Sv: Sadellistan 2.0
Jag tycker inte du ska haka upp dig på att sadeln lättar lite när du inte sitter i sadeln, fokusera istället på hur sadeln ligger när du rider. Om den däremot glappar när du rider lätt eller dyl så ligger den inte optimalt längre. Att du helt plötsligt inte får någon balans i sadeln kan också tyda på att hästen har ändrats lite. Hur som helst, känner du inte att du får något stöd av sadeln kan det vara en idé att byta (även om den passar hästen) för det blir ju ingen vettig ridning om du sitter och spänner dig hela tiden och upplever att sadeln motarbetar dig.
Jag är själv lång (178) och när jag har ridit i IW:n tycker jag inte det finns tillräckligt med utrymme för benen. Även i 18" tycker jag den känns väldivgt trång jämfört med andra 18", så jag tycker det finns bättre sadlar om du är lång. (möjligt att du tycker den är bättre, men i och med att jag tror den blir för böjd för hästen också skulle jag i första hand avvakta med att prova den, då det kostar dig en slant att skicka efter en sadel)
Teknan var ju uppenbart för böjd, men har du provat Globus Clic? De har en variant med extra långa kåpor (brukar vara standard med långa kåpor på 18" har jag för mig), den är också väldigt rak och har ett djupt säte. Rimlig prisklass med. FInns också mycket begagnat (och i mitt tycke har de från 2005-07 högre kvalitet på lädret än de som produceras idag).
Albion k2 tycker jag också du borde prova (årsmodell 2003/04 och framåt, de är garanterat raka), de har dock inte så djupt säte eller stora stöd så det är möjligt att den inte passar dig istället.
Annars är min favorit Jensen Brillant eller Classic. Den passar en spikrak rygg, djupt säte utan att man blir låst, knästöden kan du få hur stora eller små du vill. Då får du den också måttbeställd efter dig och hästen och kan ändra bomvidden vid behov. Kostar ju också därefter (ca 20) men värd varenda krona. Sedan jag köpte den har jag inte behövt byta sadel
(har haft den i 4 år eller nåt sånt nu...)
Wow har också sadlar för spikraka ryggar, ibland kan man ha tur och fynda på Ebay, annars kostar dessa också ca 20-25 beroende på valutakurs.
FB Omni är också rakare än FB i vanliga fall, så har du provat en Elegance som var för böjd kanske Omni kan passa. Den har riktigt stora stöd och ett väldigt djupt säte. Är dock för ny modell för att det ska finnas några begagnade ute...