff och Kentaur har samma bommar, samma fabrik. De är raka men passar också överbyggda hästar. Morris & Nolan är också rätt raka. Albion, Globus likaså.
Mitt sto har 100-105 grader över ryggen, och drar vanligen sadlar i bomvidd Wide, kanske räcker en sådan vidd för dig också?

Stubben kan funka. Hubertus. Wintec - vita koppjärnet om du har tur?

Av de sadlarna jag var intresserad av var stübben de enda återförsäljaren kunde rekomendera, resterande trodde hon skulle bli för raka...Tror att han kräver xw i de flesta märkena, w brukar vara för små.

Wintec är det värsta jag vet, annars var det ett bra tips:p

Så får testa någon utav Stübbensadlarna jag kikat på helt enkelt, tycker stübben brukar vara sköna och ha bra kvalitet :)

Blev väldigt nyfiken på att se vad du hittar för sadel till din häst då min häst har otroligt lik rygg! Han är med rak i sadelläget, lite överbygd så det svänger upp lite bak. Sadelläget är ca 40 cm och gradantalet ligger mellan 1-5 & 110 grader! Haha :D

Bilden lutar lite grann som ni kanske ser.
longera-prins-004_108761312.jpg

Rätt platt är han haha :)
longera-prins-005_108760789.jpg

Jag är med nyfiken på vad ni kan tänkas passa i dressyrsadelväg :)
Någon sadel som är hyfsat liten i sitsen men har plats för rätt långa ben vore bra.

kolla runt om du skulle få prova en senastation ride,du kanske är helt emot bomlösa,men PROVA ! tror den skulle passa perfekt!

*kl*

Jag är på jakt efter en beg sadel (helst).
Vad tror ni denna dam bör ha för sadel? Var ska jag börja leta?

Duger bilderna eller ska jag ta mer/andra? Vilka vinklar isf?

DSC00695.jpg

DSC00696.jpg

DSC00790.jpg

Jag har inte grader än men skall ordna det snarast.

Jag tar mycket tacksamt emot all hjälp jag kan få!

Är inte helt emot bomlösa, men behöver ordentligt med stöd till denna hästen, speciellt i passen så jag kan sitta ordentligt. För de är ganska så flata va? Kan man få ordentliga knästöd?

Ja det är bara manken som är större på din, annars var de väldigt lika :D haha!

Har inte hittat något ännu. Underlaget är kasst, och hovslagaren har inte kommit ännu så jag kan få sulor och brodd. Så det har inte blivit så mycket ridning och sadelletande :(

Först och främst - vilken asbra tråd! :bow:

Behöver lite hjälp i sadeljakten. Har provat en Albion SLK som är medium-wide, den är nog runt 5 år gammal. Är nyfiken på hur bred den är i grader men kommer inte åt någon bomviddstabell! Har du möjligtvis någon aning om vad den bör ligga på?

Enligt listan är Prestigen stor i sitsen. Hur är det med deras ponny-modeller? Dottern är ca 140 lång och smal. Har trott att hon ska ha en 16 tum, men det kanske vore bättre med en 15 tum? Vad tror ni som testat en sådan?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 157
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 254
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 224
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka